SLANK PIZZA

Helgen innledes med nydelig pizza til frokost.
Hva annet skal jeg gjøre når jeg ikke kan trene og må holde meg i ro, ikke har TV og ei heller klarer å lese mer enn et par minutter av gangen? Da er matlaging perfekt.



Sunn og deilig pizza

Pizzabunn
30 g byggmel eller annet grovt mel
20 g bakepro
10 g kruskakli
10 g pofiber, eventuelt annen tørrvare
1 ts fiberhusk
1 ts bakepulver
Litt salt
0,5 – 1 dl vann

Bland sammen tørrvarene.
Ha i vann til passe konsistens.
La deigen stå i fem minutter før du former deigen på en bakepapirkledd stekeplate.
Jeg lagde to store porsjonspizzaer, du kan gjerne lage en stor pizza.
Stek pizzabunnen på 250 grader i 4 minutter nederst i ovnen.

Pizzasaus
400 g karbonadedeig
1 boks hakkede tomater, jeg brukte økologisk
1 boks tomatpure, også økologisk
5 ss sukkerfri ketchup
1 løk i biter
4 finhakket hvitløksfedd
1 rød chili
Paprika krydder, oregano, kummin

Stek karbonadedeigen.
Tilsett løk, hvitløk, chili, hakket tomat, tomatpure, ketchup og krydder.
La sausen koke opp.
Aller best blir pizzasausen om den får koke en halv times tid, men dette er ikke nødvendig.
Smør pizzasausen utover pizzabunnen.

Pizzatopping
Mozarella light, eller annen ost
50 g mager kesam
50 g cottage cheese
½ ts muskatnøtt

Bland sammen kesam, cottage cheese og muskatnøtt.
Skjær mozarellaosten i skiver.
Legg på klatter av kesam/cottage-blandingen over pizzasausen og topp med mozarella.
Stek pizzaen i nedre del av ovnen på 250 grader i 10 minutter.
Nam!

Bunnen, hele pizzabunnen inneholder:
187 kcal, 21 g protein, 1 g fett og 22 g karbohydrater.
Hele oppskriften totalt inneholder:
1050 kcal, 127 g protein, 31 g fett og 64 g karbohydrater.

En proteinbombe av en pizza med andre ord.
Her får du en nok så mager pizza, kjempe god på smak og et supert innhold.
Nyt og kos deg :grin:

Kristine ♥

37 kommentarer
    1. LilleMy:
      Pizza er jo så godt 🙂
      Hehe? Det er akkurat det jeg har gjort også. Ligget på sofaen og slappet av og bakt! Der oppsummerer man mine dager 😉 Du får ta noen bakeraid i helgene når det nærmer seg jul, man må jo ha syv slag!
      God helg 🙂

    2. Karoline:
      Så sant 🙂 Jeg har bestemt meg for å bare gjøre det beste ut av situasjonen. Nyte fri og hvile, god tid til matlaging og lade opp batteriene til en ny treningsrunde når jeg er tilbake igjen 🙂 Da skal jeg sette meg nye mål og utfordringer.
      Å, jeg elsker også sterk mat. Hva lagde du for noe spennende? Jeg får aldri til å lage typisk Midtøsten mat, resultatet blir alltid rart. Tar gjerne i mot gode tips 🙂
      Håper du koste deg med pizza og lørdaskos <3
      Ha en flott søndag 🙂

    3. GG:
      Det var godt.
      Hehe? Du gjorde det? Å, jeg har ikke sett det enda. Gjett om jeg skal løpe å kjøpe på mandag 😉

    4. Mira:
      Min favoritt er å ta litt smør, jeg bruker helt vanlig meierismør men vil du ha mindre kalorier kan du bruke vita hjertegod lett margarin. Smelt 20 -40 g smør, ha i sukrinmelis og et par ss sterk kaffe sammen med kakao og bland sammen. Ekstra god blir den med to dråper stevia english toffee.
      Håper det smaker 🙂

    5. Helen:
      Takk for tipset angående pizzabunn 🙂
      Jeg synes det blir litt for mye fett med mandler, egg og olje, men til et lavkarbo kosthold er nok din perfekt.
      God helg til deg også 🙂

    6. Jeanette (Min lavkarboverden):
      Nei, det føltes som luksus med pizzafrokost 😉
      Mirakelnudlene er litt spesielle, ja. De smaker ikke stort så man må ha noe godt tilbehør, men stekt er absolutt best.
      God helg 🙂

    7. elle:
      I og med at jeg ikke lagde stor men to mindre, vet jeg ikke helt. Men jeg vil tro at den blir litt større enn en big one 🙂

    8. Jeg har ikke spist pizza siden august, nå fikk jeg lyst på det :p
      SV: Det er mørk her kl.06, og det begynner å bli lysere kl.7 og det er kaldt ute. Så jeg kunne ikke gå ut og jogge, dessverre 🙁

    9. Namnam, pizza er alltid en vinner! Jeg spiste også pizza i dag, men lagde bunnen med kikertmel og det var ikke så verst faktisk 🙂 God bedring!

    10. Kristine! Jeg tenkte jeg skulle søke hjelp hos deg, jeg er ute etter en glasur til sjokoladekake hvor den kalde sukrinsmaken ikke blir fremtredende, kanskje du har en oppskrift eller to? Jeg har prøvd med sukrinmelis og kakao og vann, men det smakte kaldt for å si det slik. Håper på svar 🙂

    11. Takk for svar! Strekken forsvant heldigvis av seg selv med hvilke og gradvis, forsiktig bevegelse. Men skal huske det om det skjer igjen! 🙂

    12. Namm, det så kjempe godt ut!
      Så deg forresten i den nyeste utgaven av MAG bladet! 😀

    13. Kjedelig med øyet og trening, men desto mer tid til mat og oppladning. Får bare se det positive i det, selv om det kanskje ikke er så enkelt..
      Pizzaen så nydelig ut og det er jo ikke akkurat noe ulempe at det samtidig er mager og proteinrik!
      I dag skal vi ha en deilig rett fra Midtøsten. Jeg elsker spicy mat! De har så utrolig mye spennende mat i Midtøsten, Thailand og India. Sunt er det vanligvis også, så lenge man ikke spiser lass med ris ved siden av da. I morgen står lørdagspizza på menyen.
      Håper du får en fin kveld. God fredag <3

    14. Ååå, deilig pizza! Jeg hadde helt klart brukt tiden til å bake, om det var jeg som var skadet. Innimellom tenker jeg på at jeg skulle hatt permisjon fra skolen for å bake, nå som det nærmer seg jul 😉
      Ønsker deg en flott fredagskveld!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg