Påskens sunne suksess

I dag ble det nok en treningsfri dag.
Jeg grøsser litt av denne treningsuken – tre dager med totalt hvile, tre dager med korte styrkeøkter og en kardioøkt.
For meg som er glad i å trene, føles det litt trist de dagene jeg ikke trener, som om det er noe som mangler. Men jeg vet at jo mer jeg lytter til kroppen og hviler når den ønsker det, jo fortere er jeg på bena igjen og tilbake til gode og tunge treningsøkter. Du kan tro jeg gleder meg! :grin:

Bestemor og bestefar kom på kaffe og kake i dag.
Et sent bursdagsbesøk.
Siden påsken offisielt er i gang, følte jeg at det var på sin plass med en påskekake.
Det ble en sunn, gul mandelkake uten sukker og hvetemel.
Smaken minner litt om suksessterte og den falt i smak hos alle, gammel som ung.
Gul mandelkake

Bunn
3 eggehviter
100 g sukrinmelis
30 g mandelmel
30 g hakkede mandler

Fyll
100 g soya melk eller annen melk
3 eggeplommer
80 g sukrin
1 ts smør
1/3 ts vaniljepulver, eventuelt vaniljeesens

Start med bunnen.
Hakk mandlene fint. Stivpisk eggehvitene med sukrinmelis og ha forsiktig i mandelmel og hakkede mandler. Ha deigen over i en form og stek på 180 grader i 20 minutter.

Ha alle ingrediensene til fyllet i en kjele. Varm opp forsiktig mens du rører til blandingen tykner. Fyllet skal ikke koke.
Hell fyllet over den avkjølte bunnen og sett kaldt en timestid.
Nyt.

Hele kaken inneholder:
551 kcal, 42 g protein, 40 g fett og 6 g karbohydrater
Jeg delte kaken opp i åtte store stykker, per stykke blir det:
69 kcal, 5,25 g protein, 5 g fett og 0,7 g karbohydrater

Jeg hadde over litt kakaonibs og jordbærbiter.

Nå setter jeg meg ned i godstolen med morgenkåpen på og skal lese fitness magasin sammen med litt yoghurtgodteri.
Det blir tidlig kvelden på meg i dag. Jeg satser på en god natts søvn og at kroppen er klar for en hard styrkeøkt i morgen.

Håper du har en fin palmesøndag :grin:
Kristine ♥

23 kommentarer
    1. Anonym:
      Eggehvitene kollapser automatisk litt, men de skal ikke kolapse helt.
      Når du har stivpisket dem (sør for at de er ordentlig stivpisket) tar du en slikkepott og “bretter” mandler/mandelmel ned i eggehvitene. Bruk rolige bevegelser. Da skal det gå bra 🙂 Håper du lykkes.

    2. Hei
      Lurte på hvordan du klarer å vende inn mel/mandler uten at eggehvitene kollapser?
      Hver gang jeg prøver å vende melet inn kollapser hvitten, og det blir bare deigete røre 🙁
      Har hørt at man skal vende inn hvittene i deig, men at det ike funker med tørrvarer, stemmer det?
      Håper på svar, og takk for tips:)

    3. Glemte si så lenge man velger soyamelk/laktosfri melk og at vaniljepulveret ikke inneholder laktose, eller man bruker vaniljeessens.

    4. Takk for fin oppskrift og elsker at du skrive næringsinnholdet!
      Ser også at hvis man velger melkefritt smør, så er denne kaken
      både gluten- og melkefri 🙂

    5. Flink du er Kristine! :))
      Men jeg vurderer å kjøpe meg samme type pulsklokke som du har. Lurer på om du er fornøyd med den? Det er i grunn veldig dyr, så jeg vil bare forsikre me om at jeg tar riktig valg 🙂 Jeg er av “samme” type som deg som driver med raske gåturer, kjappe og effektive intervaller og masse styrketrening.

    6. Fantastisk! Takk for denne oppskriften! Mannen min elsker gul mandelkake! Skal lage denne sunne kaken til oss:)

    7. Fantastisk! Takk for denne oppskriften! Mannen min elsker gul mandelkake! Skal lage denne sunne kaken til oss:)

    8. Blir helt imponert over hvor kreativ du er i matveien, finner inspirasjon og oppskrifter på noe godt hver gang jeg trykker innom 😀 Den kaka så kjempegod ut, tror jeg må prøve meg på den en dag. Tommel opp for sukker- og glutenfri! (Og laktosefri?)

    9. jeg har det litt som deg, mye treningsfri plutselig. hvordan takler du det?
      spiser du mindre de dagene du ikke trener?

    10. Den så herlig ut!! Skal helt klart prøves ut! 🙂 Vurderer å bake noen av oppskriftene dine til broren min sin komfirmasjon! Greit for meg å spise det istedet for andre usunnheter 🙂

    11. Denne skal jeg helt klart lage. Søren at jeg var tom for egg, for djeeezes, den så sykt god ut. Var den like god som den ser ut til på bildet? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg