PEANØTT PROTEIN KARAMELL


Peanøtt protein karamell er blitt en ny favoritt her i huset.
De er utrolig enkle og lage, det er gjort på 1- 2 -3.
I tillegg er de kjempe gode og ikke minst sunne.

Peanøtt protein karamell

3 ss peanøttsmør
2 ss honning eller yaconsirup
1 ss melk
20 g vaniljeproteinpulver
Smakstilsetning: et par dråper stevia english toffee, en liten klype salt og litt vaniljepulver

Ha peanøttsmør og honning / yaconsirup i en bolle.
Varm den lett opp i mikroen eller over vannbad slik at blandingen blir mer flytende. 
Rør inn melken.
Tilsett eventuelt smakstilsetning om du ønsker det.
Ha i vaniljeproteinpulveret.
Rør godt med en skje til alt er godt blandet.
Ha massen over i former.
Har du ikke en form kan du kle et brett med bakepapir og ha massen over der.
Sett så kaldt.
Jeg var utålmodig (som vanlig) og satte mine i fryseren en halv times tid.


Det er fult mulig å lage denne peanøtt protein karamellen uten proteinpulver.
Da bruker du ikke melk, men varmer kun opp peanøttsmør, honning og smakstilsetning.
Av peanøttsmør vil jeg anbefale en økologisk variant. Jeg bruker denne som du får kjøpt i de fleste dagligvarebutikker. Mange peanøttsmør er tilsatt sukker, store mengde salt og ugunstig fett for å gjøre holdbarheten lenger, sjekk næringsdeklarasjonen før du kjøper.
Jeg brukte crunchy peanøttsmør og får da en grovere karamell. Jeg vil anbefale creamy peanøttsmør for en finere karamellkonsistens.


Ta en bit.
Nyt :grin:

Kristine

47 kommentarer

Siste innlegg