DAGENS PEPPTALK

Stadig flere og flere jenter trekker seg inn på styrkerommet.
Likevel lever de gamle myte om styrketrening i beste velgående.
Jeg er lei av å høre jenter som snakker om lette vekter for ‘lange og slanke musker’ eller som frykter vekten fordi da blir de ‘svære’.

Tror du virkelig at styrketrening kommer til å gjøre deg mandig og stor?
Vi jenter er dårligere disponert for å bygge muskler i forhold til gutta, dette er hormonelt. Menn har faktisk tyve ganger større produksjon av testosteron (muskelbyggende hormon) som oss jenter i og med at vårt hovedhormon er østrogen. Vi jenter bruker altså lengre tid på å bygge muskler enn menn. Kroppen vår er ikke i stand til å produsere mye muskelmasse. Om du er redd for å se ut som en bodybuilder må du huske på at svært mange av disse propper i seg ulovlige midler for at kroppen skal lage mer testosteron og de skal klare å bygge mye muskler. I tillegg krever det ikke bare medikamenter, men også genetikk, talent og en hundre prosent dedikasjon til kosthold og trening i flere år. Du er ikke der! Likevel er en rekke jenter redde for å ende opp maskuline!

Tror du at lett motstand og mage repetisjoner gir deg lange og slanke muskler?
Ut ifra det jeg har sagt over, skjønner du kanskje at du ikke ender opp som en bodybuilder av tunge vekter. Faktisk er det slik at om du vil stramme opp og forme kroppen, må du løfte tungt. Stramme opp betyr strengt tatt å redusere fettet og øke muskelmassen. For å øke muskelmassen må musklene få motstand, og da må du løfte tung.  
Om du vil ha mindre og fastere armer hjelper det ikke å løfte et par rosa to kilos manualer et par ganger. Armene dine er i hovedsak store fordi det er en del fett der, ikke fordi du har en haug med muskler under. Ved tung styrketrening vil du brenne fett og bygge armer , som resulterer i fastere og strammere armer.
 

Kjør på med styrketrening.
Tren med tunge vekter.
Jeg kan love deg at resultatene vil bli synlige og at kroppen både blir fastere og strammere.

Kristine

42 kommentarer
    1. Både stavefeil, orddelingsfeil og feil ordbruk! Denne bloggposten var en fryd å lese:)

    2. Runnergirl:
      Skrivefeil som i form av stavefeil eller feil ordbruk?
      Slike ting er greit å ta til seg.
      Det er mitt innlegg, ja, men noen ganger bruker jeg litt mer tid på å skrive enn andre 😉

    3. Josefine:
      Det var koselig å høre Josefine 🙂
      Lykke til i en ny og sunnere verden.
      Husk også at lite karbohydrater ikke nødvendig er bra om du trener mye. Karbohydrater er nemlig musklenes «fyll» og energi.

    4. Hege:
      Ja, det er faktisk ganske komisk (og egentlig litt trist). Dette med punktforbrenning er jo en annen godt bevart myte. Vi får bruke munnen vår og spre det glade styrketrening-budskapet 🙂

    5. Mathilde:
      Om du ser innlegget jeg la ut i dag finner du svaret på dette med fettprosent og sunn kropp.
      Om menstruasjonen uteblir er det hovedsakelig på grunn av stress, overvektige kan jo også miste menstruasjonen. Stress kan komme av og utløse seg på flere forskjellige faktorer. Jeg har selv hatt periode hvor jeg har stresset mye, pga jobb, lite søvn, sykdom, familieproblemer, osv, hvor menstruasjonen har forsvunnet fordi det er en påkjenning for kroppen. Nå har jeg en del lavere fettprosent enn situasjonen tidligere, og nå har jeg jevn mens.
      Er fettprosenten ekstra lav, ala seneform på fitnessjenter, er dette selvfølgelig skadelig. Her tar kroppen dette som en stressfaktor og det er ofte at mensen uteblir.
      Hva som er godtatt fra kroppens del for «normal» fettprosent er veldig individuelt. Jeg vil tro at den fettprosenten du ikke har problemer med å beholde, altså den fettprosenten hvor du kan spise gode mengder med mat og ikke trene ekstremt, er den fettprosenten som er nok så naturlig for kroppen. Stresser du ikke med mat og trening blir ikke dette en stressfaktor.
      Hva fettprosenten min er vet jeg ikke da jeg ikke har målt den, men i følge pt’n er den rundt femten – seksten.

    6. Sara R.:
      Eggehvitene blir veldig fluffy når du stivpisker dem, så de utgjør ofte mer enn den andre deigdelen. Det er viktig å da folde eggehvitene godt og FORSIKITG inn i resten av deigen. Selv bruker jeg ofte en skje og rører forsiktig deigen inn i eggehvitene.
      Det er litt vanskelig å vite nøyaktig hva som går galt, men jeg vil tro det er eggehvittedelen eventuelt steketiden (stekt mer/mindre). Hvordan blir deigen din når du har vendt inn eggehvitene i deigen?

    7. martine:
      Vedlikeholding av muskelmassen vil holde forbrenningen oppe.
      Jenter klarer kanskje å bygge rundt 1,5 kilo muskler i året, det er med andre ord veldig lite det er snakk om. Tung styrketrening forbrenner kalorier. Kombinert med kondisjonstrening er det fortsatt den beste veien å gå for en fettreduksjon.

    8. Meg:
      Hei du 🙂
      De aller fleste som mister det feminine i ansiktet har enten tatt ulolige midler eller har svært lav fettprosent.

      Styrketrening har mange gode helsegevinster. Selv om du ikke vil endre utseende på kroppen din vil du ha store fordeler av å trene det. Bentetthet, skadeforebygging, oppbyggende for hjerte, osv.
      Fra bildet over ser du jo at jeg er ganske slapp i fisken før jeg begynte med stykre. Jeg er ikke akkurat stram i kroppen på bildet fra november 😉

      Vil tro det er denne gulrotkaken du tenker på 🙂
      http://dedication.blogg.no/1299793578_den_beste_gulrotkaken.html

    9. Bra innlegg!
      Likevel stusser jeg litt (og jeg har spurt før..): Har du skrevet dette selv? Det er liksom ikke dine ord, og eh…du pleier å ha veldig mange skrivefeil;)

    10. Sv: Rødbeter bør prøves. Er mye friskere og litt mindre smak på de ferske syns jeg. Bon apetit!:)
      For noen muskler du har forresten. Det er superfint!!! 🙂

    11. Tack! Började mitt nya liv igår, med mkt protein, lite kolhydrater och mycket träning. Och nu ska jag inte tveka att öka vikterna heller! Du inspirerar verkligen 😀 Haha, har även beställt hem Sötin och mandelmjöl ^^

    12. Well said! og det er morsomt at enkelte tror at de kan “forme” musklene sine. En musklen er som den er, det eneste du kan gjøre, er å gjøre den større (eller mindre).. 🙂

    13. DETTE blir eg glad av å lese!! Dritbra, Kristine! Heldigvis begynner det å gå mer opp for jenter at de ikke blir store av styrketrening!

    14. Hei Kristine!
      Jeg har et spm til deg, som jeg hadde blitt veldig glad for svar på.
      Du snakker jo noen ganger om fettprosent, og at for å få definerte muskler (feks mageruter) må denne være lav. Men er ikke dette veldig usunt? Jenter trenger en god del fett på kroppen for å kunne få barn. Det er masse klaging på syltynne modeller, men det er ikke bedre å være en bodybuider med for lav fettprosent. Hva tenker du om dette? Du er helt FANTASTISK ut, det må jeg virkelig si. For meg har du den perfekte kroppen! Men vet du hvilken fettprosent du har? Er den nok til å menstruere?
      Håper ikke du tar dette som en uhyggelig kommenter, jeg har er veldig nysgerrig! Har selv for lav fettprosent til å menstruere, og lurer på om det er flere i mitt selvskap.

    15. Ja, er jammen glad jeg ikke tror på slikt tull:D styrketrening er gøyt, og helst tyngst mulig!
      Lurer forresten på en ting. har både prøvd å lage noen mufffins, og den såkalte “skinny chocolte cake”.. begge med dårlig resultat dessverre. i begge oppskriftene så utgjorde eggehviten jeg vispet hvitt og stivt, dobbelt så mye som selve kake/muffinsdeigen. Hva kan jeg ha gjort galt? pisket jeg de for mye, eller bør jeg kanskje ta en eggehvite mindre? 🙂 for det ble skikkelig rar konsistens på det jeg lagde, som eggehvitedeig med litt deig i..

    16. Bra skrevet! Får så mye motivasjon av å lese bloggen din,virkelig. Har nettopp spist noen skiver som du har laget oppskriften til og de er så gode! 🙂

    17. Og i tillegg er musklar og veltrente damer vakkert! 🙂
      Tusen takk for eit kjempefint innlegg og god styrkeinspirasjon 🙂 You Go Girl!

    18. Amen!:D Alt for mange jenter som slurver med dette. Husker på vgs. så hadde vi et treningssenter rett over skola, og alle dro dit for å trene. Mens en del av jentene i klassen stod med 2-3 kilos vekter, stod venninna mi med 70 i markløft, og hun kanskje 156 eller noe, lol:P

    19. Hvis man har en god dose muskler og en liten dose fett. Og bare vil kvitte seg med fettet . What to do? Bygger man mer muskler da vil man jo fjerne fettet men også får større muskelmasse eller tar jeg feil?

    20. Så sant, så sant. Jeg får nesten litt bakoversveis da jeg ser jenter som fortsatt tror dette, men så kommer jeg på at ikke det er alle som slavisk leser fitnessblogger hver dag, sånn som jeg gjør.:p Hvis jeg ikke hadde gjort det hadde jeg nok ikke visst noe særlig om det selv. Men det er jo rene revolusjonen på gang der ute i jentetreningsverden!

    21. Hurra for at du tar opp dette! Det er så absolutt et tema som er missforstått av jenter flest. De tror de kommer til å få kjempe store lår og armer ved å trene tung styrke.
      Well, think again sier bare jeg 🙂 Man blir ikke fast i fisken av å late som om man trener styrke iallefall.

    22. innmari godt sagt! skal sies at jeg hadde min periode for noen år siden hvor jeg trodde det selv, men heldigvis fikk jeg øynene opp.. bedre sent enn aldri! 🙂

    23. HERLIG kristine, håper alle jenter leser dette og får opp øyene:) Takk for at du deler slike fantastiske innelegg!
      Ha en kjempefin torsdag :)<3

    24. Hei,
      Jeg leser bloggen din kun pga oppskriftene dine, ikke pga treningen. 🙂
      DU kler muskler syns jeg, du har et pent feminint ansikt så du ser feminin ut med muskler! Men jeg syns ikke at alle gjør det…..(min personlige mening)
      Jeg er en kvinne som er like tynn som deg (men spedere enn deg), jeg trener ikke annet enn bittelitt dansing, kroppen min har naturlig lav fettprosent, har aldri veid over 45 kg og dermed er jo hele kroppen min både fast og stram allerede på tross av at jeg er ca 30 år, så hva er da vitsen må å trene styrke med mindre man liker markerte muskler? Du er jo også såpass tynn at jeg tror neppe du hadde blitt “ufast” dersom du hadde sluttet å trene styrke?
      PS: Hvor er oppskriften din med gulrotkake, jeg finner den ikke igjen… Har du en link? 🙂

    25. WORD, Kristine! Den der tror jeg alle gutter må lese, spesielt kjæresten min! Han tror at jeg kommer til å se ut som en BB av å løfte tungt pga. jeg holder på å redusere fett% min.
      Herlig!

    26. Åååh! For et herlig innegg Kristine! Jeg er så utrolig lei av å høre venninner klage over at de er så svære. De er feite! Men rart hvordan de klarer å si at de er utrolig muskuløse etter x-antall zumbatimer 😀 Ha en fin dag 🙂

    27. Bra skrevet! 🙂 jeg for min del setter opp et aldri så lite furtetryne hver gang jeg leser at jenter ikke blir “svære” av å trene styrke, og at det tar laaaang tid for jenter å bygge muskler 😛 haha! jeg vil ha store muskler NÅ! hehe 😀 Men det er jo meg da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg