FORSYN DEG SELV


Denne deilige brunsjen hadde vi i dag.
Salatbuffe :grin:
Her er det noe for alle.
Det geniale med salatbuffe er at det er fryktelig enkelt. Du kan sette fra akkurat det du har lyst på og har tilgjengelig.
Dessuten passer det perfekt til Vingle-Petter, som undertegnede, da du lage flere små salater og ta litt av alt!


Vi hadde:
Gulost
Sursøt sennep
Balsamico dressing
Selskapsdressing
Tunfisk
Cottage cheese
Pesto
Makrell i tomat
Oliven
Grillet kylling
Eggerøre
Skinke
Vannmelon
Ananas
Salat med isbergsalat, tomat og agurk
Mini mais
Maiskorn
Sukkererter
Paprika
Løk

Andre gode tips er rester fra gårsdagens middag, kokt pasta, nøtter og frø, røklaks, brie, spekeskinke, kokte egg, roastbiff, soltørket tomat, baconbiter, fetaost, jordbær, kaldt kjøtt og fisk, avokado, reker, bønner, kikerter og linser.
Bare fantasien setter grenser.
Har du noen favoritter?


Min porsjon nummer en.
Vannmelon, mini mais, maiskorn, oliven, sukkererter, løk, paprika, kokt skinke, gulost og dressing.


Porsjon nummer to.
Salat, tomat, maiskorn, agurk, løk, ananas, gulost og eggerøre.


Porsjon nummer tre.
Salat, tomat, sukkererter, maiskorn, mini mais, ananas, kylling, pesto og sennep.

I dag har det vært en grå og regnfull dag her.
Da er det deilig å sitte inne med familien, spille kort og drikke kakao.
Jeg føler meg ganske så lat egentlig, noe som i grunn er helt ok.
Kropp og sjel nyter noen ferie dager.
I morgen er det tilbake til hverdagen med jobb og plikter.
Ha en god onsdag kveld :grin: Ikke la regnværet gjøre dagen grå!

Kristine 

39 kommentarer
    1. du virker som en fantasisk person, men har stusset litt etter å ha lese mange kommentarer tidligere. etter det jeg forstår, stoppet utviklingen av kroppen din på mange måter opp da du ble syk som 12-åring? utrolig trist, men samtidig veldig bra at du faktisk har blitt frisk, selv om du må leve med følgene. og av dette, forstår jeg jo hvorfor du er så “spe-bygd”, men jeg tror desverre ikkke alle som leser denne bloggen ser den sammenhengen, men heller prøver å “bli som deg”, om du forstår..? ikke noe vondt til deg, men for en vaksen og ferdig utviklet frisk dame, er det jo veldig sjelden naturlig å være å “lita”.. håper du forstår hva jeg mener, og kanaskje du kunne ha skrevet et innlegg om dette en dag? jeg synest du er en veldig søt jente med en inspirerende blogg, men samtidig synest jeg det er veldig dumt om unge jenter prøver å “bli som deg”, noe som for svært mange er uoppnåelig dersom en skal halde seg frisk…

    2. Margrethe:
      Mat og nok næring er viktig for en sunn og sprek kropp.
      Husk at kroppen din skal være din for resten av livet. Den skal være sterk og fungerende. Om man ikke gir den nok næring ødelegger man den og det er vanskelig å reparere. Selv har jeg en haug med kroniske skader etter flere år med spiseforstyrrelse. Det anbefales ikke!
      Ta vare på deg og gi kroppen den mat og næring som den trenger <3

    3. jorid:
      Som en tommelfinger regel kan man si at man kan gange kroppsvekten med 35 -40 for en person som har en moderat aktiv hverdag.
      Altså for en person på 60 kilo 21000 -2400 kcal daglig 🙂

    4. janne:
      Jeg er absolutt ikke noe super menneske Janne. Jeg har late dager, spiser usunt som alle andre. Det handler om en balanse. Litt av alt 😉

    5. Marthe Sand:
      Det handler jo også om HVA man spiser.
      Spiser man sunn og naturlig mat kan man spise mye større mengder enn de som spiser usunn og prosessert mat.
      Mat er viktig for en velfungerende og glad kropp 🙂

    6. åhh! Så kjempe godt ut. Jeg går på friidrett og trener veldig mye og merker jeg spiser mye mer enn mange i klassen selv om jeg er utrolig tynn. Så merker at kroppen trenger mye mat og bra mat når man trener mye:) Kjempe bra blogg. Har letet etter en bra treningsblogg lenge, men endelig fant jeg en bra en!

    7. Det her så himla godt ut, og buffe må jo være noe av det smarteste som fins! Man kan plukke og velge akkurat det man selv vil! 🙂 Kan tenke meg det smakte! Ble sulten jeg nå! 😀

    8. Buffet faller alltid i smak! Jeg elsker kokt brokkoli vendt inn i mandel- eller valnøttsmør og gresskar bakt med kanel! Prøv det!

    9. det er så godt at sånne som deg også kan være late og ikke være super mennesker hele tiden. du er et godt forbilde =)

    10. hvordan vet du at du trenger 1900-2200 kalorier daglig? (uavhengig om du trener)
      Prøver selv å finne ut hvor mye jeg trenger:)

    11. Takk for utfyllende svar. Jeg har tidligere slitt med spiseforstyrrelser, så frykten for mat ligger nok der enda. Føler jeg bare blir større og større for hver dag, og nå har jeg begynnt å kutte ned på mat igjen fordi jeg er redd for å legge på meg.

    12. Margrethe:
      Kroppen din trenger mat og mye næring! Uten nok næring vil kroppen din holde igjen fett isteden for å forbrenne det og du vil heller ikke klare å få noe mer muskler på kroppen. Muskler forbrenner fett, slik at i bunn og grunn vil man ha en del muskler.
      Jeg er en liten og lett jente (i kilo), likevel trenger jeg mellom 1900 -2200 kalorier daglig. Det er ganske mye mat. For større jenter og for de som er mer aktive må man ha enda mer mat 🙂

    13. Tre porsjoner? Er ikke det alt for mye? Kan ikke se på deg at du spiser så mye! Jeg er redd for å spise for mye, og jeg spiser kun en porsjon av det jeg har!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg