Dobbel vaniljekake

I går lagde jeg en kjempe god vaniljekake med vaniljeglasur  :grin:
Hele kaken med glasur inneholder kun 230 kalorier! Dette er med andre ord en veldig mager kake.
Kaken er selvfølgelig sukkerfri, glutenfri og med høyere proteininnhold.

Dobbel vaniljekake

Vaniljekake
1 egg
2 hvitter
4 ss sukrin
25 g pofiber
10 g hi-maiz
50 g soya yoghurt / mager kesam
1 ts fiberhusk
1 ts bakepulver
1/2 ts økologisk vaniljepulver, kan sløyfes
6 dåper stevia vanilje

Skill eggeplomme fra egghvite.
Stivpisk egghvitene med sukrin:
Bland eggeplomme med resten av ingrediensene, ha eventuelt i litt vann for å få en deig, og tilsett forsiktig i de stivpiskede eggehvitene. Rør forsiktig slik at eggehvitene ikke faller sammen.
Ha røren over i en kakeform og stek på 200 grader i 30 minutter.

Vaniljeglasur
100 g soya yoghurt / mager kesam
6 ss sukrin melis
1 plate gelatin
6 dråper stevia english toffee

Bløtlegg gelatinplaten i kaldt vann i 5 minutter. Smelt den så i varmt vann.
Bland sammen soya yoghurt / kesam,  sukrin og stevia. Tilsett den smeltede gelatinplaten.
La blandingen kjøle seg ned i 5 -10 minutter før du har den over kaken.

Jeg strødde på en god håndfull gojibær også.

Hele kaken med glasur inneholder:
230 kcal, 24 g protein, 9 g fett og 12 g karbohydrater.
Kaken uten glasur inneholder:
175 kcal, 18 g protein, 7 g fett og 9 g karbohydrater.

Denne kaken er så mager at du trykt kan spise hele helt selv.
Det gjorde jeg  :mrgreen:

Nå må jeg komme meg avgårde til et spinningspass på Elixia.
Riktig god tirsdag :grin:

Kristine ♥

36 kommentarer
    1. ingrd:
      Når du har blandet alle ingrediensene godt sammen b ruker du en slikkepott eller en spiseskje og rører eggehvitene forsiktig inn i resten av deigen. Husk at eggehvittene skal stivpiskes først-. Lykke til 🙂

    2. hei. Synes det er vanskelig å blande inn eggehvittene i de andre ingrediensene, blir bare klumpete! tips?

    3. åhh jeg elsker deg for denne kaka 🙂 Har lagd den 2 ganger allerede og i dag spiser jeg den til lunsj!! 😀 Tusen takk Kristine!

    4. kristinesolhaug:
      Tusen hjertelig takk for en kjempe fin kommentar. Dagens store smil 🙂
      Stor klem til deg navnesøster 😉

    5. Kine:
      Jeg har lurt på det, men det krever en del tid. Tid har jeg dessverre ikke overskudd av for tiden. En drøm har vært å gi ut en kokebok, du skal ikke se bortifra at det kommer en dag 🙂

    6. Linda:
      Jeg har kjøpt pofiber på Ultra, du får også kjøpt det på helsekosten. Du kan prøve å bytte det ut med en annen tørrvare.
      Vaniljeesens fungerer bra ja, bare ta litt mindre 🙂

    7. Så ut som en kjempe god oppskrift 🙂 Men hva kan brukes i steden for pofiber? hvor kan en evt. få kjøpt dette? går det an å bruke vaniljeessens i steden for stevià?
      Ha en forstatt fin dag 🙂

    8. Jeg lagde den i går, og den ble akkurat sånn som på bildet. Hadde litt vann i eggeplommeblandingen jeg også. Saftig og tykk og god ble den. Men jeg hadde vondt i magen etter ha spist hele på egen hånd -veldig mye fiber!
      Skal definitivt lage den i gjen, tror den kan bli kjempegod også feks som appelsinkake, eller kanskje som krydderkake. 😀

    9. Denne kaken så utrolig god ut og jeg vil gjerne prøve meg på den. Men jeg lurer på hvilken størrelse formen er?
      Liker bloggen din kjempegodt : D

    10. Lars:
      Juupp, det var aukkurat slik jeg lagde den.
      Stivpisket du egghvittene godt?
      Du må muligens ha i litt vann i eggplomme-blandingen, og bland veldig forsikiktig i egghvitene. Faller egghvitene sammen vil kaken bli lav og tørr 🙂

    11. Du kan jo ummulig ha fått til den kaka der med den oppskrifta der??
      Min ble bare tørr og liten : ( buhu

    12. Nå har jeg lest bloggen din en god stund, og jeg kommer aldri til å slutte. Å lese bloggen din er utrolig inspirerende – faktisk så er hele DEG inspirerende!
      Det er så gøy å lese om hvordan du trener, og spesielt artig er det å se alle de herlige oppskriftene du kommer med. Skal definitivt prøve denne kaken til helgen! (Har nemlig akkurat handlet inn helsekostingredienser selv).
      Du gjennomfører alt så bra, så bra at du til og med tar med næringsinnhold i bakverkene dine. Det er virkelig flott 🙂
      Håper forresten at ting ordner seg for deg, har skjønt at alt ikke er som det skal være… Men jeg er helt sikker på at det går bra, du virker som en ei sterk jente. Stå på!
      Klem fra Kristine

    13. Åå, dette tar liv av en kakemons! Så utrolig fint at du deler oppskrifter med oss ivrige lesere 🙂
      Ha en fin dag!

    14. Lurer på hvilken av de ingrediensene til bunnen er erstatning for mel, ser at du har ikke brukt mandel mel i denne kaka…

    15. TUSEN TAKK FOR DENNE OPPSKRIFTEN!!!!!Ha en riktig god dag fine du! Klem!

    16. Dette ser godt ut! Du kan virkelig dette med baking i sunne kostholdsrammer, Kristine! 🙂
      Forslaget til Tina er forresten ikke så dumt..! Hvorfor ikke satse på å gi ut kokebok?

    17. Den skal jeg prøve i kveld 😀 Hvor stor er kakeformen din? Har en liiiiten følelse på at den jeg har er for stor :/ Håper du får en kjempefin dag Kristine!

    18. Den så god ut! Kanskje det blir dagens kveldskos?:-)
      Hvordan er forresten næringsinnholdet i soya yoghurt kontra mager kesam? Og hvordan smaker de i forhold til vanlig yoghurt?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg