PizzaAften

Hjemmelaget pizza er en av mine store helgefavoritter.
Når den i tillegg er sunn, proteinrik og inneholder mye fiber, blir opplevelsen enda bedre :grin:
Dette er en pizza du kan nyte med den beste samvittighet så vel i helgen som i hverdagen.


Kristines spesial pizza

Bunn: 
60 g havregryn
40 g kruskali
200 g jyttemel
1 ss sitronsaft
1 klype salt
1 liten dasj splenda og kardemomme
2 – 2,5 dl vann
½ pose gjær

 Fyll:
800 g karbonadedeig
800 g hakkede tomater
Tomatpurre
Ketchup uten sukker
Oregano, hvitløk, paprika, chili
En liten dash kanel og muskatnøtt 
3 store tomater
1 paprika
1 stor løk
1 boks sjampinjong
1/2 ananas
1 pose, 150 g arla finello light 

Start med bunnen.
Bland det tørre godt sammen og ha i gjær. Tilsett lunkent vann og elt deigen godt.
La den heve på et lunt sted i ca 40 – 60 minutter.

I mellomtiden kan du laget fyllet.
Stek karbonadedeig med litt kanel og muskatnøtt. Tilsett hakket hvitløk og chili på slutten av steketiden. Ha så i hakkede tomatene, ketchupen og tomatpurre. Smak til med krydder. Tilsett sjampinjong og paprika. La sausen koke minimum 30 minutter.  Jo lenger jo bedre.

 Kjevl så ut deigen slik at den passer på en stekeplate. La heve i 5 – 10 minutter før du legger på tynne tomatskiver  i hele bunnen. Ha så over fyllet, før du legger på biter av ananas og strør over ost.
Stek i nedre del av ovnen i 20 – 25 minutter på 225 grader.

Fantastisk godt :grin:


Nå blir det pizza og dead man walking (ny favorittserie) i armkroken til kjæresten.
Riktig god helg :grin:

Kristine ♥

30 kommentarer
    1. Du kan godt la være å bry deg om hva enkelte av oss sier, det blir ikke noe mindre sant av den grunn.
      Det er enkelt å overse alle bekymrede kommentarer som kun “tull og vrøvl”, men vanskelig å innse at man sliter med noe, og må få gjort noe med det. 🙁

    2. Kadie:
      Jeg er neimen ikke sikker lenger. Jeg tror ikke at jeg er sterk nok psykisk! Det er ikke planen med det første ihvertfall, men hvem vet hva fremtiden bringer? 😉
      Matinntaket er realtivt stort. Jeg har et lite prosjekt på gang, og ligger i et lett kalorioverskudd, det er nok derfor energein flommer over og jeg stadig tar nye rekorder! Føles deilig 🙂 For meg er det viktig at trening er lystbetont og ikke et ork eller noen tvang, derfor gjør jeg det jeg ønsker og føler for.

    3. Kari:
      Jeg er absolutt stolt av meg selv, og har en familie, kjæreste og venner som også er solte av meg støtter meg 🙂 Jeg er ikke såhårsår at jeg bryr meg om hva mennesker som er “tøffe” og sitter bak skjerm sier. For meg er det viktig hva mennesker som kjenner synes om meg, dere, som ikke kjenner meg, kan si akkurat hva dere mener og vil, da det er lite grunnlag for å komme med påstander.

    4. Så søt du er 🙂 Nå vet jeg hva som blir hang-over frokost i morgen. Nammis Kristine speisal pizza!

    5. Jeg lagde denne i dag til min samboer, vi spiste hele. Den var kjempe,kjempe god =)
      Vi tilsatte også litt parmesan på toppen. Dette blir ikke siste gang vi lagde denne. Takk for mange gode oppskifter og tips.

    6. Så flott svar, Kristine! Det viser at du er reflektert.
      Ha en veldig fin kveld!

    7. Kari: Hvis det første som slår deg etter å ha lest innlegget “Du er du,” er at folk er misunnelige, så bør du jammen lese kommentarene igjen – med et nyansert og konstruktivt blikk! – Og ikke bare lese og forstå det du vil lese og forstå! Når jeg ser slike kommentarer om at folk bare er misunnelige – da får jeg helt fnatt! For dette er overhodet ikke snakk om misunnelse! Tvert i mot! (Dessuten, misunnelse er et tenåringstema! Med flere år på baken kommer snarere innsikt og viten – og man gidder ikke skrive (lange) saklige kommentarer i ren misunnelse!!) Les kommentarene på nytt, du, og prøv å tenke helhetlig helse i stedet for tall, kropp og vekt.

    8. Er det et mål å stille i fitness lenger, eller har du lagt det på hylla?
      Spør siden jeg ikke ser noe i matinntak eller trening som tyder på det, men leste en kommentar om at det var målet ditt.
      Jeg er ikke helt oppdatert da jeg ikke er så hyppig innom.
      Om du starter noen forberedelser med tanke på å bygge størrelse og en dag stille, så gi meg en lyd – for da blir bloggen din rett i blinken for meg
      Denne kontinuerlige slankingen/deffingen som ofte er blogg-tema nå, er derimot ikke noe for matmonsteret på offseason vettu;)

    9. åå, leste igjennom kommentarene på “du er du” (???) innlegget. Første som slår meg at folk er veldig misunnelige. Vær så snill ikke ta det til deg at folk sier stygge ting til deg.
      For meg er du et stort forbilde som har kommet deg ut av spiseforstyrrelsen. Du er utrolig sterk, og jeg håper du vet det selv. Du er en motivasjon for oss som sliter til å kjempe mot spiseforstyrrelsen. er SÅÅÅ stolt av deg:)

    10. Har du tatt utdanning innen ernæring og kosthold eller trening ?? Eller gikk du rett ut i jobb etter vgs? 🙂

    11. Har forresten lagt ut bilde og blogget gaven fra deg som kom i posten!:) TAKK, Kristine:) Du sørget for at fredagssjokoladen kom i boks:) Og den var digg!

    12. Bra oppskrift på pizzabunn! Gleder meg til å prøve den.
      Veldig fint bilde av deg.
      Ha en hyggelig kveld 🙂

    13. Det så sykt godt ut! Kos deg med kjæresten 🙂 Håper du overser alle de dumme kommentarene, folk er bare misunnelig på hvor flink du er!
      Ha en fin kveld <3

    14. Ble pizza på meg i dag også, men ikke av den sunne typen.. Takeaway-pizza på jobb, sånn går det med gruppepress -.-
      Og tusen takk for tips!! 🙂 De alternativene skal tas i bruk til neste gang! I dag ble det en sjokomelk og *kremt* en haug med nøtter og som sagt litt pizza senere, hehe..
      Kos deg med pizza, kjæreste og dead man walking! <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg