www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

LunsjAlternativer

  • 16.03.2011, 11:19


Mange av oss glemmer (eller dropper!) å lage matpakke når vi skal på jobb / skole.
Har du lange dager er det viktig for kropp og sjel med minst et ordentlig måltid undervis. Dette forbedrer konsentrasjonen og trivselen og holder humøret og blodsukkeret stabilt.
Dropper du matpakken er det lett å ty til usunne varianter i "nødenstime"

Her kommer mine tips:
-Lag matpakken kvelden før, gjerne samtidig som du lager middag.
Mens potetene kokes eller kjøttet steker, kan du bruke tiden
-Lag en ekstra porsjon mat når du først lager.
Hvorfor ikke lage dobbel middag? Da har du en herlig matpakke til i morgen.
-Planlegg ukens matpakker.
Har du en skriftelig plan er det lettere å følge. Da kan du også lage matpakkene noen dager i forveien og ha matvarene / ingrediensene klare.
-Sørg for å ha gode bokser tilgjengelig, både store og små.
Ikke bare har du en boks til alle anledninger og størrelser, du unngår også at maten lekker ut i vesken / sekken, og maten holder seg frisk.
-Pakk matvarene hver for seg.
Har du med deg knekkebrød med pålegg - legg knekkebrødene i en boks og pålegget i en annen, har du med deg salat med kjøtt og dressing - legg salaten i en boks, kjøttet i en pose og dressingen i en egen boks. Da holder matpakken seg like god som da du lagde den. 
-Ha alltid en boks eller to i vesken/sekken med en nødproviant.
Jeg går alltid rundt med en boks full av nøtter, gojibær og kakaonobs, samt en boks med zero carb sjokoladeprotein.

Om uhellet først er ute, og du ikke har med deg matpakke, som meg i dag, trenger du ikke ty til dårligere alternativer. Det er fult mulig å få tak i en sunn og næringsrik lunsj :razz:
De fleste butikker tilbyr salatbuffé hvor du kan plukke det du vil ha. Kjøp gjerne en pakke skinke, en boks tunfisk eller lignende og ha over slik at du får i deg protein. Med litt nøtter og frukt blir måltidet komplett. Å kjøpe en pakke grove knekkebrød med proteinrikt pålegg er en god løsning. Da har du også knekkebrød til en senere anledning. Jeg har også flere ganger kjøpt en pakke cherrytomater og en stor boks makrell i tomat, det er enkelt og veldig godt. Skyr er et godt alternativ om du kun trenger et lite mellommåltid.

Her har jeg plukket en salat i løsvekt med salat, rødløk, cherryomtater, paprika og soltrøkede tomater og hatt over en pakke løvtynn kalkunskinke. Sammen med dette har jeg nødproviant-boksen min med valnøtter, makademianøtter, mandler, gojibær og kakaonibs.


God lunsj og fortsatt god onsdag :grin:
Kristine ♥

Lillann

16.03.2011 kl. 16:25
Ingen kjære mor her nei ;)

:-)

16.03.2011 kl. 17:04
Mange smarte løsninger !

Ser på noen innlegg fra tidligere hvor du har brukt 1kcal spray.

Har du lyst til å skrive hva det er i tillegg til hvor du får kjøpt det? Hadde blitt veldig

takknemlig :)

K

16.03.2011 kl. 17:41
hvilket regneark bruker du for å regne ut kalorier ? har du muligheten til å sende d på mail eller noe sånt?

lovelyliller :)

16.03.2011 kl. 20:55
takk for tips! ngen grunn til å droppe matpakka :D

sunshinekiss

17.03.2011 kl. 02:53
naaaaaam<3
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her på min blogg vil du få små tips, råd og oppskrifter til den sunne linje, samt følge min vei i livet. Jeg har troen på at god helse og en sunn livsstl er nøkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer på noe, ønsker å dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits