EVERYDAY CAKE

Har du hatt en fin start på uken? :grin: 
Mandager kan til tider være litt harde da det kan være tungt å komme i gang med hverdagen etter helg.
Vi klarer ikke å lure oss unna mandager (med mindre du er ekstremt god – fortell meg hemmeligheten!) og da må man rett og slett gjøre det beste ut av det.
Selv pleier jeg å tenke slik at mandag betyr ny uke og ny start. Jeg har mange nye muligheter til å rette på feilene jeg gjorde uken før og til å bli et enda bedre menneske.


Til lunsj spiste jeg en fantastisk god salat.
Jeg kuttet opp grønnsakene jeg hadde tilgjengelig; hjertesalat, cherrytomater, rød paprika og rødløk og hadde over i en tallerken. Strimlet kyllingfilet, fetaost og soltrøket tomat kom over.
Jeg liker at maten skal gå raskt, smake godt og gjøre godt for kroppen.

Etter helgens hvile hadde jeg godt med energi i dag.
Det ble to treningsøkter.
40 minutter morgenkardio på møllen, hastighet 7,5 og stigning 3 med nrj på øret.
I ettermiddag hadde jeg en rask økt på rygg og bryst.
Det var unnagjort på under en halv time!
-Nedtrekk med smalt grep
-Stående roing
-Benkpress med manualer
-Pec deck
-Omvendt flyes


Jeg er en søtmoms og elsker alt søtt.
For tiden har jeg en hel haug av ideer jeg har lyst til å prøve ut.
Aller helst vil jeg stå på kjøkkenet hele dagen.
Jeg vil bake, bake, bake!
I dag prøvde jeg ut cottage cheese kake.
Det blir en ostekakelignende konsistens med kjempe god smak.
Kaken er full av proteiner, en ordentlig proteinkake.



Cottage cheese kake

100 g cottage cheese
100 g mager kesam
2 eggehviter
4 dråper stevia vanilje, eventuelt vaniljeesens
Litt økologisk vaniljepulver

Rør sammen alle ingrediensene.
Ha i en form og stek på 200 grader i 20 -30 minutter.


Hele oppskriften inneholder 200 kalorier, 33 g protein, 5 g fett og 6 g karbohydrater.
En kake du kan spise hver dag :grin:
Du kan tilsette bær, proteinpulver, kakaopulver, hakket sjokolade, nøtter, osv, osv. Bare fantasien setter grenser.
Jeg serverte med frosne bringebær som jeg rørte sammen med litt sukrin og skyr naturell.
Godt!

Kristine 

30 kommentarer
    1. Lagde den med vabilje stang og vanilje essense ,
      Og hadde bær både i og på ! Kjempe godt med en liten ts
      Akasiehonning 0:-) å fortsatt bare 223 kcal! Anbefalest! :))

    2. Oi, jeg har laget noe liknende en stund allerede, men ikke med cottage cheese OG kesam, kun separat, og noen andre modifikasjoner. Favoritten min er en eplepai jeg har funnet på som smaker nøyaktig som mormors eplesuffle <3 Jeg har skrevet om den, anbefalelsesverdig 😉

    3. Endelig har jeg fått meg søte små ildfaste former som jeg kunne bruke til denne kakeoppskriften. Nå står de i ovnen og jeg er så spent! Røren smakte nydelig i hvertfall 😉 bedre seint enn aldri! Ser nydelig ut:-)

    4. marie:
      Uff, det var leit å høre.
      Jeg har fått flere gode tilbakemeldinger på denne kaken, men smaken er jo som baken. Håper du hadde en fin helg 🙂

    5. Istedet for å lyse opp dagen min (slik jeg håpet denne oppskriften skulle), gjorde den det motsatte. Oppriktig er dette den vondeste kaken jeg noengang har smakt.. Sorry altså, anbefales ikke til noen andre..

    6. Mariann:
      Takk for hyggelige ord.
      Det er et godt ønske. Jeg setter pris på at dere kommer med noen ønsker. Jeg skal se om jeg ikke kan komme med flere av dem.
      For øvrig er det flere og flere matbutikker som begynner å få inn mandelmel, sukrin og lignende. Ultra, ica Maxi og Centra har det 🙂
      God klem tilbake 🙂

    7. Nina:
      Så koselig å lese dine ord Nina. Tusen takk 🙂
      Om du ikke tørr å handle på iherb, kan du jo ta en tur på helsekosten eventuelt.
      Jeg synes det er supert at dere kommer med litt ønsker og sier i fra om slikt 🙂

    8. Oda:
      Ofte kan du bruke plommen i oppskriftene.
      Som her er det bare å bruke plommen. Det vil fungere like bra om ikke til og med bedre 🙂
      Ellers så kan du bruke den til å lage vaniljekrem eller vaniljesaus. Eggedosis av plommer og sukrin lager jeg ofte av de resterende plommene, det er søtt og godt 🙂
      Om du finner en oppskrift på vaniljesaus med sukker er det bare å bytte ut sukkeret med sukrin 🙂

    9. Ååh, den skal absolutt prøves. Nå! Tror du det går bra m eggeplommer også (altså hele egget)? Synes også det er kjempebra at du bruker “vanlige” ingredienser :))

    10. åh, den skal prøves ut idag! Supert på en litt tung mandag 🙂
      Liker veldig godt når du bruker råvarer man finner i vanlige butikker, det gjør alt litt enklere!
      Kan jeg ønske flere av de? 🙂
      Ellers må jeg si du har en utrolig motiverende blogg, og du er en helt nydelig jente!
      Så koslig at du har funnet kjærligheten igjen også:)
      God klem fra meg!

    11. Du er så motiverende! Har lyst til å skrive ned alle oppskriftene dine, og prøvesmake 😉
      Ekstra fint er det de gangene, slik som idag, der du bruker “vanlige” matvarer jeg finner i matbutikker, er nemlig litt for pysete til å prøve iHerb :p
      Så, en stor takk til deg for å gjøre ikke bare mandager, men alle dager bedre! 🙂

    12. Med litt kunnskap kan man spise kake til ethvert måltid 😉 Det ser ut som om du har hatt en herlig start på uka! Ønsker deg en finfin mandagskveld og en flott uke videre også!

    13. Å, nam! Du er ei slik solstråle i kvardagen, Kristine 🙂
      Har spurt om dette før, men eg spør igjen: Lurte på om du kunne dele tips om kva eg kan bruke eggeplommer til? Har fått ein del til overs no, og synes det er så fælt å kaste dei 🙁 Brukar jo ofte berre eggekviten. Eggeplommene blir berre samla i eit glas kjøleskapet, men veit ikkje kva eg skal gjere med dei eller kor lenge dei held seg. Har blitt til at eg har kasta ein del!
      Har du lyst å dele tips i eit blogginnlegg så trur eg at eg og mange andre blir glad! Har googla litt, men det er stort sett berre oppskrifter med mykje sukker og sånn. Skulle gjerne hatt oppskrift på sukkerfri vaniljekrem feks? Som ein kan bruke til sunne skulebollar 🙂

    14. Åå den cottage cheese kaka så utrolig god ut! Veldig synd at jeg ikke tåler melkeprodukter.. Ellers hadde jeg lagd den med en gang! Ha en flott kveld. Du har en utrolig fin blogg 🙂

    15. Good mandag vakre:D Dette ser nydelig ut som alltid, du er jo ikke alene om å være søtmoms:D
      Jeg har også begynt å bruke cc mer i bakst, det er genialt!
      Håper du har hatt en strålende start på uka, kos deg resten av kvelden:) Goklem fra meg

    16. Ser nydelig ut, som alltid! Både kake og salat.
      Er stadig på utkikk etter nye bruksområder til cottage cheese, så må nok prøve denne kaken.
      Ha en fin uke, Kristine!:) Jeg synes mandager er en stor lettelse, siden det lett kan skli litt ut i helgen.. Mandag er liksom rett tilbake på den rette veien igjen.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg