SØNDAGS PIZZA

Pizza slår aldri feil.
Det er ufattelig godt.
Jeg har prøvd utallige oppskrifter og forskjellige varianter av bunn, saus og toppinger.
I dag laget jeg en proteinpizza fylt :grin:
Bunnen består hovedsakelig av egg, bakepro og kokosmel. Den blir sprø og god.
Med hjemmelaget saus og ekstra god topping er dette en pizza som kommer på favorittlisten min.

PROTEIN PIZZA

Pizzabunn

30 g kokosmel
30 g bakepro
20 g speltmel, eller mer kokosmel
1 egg
1 eggehvite
1 ts bakepulver
1 ss fiberhusk
1/2 ts salt
Vann, ca 1 dl

Bland alt godt sammen i en bolle.
La røren stå noen minutter å svelle.
Ha eventuelt i mer vann og røren blir tykk.
Smør blandingen utover en stekeplate med bakepapir.
Bruk en skje eller slikkepott og smør deigen jevnt utover.
Stek på 200 grader midt i ovnen i 6 -7 minutter.

Pizza saus

1 boks, 300 g hakkede tomater
1 boks, 200 g tomat purè
1 hvitløk
1/2 rød chili
1 ts sukrin
1 ts salt
1 ts pepper
1 ss provence krydder
1 ts oregano

Finhakk chili og hvitløk.
Ha hakkede tomater og tomat pure i en kjele.
Ha i hvitløk og chili.
Tilsett krydder og kok opp.
Smak til med mer krydder.
Jo lengre sausen koker, jo tykkere og mer smakfull blir den.
Min kokte i 15 minutter.

Pizza fyll

Her kan du bruke hva som helst.
Ta det du har tilgjengelig eller det som er mest fristende.
Jeg brukte stekt biff i skiver, champignon i skiver, løk i ringer, mozzarella ost og castello reserve ost.


Mozzarella og reserve er to ordentlig gode oster.
De gir en smak av luksus uten å overdøve resten av smakene fra pizzaen.
Det er litt mer fett i disse ostene enn lett ost.
Vil du ha et lavere kaloriinnhold velger du lett ost isteden.
Det blir veldig godt uansett, men ekstra godt blir det med gode oster.

Smør pizza sausen utover pizza bunnen.
Ha over ønsket topping.
Jeg la på champignon, løk og mozzarella, for jeg hadde over biffskivene og toppet med litt mer mozarella og flak av reserve osten.
Stek nederst i ovnen på 200 grader i 15 minutter.


For å gi litt ekstra farge og smak legger jeg over ruccola salat.
Server straks.
Helt fantastisk nydelig.

Det er ekstra godt å servere noe friskt til pizzaen.
Derfor laget jeg en enkel salat av cherrytomater, grønn lollo salat og gulrot.
Nå skal jeg spise og kose meg.

Buon appetito.
Kristine

14 kommentarer
    1. Elisa:
      Et spisekick sitter hovedsakelig i hodet.
      Jeg ville ikke ha vært så streng med meg selv i ukendagene, for det er tydelig at det er et problem for deg. La deg selv heller ta en sjokoladebit på en tirsdag om suget er der, men sett deg ned å nyt den ordentlig.

      Det kan også være at du har et så stort underskudd at kroppen bygger opp et sug etter mer mat og energi. At du rett og slett spiser for lite og at et spisekick er kroppens måte å få i seg det den trenger.
      Håper du finner ut av det 🙂

    2. Hanne’s livsstilsblogg:
      Prøv kokosmel i pizzabunnen. Det var veldig godt, og ikke minst ble bunnen sprø 🙂

      Ha en super uke 🙂

    3. isabella:
      Tusen takk for kjempe koselig kommentar Isabella.
      Flink du er som går morgenkardio. Det forble med tanken hos meg, men en strykeøkt får jeg til.
      God klem tilbake 🙂

    4. For en fantastisk fin blogg du har 🙂 mmmmm å så masse godt du lager 🙂 ble jo sulten, hi hi, men jeg må nok få unna morgencardioen først 🙂
      Bloggen din blir jeg vel fast leser av nå ser jeg:)
      å så skjønn du er da 🙂
      stor klem fra meg

    5. Mmm 🙂 Pizza er det utrolig lenge siden jeg har laget! DET må jeg gjøre noe med så snart som mulig 😉 Pizza til middag og is til dessert <3

    6. mm, det så godt ut! Har et spørsmål/problem jeg håper du kan hjelpe meg med.. Jeg holder meg unna sukker/usunt i ukene og dette går som regel veldig fint. Så kommer helga, og jeg har bestemt å la meg selv få spise litt etter det jeg har lyst men ikke i svære mengder. Men, så kommer problemet mitt, når jeg da har holdt meg borte fra slik mat i 5 dager og plutselig skal spise sukker, er det som om jeg reagerer med å få et slags spisekick. Som om jeg ikke klarer å slutte idet jeg har begynt. Sliter aldri med dette dersom jeg spiser med andre, bare dersom jeg spiser alene. Noen tips til å få meg selv til å slutte med dette? Ender bare opp med å spise for å spise, trenger ikke å være noe usunt bare det er spiselig.
      Håper du kan hjelpe! Digger bloggen din 🙂

    7. Namm… dette så bare smææææshing godt ut Kristine 🙂 Har aldri prøvd bunn med kokosmel jeg, bare mandelmel… fikk lystå prøve kokosmel.. det må jeg kjøpe meg! 🙂 så flink du er, ha en fin uke 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg