www.dedication.blogg.no

Kristine Aure

Dedikasjon til trening, mat og livsglede

Dropp frokosten

  • 27.04.2011, 12:47


Hvor mange ganger har vi ikke hørt at frokost er dagens viktigste måltid?
Frokosten skal forbedrer prestasjonsevnen og setter i gang forbrenningen etter nattens faste. Likevel viser stadig mer forskning at det ikke er noen krise å hoppe over frokosten, snarere motsatt. Nå viser det seg at det gir flere fordeler ved å droppe og spise frokost.
Forskning viser at faste i korte eller lengre perioder øker følsomheten for insulin og øker frigjøringen av hormonet gherlin som øker nivået av veksthormon. Veksthormon motvirker muskelatrofi og kan i øke proteinsyntesen i tillegg til at det er fettforbrennende.

Noen mennesker er skrubb sultne når de våkner om morgenen, noen synes det er greit å få i seg litt mat for energiens skyld, mens atter andre har absolutt ikke matlyst og velger å vente til lunsj. Ingen av disse alternativene er feil eller riktig, det handler om å gjøre det som passer deg best.

Jeg er selv fan av Periodisk Faste.
Det vil si at du hopper over frokosten, spiser en sen lunsj og fordeler alle dagens måltider på et tidsrom på 10 -8 timer.
Etter all skremsel propagandaen vi har hørt om hva som skjer hvis du ikke spiser frokost, synes jeg det er veldig rart at jeg ikke har endt opp overvektig, ukonsentrert på skole og jobb eller slapp. Etter tre år uten frokost, har jeg bare merket positive endringer!
Jeg stortrives med denne spisemåten. Jeg har aldri vært en person som er sulten på morgenen og det er derfor en sann glede for meg å droppe frokosten med god samvittighet.

Om du ikke er en frokost person kan du helt klart droppe den.
Men er du en frokost person, spis frokosten. La kropp og sult avgjøre dagens mat og finn det spisemønsteret som passer for deg. Ingen kan fortelle deg hva som er riktig eller galt, det er kun du selv som vet hva som er din egen nisje.
En typisk dag for meg med periodisk faste ser slik ut:
Frokost, rundt kl 12.00: tunfisksalat med egg og frukt, havregrøt med proteinpulver og nøtter.
BCAA før trening og L-glutamin etter trening.
Middag, ca 16.00:  jeg bruker alltid mye grønnsaker, forskjellige typer proteinkilder (kylling, svin, biff, torsk, tunfisk, laks, karbonadedeig, reker, osv), fettkilder (olje, kokosolje, nøtter, avokado, egg, frø, osv) og litt grove karbohydrater (frukt, poteter, byggris, speltlomper, osv). Dere ser mye her på bloggen. Middag er dagens viktigste måltid for meg, og her varierer jeg mye.
Mellommåltid, rundt 18.30: proteinkaffe med nøtter og frukt, skyr, en liten omelett eller lignende.
Kveldsmat, rundt 20.30: ala middag eller en deilig og sunn bakst-kreasjon.

Nå er dagens frokost er akkurat inntatt.
Havregrøt med skyr naturell, gojibær, kakaonibs, valnøtter, sukrin og kanel, sammen med en proteinshake med whey cooler.
Nydelig!


Spis og vær glad akkurat slik DU føler for  :grin:

Kristine ♥

Karine

27.04.2011 kl. 14:53
Jeg spiser etter pf og elsker det! kunne aldri tenkt meg frokost igjen!

lovelyliller.com

27.04.2011 kl. 15:44
jeg liker å ha energi innabords fra morgenen av :D

Derek

27.04.2011 kl. 16:10
it really depends on when your workout is to make breakfast critical or not - if your workout is late in the day then it is not as important to eat breakfast as it would be if your workout was early on in the day.

Mille

27.04.2011 kl. 16:29
Jeg spiser også etter periodisk faste. Er sjeldent sulten om morgenen, derfor venter jeg heller med å spise til 12-13.00-tiden. Passer meg ypperlig :) Spiser så og si alltid tunfisksalat med egg til mitt første måltid. Sunt og næringsrikt! Dessuten kan man/skal man spise færre og større måltider ved periodisk faste, og det er jo så herlig! Bli ordentlig mett til hvert måltid :) Å spise frokost for å ikke bli overvektig, miste energi etc.. er vrøvl! Jeg har masser av energi fra 07.00 til 12.00 uten mat (til og med MED trening i tiden før mat og skole!)

Livet på Svalbard

27.04.2011 kl. 16:43
Det er nettopp dette jeg elsker ved bloggen din, du sier at en sak har alltid flere sider og vi alle må avgjøre hva som er riktig for oss! blir så glad når du skrive slike innlegg :)

Grue

27.04.2011 kl. 17:05
Hei !:)

Først av alt, du er utrolig flink til å skrive og virker som ei kjempejente. Jeg har et spørsmål angående dette med faste. Jeg er utholdenhetsutøver og trener derfor ofte kardioøkter på alt fra 1.30-3 timer om morningen. Jeg er ikke sulten om morningen, men det sier seg selv at jeg ville gått tom hvis jeg ikke spiste noe på disse øktene... Hvilke virkninger har det på kroppen, bortsett fra at økten ikke blir så bra som den skal pga energimangel. Tror PF er best om man kun trener styrke om morningen?

ha en fin dag!

Karoline

27.04.2011 kl. 17:32
Veldig bra innlegg! Jeg syns folk går alt for mye etter hva andre mener er riktig,

når det er akkurat som du ser, opp til en hver!

Marianne

27.04.2011 kl. 17:59
Jeg har spist etter PF i 3 måneder, men akkurat gått tilbake til frokost igjen. Jeg kompenserte etterhvert med å spise litt for mye om kvelden, og trives i grunn best med et måltid litt tidligere, og å spise "når jeg føler for det". Jeg er derimot ikke lenger så nøye på når jeg inntar første måltid, være seg litt etterhvert om det er travelt om morgenen, eller etter en god morgentrening. Uansett glad for at jeg testet det ut, nå vet jeg bedre hva jeg liker. Så hver sin smak, og det er det supert av du får frem.

Mar

27.04.2011 kl. 18:09
Spiser ganske likt som deg!

Fint innlegg, digger PF:D

Karoline

27.04.2011 kl. 20:00
Veldig lærerikt og spennende innlegg! Liker at du understreker at det ikke finnes fasitsvar på et slikt spørsmål og at du skriver at alle og enhver selv må føle seg frem da det kommer til dette :) Liker bloggen din bedre og bedre. Du er super, snuppa :) Ha en fin kveld! Klem :)

Marte Kristine

27.04.2011 kl. 21:41
Jeg MÅ ha frokost jeg, er så sulten når jeg våkner, våkner noen ganger av at jeg er sulten, haha. Men spiser veldig sen middag da, og så og si aldri kveldsmat. Er så mye rare dietter og spisemåter som finnes, jeg tror vi lager kroppen mye mer avansert enn den er. Kroppen sier selv fra når den er sulten, da spiser du. Hvis du ikke er sulten, så spiser du ikke. Er ikke værre enn det :-)

Nora

28.04.2011 kl. 08:42
Dropper du frokost om du skal trene styrke på morgenen også?

Veldig bra blogg : )

Kristine

28.04.2011 kl. 10:55
Nora:

Det gjør jeg. Da tar jeg bare BCAA før og etter trening.

Kristine

28.04.2011 kl. 11:04
Grue:

Trener du mye utholdenhet på morgenen tror jeg ikke det ville passet med en slik faste til deg. Du vil trolig, som du selv sier, bli tom og sliten. Og trene såpass mye under fasteperioden vil kun slite ned kroppen.

Om du ikke er sulten kan du prøve med en proteinshake og en banan eller to før å få i deg litt rask næring :)

Kristine

28.04.2011 kl. 11:05
Karoline:

Tusen hjertelig takk Karoline :)

Du er alltid så snill og søt, jeg setter virkelig pris på alle dine flotte hilsner her. Håper du får en strålende dag :)

I

28.04.2011 kl. 23:51
Det første jeg tenker på om morgenen er MAT! :-) Jeg liker å spise frokost, synes det er en fin start på dagen; jeg får i meg ny energi og henter frem krefter og fokus til en ny dag :-) Dessuten er jeg helt avhengig av mat for å kunne prestere på trening! Jeg merker SÅÅ tydelig, ikke minst i forhold til utholdenhetstrening, at jeg klarer å yte mye mer dersom jeg har spist frokost! Har jeg ikke spist frokost klarer IKKE kroppen å prestere sitt beste. Både fokus og konsentrasjonen under treningen blir mye bedre med en god frokost innabords! :-) Så for meg er frokost viktig - og godt! :-)
Kristine

Hei og velkommen til Dedication. Jeg er en livsglad personlig trener og kostholdsveileder. Her på min blogg vil du få små tips, råd og oppskrifter til den sunne linje, samt følge min vei i livet. Jeg har troen på at god helse og en sunn livsstl er nøkkelen til et lykkelig liv og en glad kropp. Legg gjerne igjen noen ord om du lurer på noe, ønsker å dele noen tanker, er interessert i kost og treningshjelp eller bare vil si hei :) Kontakt: kristine@helseglede.no

Search

Bloggdesign

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits