AmerikanskeSuperPannekaker

Har du lyst på tykke, saftige og gode amerikanske  pannekaker, men har droppet det på grunn av alle kaloriene de inneholder. Frykt intet, her er løsning :razz: Eller rettere sakt – oppskriften.

Amerikanske pannekaker
1 egg
2 hvitter
20 g pofiber
1 ts fiberhusk
10 g mandelmel
50 g skyr naturell
2 ss sukrin
Litt kardemomme
Bittelitt hamalayasalt

Skill eggeplomme fra eggehvite.
Bland plommen med de resterende ingrediensene, se om det trengs et par ss med vann.
Stivpisk eggehvitene og bland forsiktig i resten av deigen.
Stek som to tykke og gode pannekaker.
Helt nydelig.

Begge pannekakene tilsammen, inneholder:
170 kcal, 22 g protein, 7 g fett og 5 g karbohydrater.

Her får du masse fiber fra pofiber og firberhusk.
Disse er både sukkerfrie, glutenfri, og inneholder mye protein.

Jeg serverte pannekakene med creme fraiche iblandet litt sukrinmelis og kanel, samt et godt dryss kakaonibs, gogibær og makademienøtter.
Disse ble virkelig saftige og gode, og kommer til å bli en slager fremover.

Nyt og kos deg med supersunne, tykke og gode amerikanske pannekaker :grin:
Kristine ♥

41 kommentarer
    1. Hei, når du skriver 1 egg og 2 eggehvitter, blir det da 1 plomme og tre hvitter (1 helt egg og 2 separate hvitter) eller 1 plomme og to hvitter? Sorry for at jeg spør dumt 😛

    2. Jolene: Herrejemini, skjønner ikke at du gidder å bry deg. Pass nå dine egne saker istedet.
      Skal prøve disse ikveld jeg Kristine, gleder meg:)
      Super blogg, følger med hver dag!
      Ha en fin dag:)

    3. Jeg lagde akkurat disse – og de var kjempegode!:-) Blir en gjenganger her i gården
      også!

    4. Sofia, for det første så tror du sikkert at jeg er en jente, det er din første feil. Second: Jeg er 183 og veier 73. Jeg tror ikke at det defineres som å være tjukk, or does it? 🙂
      Det går an å pøse på med kalorier når man koser seg, uten at man må være tjukk. Men, formen kommer ikke av seg selv, jeg jobber for det. Jeg kan ikke bare sitte i en stol og spise godteri, da trenger jeg ny garderobe. Jeg trener, daglig, akkurat som Kristine gjør, men jeg er ikke så fiksert på sunt kosthold. Dvs. jeg spiser sunt, ekstremt mye fisk, men jeg går ikke rundt og teller kalorier, og når jeg først skal spise kaker eller sjokolade så gir jeg blaffen i om det er “sunt”.
      Det er bare så utrolig barnslig å bruke hersketeknikk når man skal diskutere “du er dum siden du ikke mener det samme som kristine” osv. Jeg synker aldri så lavt at jeg kaller andre for dumme, men “if the shoe fits”. 🙂

    5. Bruker du denne som en dessert du koser deg med, eller bruker du den som middag? Tenkte å prøve den som middag jeg, bare jeg ikke har misforstått om det er en dessert?? hehe 😀
      Ser i alle fall kjempedeilig ut, og skal testes i helgen:)

    6. Jolene – Neeeeeeeeeeeeeerd kom deg vekk- du er sikkert feit og ekkel og missunelig fordi kristine er så flink!!!
      Det går ann å unne seg litt ekstra kos en gang iblant, men hvis man har lyst på noe digg ofte er det jo mye bedre å lage noe sunt OG godt! Genialt spør du meg.
      Du = Dum.
      Hilsen meg.

    7. Har jeg sagt det, Kristine? Nei, men det finnes en mellomting! Du er altfor fiksert på kalorier, og man må ikke telle kalorier, og at skal være så ubersunt når man skal unne seg litt kos. Så lenge det ikke er daglig, så ser jeg ikke helt problemet med at man skal holde seg unna amerikanske pannekaker, kun fordi de inneholder mer kalorier enn de du lager.
      Men, ortoreksi i et nøtteskall det.

    8. å disse så gooode ut! Også liker jeg at du klarer å sette det sammen slik at det blir en sunnere variant. En trenger av og til bytte ut det usunne med det sunne. Og hvorfor ikke bytte ut- hvis det er like godt-hm hm:)))! Fortsett å kom med slike oppskrifter. Kanskje du skal lage deg et hefte med slike sunne oppskrifter..

    9. Her satt jeg å ikke visste hva jeg skulle lage til kveldsmat.. Pannekaker vettu, det er tingen! dette så godt ut altså 🙂

    10. Da er det avgjort! Pannekaker står definitivt på menyen denne helgen:)
      Takk for fristende oppskrift!

    11. Takk for svar, Kristine! 🙂 Det var nyttig, og nå skal det bli AmerikanskeSuperPannekaker på meg også! Er stadig innom bloggen din for inspirasjon til god og sunn matlaging! Du er virkelig flink til å lage mat, det skal du ha 🙂 Og du er flink til å prøve ut nye ting samt lage sunnere varianter. Veldig inspirerende for oss som ikke er gode kokker! 🙂 Så, takk skal du ha! Hilsen Ida.

    12. Marianne:
      Du kan bytte bort mye av melet til fordel for pofiber. Det trekker til seg væske og gjør deigen smidigere og saftigere.
      Formen er ikke på sitt beste, men helt grei, den såkaldte vinterformen har mer fett enn sommerformen 😉

    13. 🙂 og Ida:
      Tusen takk, kjempe koselig å høre 🙂

      Pofiber er et fiberrikt “mel” med veldig lite kalorier, som gjør deigen saftig og smidig. Du kan prøve å bytte det ut med mandelmel.

      Fiberhusk er et bindemiddel som både gjør at deigen henger mer sammen og gir fylde. Det kan for eksempel byttes ut med jbk-mel, eller eventuelt droppes.

      Begge to har jeg kjøpt på Ultra, og fåes også kjøpt på helsekosten 🙂

    14. Jolene: nei og det har hun da heller ikke sagt. Kjære vene Jolene, ta deg en bolle.

    15. Ja, hva kan Profiber og Fiberhusk byttes ut med?
      Hva er disse produktenes virke og hensikt, bortsett fra å gi mer fiber i baksten?
      Har spurt om dette også tidligere, men da uten å få svar, så håper på det denne gangen! 🙂 For jeg har også lyst til å lage god mat! 🙂

    16. Synes det er bra jeg !! Fant bloggen din for en uke siden, og gleder meg hver gang det kommer nye innlegg 🙂 du har en utrolig bra blogg med mange gode oppskrifter 😀
      Men hva kan jeg egentlig bytte fiberhusken og profiberen ut med ? Når jeg ikke har det? 🙂

    17. Hvorfor? Du har ikke noe å frykte. Hvem sier at man skal spise 20 av de amerikanske pannekakene? Nei, det er greit å ha et fokus på sunt kosthold, jeg er enig, men det er noe som heter å være for fokusert på det. Hva var det nå igjen? Jo, ortoreksi! Slapp av, Kristine, du hadde ikke gått opp 20 kg av å spist et par amerikanske pannekaker. Uff

    18. Perfekt:) kan evnt. bytte ut skyren med kulturmelk, enten lett eller vanlig. inneholder kun 4 karb. pr 100 g og smaker godt! funker også bra..:-)

    19. Hva er egentlig profiber?:) Disse så forresten SYKT digg ut:D Skal absolutt testes!
      Hvordan er det med formen din om dagen, forresten?

    20. Sykt at du lagde det der idag, jeg har hatt superlyst på pannekaker i hele dag.. hehe.
      men hvor får man kjøpt profiber og fiberhusk? 🙂 flink du er! liker bloggen godt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg