SUNN PÅSKESJOKOLADE

Påsken nærmer seg med stormskritt.
Egget skal fylles med mye godt.
Hva med å lage sunn og deilig påskesjokolade?


Denne sjokoladen er kjempegod.
Appelsinsaft og kanel gjør at sjokoladen lukter og smaker herlig påske.
Sunt og deilig påskegodt.

PØ har allerede spist en hel haug så denne er approved ;-)
Rå sjokolade er utrolig enkelt å lage. Det krever riktig nok en del ingredienser, men har du disse ingrediensene har du utallige muligheter og kan lage masse godt.

Rå påskesjokolade

60 g kakaosmør
15 g kokosolje
2 ss yaconsirup
5 ss kakaopulver
1/2 ts vaniljepulver
10 dråper stevia vanilje
1 ts kanel
Liten klype salt
Saften fra 1/2 appelsin
Skallet fra 1 appelsin

Ha kakaosmør og kokosolje i en bolle.
Ha bollen over vannbad til alt er smeltet.
Rør i yaconsirup.
Ha så i vaniljepulver, kakaopulver, stevia , kanel og salt.
Rør godt om til en jevn blanding.
Klem ut saften av appelsinen og ha den gradvis over i sjokoladen. Ha i litt og litt appelsinsaft.
Finriv appelsinskallet og ha over i former.
Hell sjokoladen over og sett kaldt.

Rå sjokolade er ikke bare kjempegodt, det er også veldig sunt.
All den gode næringen i behold ettersom sjokoladen ikke er varmebehandlet over førti grader.  
Disse herlighetene inneholder mye jern, magnesium, krom, sink og vitaminer. 
Rå sjokolade sies å være en av verdens sterkeste antioksidantkilder og styrker dermed immunforsvaret vårt
Spis sjokolade og bli lykkelig – rå sjokoladen inneholder blant annet de essensielle aminosryene fanylalanin og anandamide som øker lykkefølelsen vår.


Jeg kjøper ingrediensene til sjokoladen på iHerb og har linket til alle ingrediensene i oppskriften.
Bruker du koden OKE701 får du 8 $ i rabatt på din første bestilling.
Ønsker du ikke å gå til innkjøp av alle ingrediensene er det mulig finnes det forskjellige kombi-pakker som inneholder alt du trenger til å lage rå sjokolade.
Ønsker du ikke lage rå sjokolade, men en litt sunnere påskesjokolade? Kjøp sukkerfri mørk sjokolade som du smelter og rør inn appelsinsaft og appelsinskall.

Spis sjokolade med den beste samvittighet.
Godt både for kropp og sjel :grin:

Kristine

31 kommentarer
    1. Ingridpingrid:
      Så lenge du ikke har bollen i det kokende vanne blir det bare damp på sjokoladebollen og da blir det ikke høy temperatur i sjokoladen 🙂

    2. Victoria:
      Da har du noe å glede deg til.
      Det er utrolig masse godt en kan lage når en har sjokoladeingrediensene 🙂

    3. maren:
      Jeg kan ikke love noe, men jeg tror det går veldig bra om du kun bruker kokosolje 🙂
      Eventuelt kan du bruke vanilig smør.
      Håper det faller i smak og at du får en god påske 🙂

    4. Charlotte Inderhaug:
      Hjertelig takk for det Charlotte 🙂
      Tusen takk for det, det er bare kjempe koselig at du linker 🙂

    5. Mia:
      Sunn marsipan skal jeg også lage. Det er morgendagens plan 🙂
      Prøv deg på påskesjokoaladen også. Mmmm 🙂

    6. destroywhatdestroysyou:
      Jeg tar langhelg neste helg, da legger jeg vekk semesteroppgaven. Har ikke kommet så langt enda, så jeg må få opp dampen 😉
      God påske. Håper du får kost deg og slappet av 🙂

    7. BB:
      Høres ut som en herlig plan 🙂
      Det er akkurat det jeg skal gjøre også. En salig blanding av det sunne og det usunne.
      God påske 🙂

    8. Er sjokoladen fortsatt raw når ingrediensene er smeltet over vannbad? Klarer du det på under 40 grader?

    9. Det fristet utrolig å lage sunn sjokolade i påsken:) Jeg har alle ingrediensene bortsett fra kakaosmør, er det mulig å lage de uten det? Kan jeg isåfall bare kutte det ut, eller kan jeg bytte det ut med noe annet?:)
      Tusen takk for mye inspirasjon til sunn mat:)
      Kos deg masse i påsken:)

    10. De så kjempe gode ut!
      Digger bloggen din! Utrolig inspirerende:)
      Håper det er greit at jeg putter bloggen din på blogglisten min, på sida mi?:)
      GOD PÅSKE!
      Hilsen en fast leser;)

    11. Nam! Har store planer om å lage sunn marsipansjokolade i påsken, så kanskje jeg lager disse også? Så hvert fall herlige ut=)

    12. Nam sier jeg bare, sjokolade<3 kjempeflott oppskrift!
      Håper du får en strålende start på helgen og påsken søte <3

    13. Nam!! Jeg kommer til å mikse sunt og usunt i påskeferien, slik jeg gjør hele året!! Kose meg skal jeg i hvertfall:) Nyt solen, fredagen og påskeferien, du vakre vene:)

    14. Du har så masse bra mattips, hver gang jeg er på bloggen din blir jeg sittende og ta bilder av forskjellig oppskrifter jeg skal prøve 😉 Misunner deg fantasien din!
      Jeg har forresten lenket til deg på bloggen min, håper det er ok. Vil gjerne at mine lesere og venner skal finne din blogg å bli inspirert 🙂
      Klem

    15. Nam 🙂 Det ser riktig så godt ut, og en fin oppskrift å ha når vi nærmer oss påske 😉
      Fin dag/helg til deg.

    16. Naaam, det så utrolig godt ut! Du er utrolig flink, Kristine 🙂 Takk for oppskriften. Jeg ønsker deg en herlig fredag <3

    17. Den Empandas den va god:) Fikk det ikke sån ordenlig til men men.
      Æ bruke hvetekim og 2 eggeplommer isteden for.
      Kor store ble dine?
      God Helg og God Påske. Håper den blir fin!!:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg