BECAUSE I LOVE


….pancakes


Før jobb spiste jeg en nydelig pannekakelunsj.
Proteinpannekaker med kesam, hjemmelaget jordbærsyltetøy og et glass melk.
Dessuten fikk jeg flotte pioner av kjæresten, heldige meg.
Kjærlighet, lykke og pannekaker – det blir ikke stort bedre.


Å lage syltetøy er virkelig enkelt.
Det smaker så mye bedre enn kjøpe-syltetøy, for å ikke snakke om at det er mye sunnere.

Hjemmelaget jordbærsyltetøy

400 g jordbær, gjerne frosne
1 ss sukrin+
1 ts jbk-mel

Jeg brukte frosne jordbær, men du kan også bruke ferske. De frosne smaker ofte litt mer og er søtere.
Varm opp jordbærene, jeg hadde de 3 minutter i mikroen på maks varme.
Tilsett sukrin og jbk-mel og rør godt med en gaffel.
Vips har du deilig syltetøy.

Pannekaker

30 g mandelmel, eller annen meltype
15 g bakepro, eller annen tørrvare som mandelmel / speltmel
2 egg
3 ss kesam
1 dl melk
1 ts sukrin+
1 ts bakepulver
Kanel
Kardemomme
Bittelitt salt

Pisk eggene lett med en gaffel.
Ha i resten av ingrediensene.
Rør godt og la røren svelle noen minutter.
Stek pannekaker i en middels varm panne.
Server og nyt.


Saftig, sunt, proteinrikt og god.
Det stømmer på minner fra barndommen. Hele familien samlet rundt kjøkkenbordet hvor det ble servert mammas pannekaker med rømme og rørte jordbær.
Dette kan faktisk måle seg med mammas….men ikke fortell henne at jeg sa det!

Kristine

19 kommentarer
    1. Nettopp avsluttet en herlig søndagskvelds med disse pannekakene! Tredje gangen jeg lager dem nå, de er blitt en stor favoritt <3 Henger så godt sammen, smaker herlig, og er sunt og mettende! 😀
      Ønsker deg en herlig uke, Kristine, med mange gode måltider 😉

    2. Så nydelig ut! Et tips til syltetøy er å blande inn bløte gojibær, det gir en naturlig gele konsistens på syltetøyet! 🙂 Og da blir det enda mer næringsrikt! 🙂 God helg!

    3. Jeg blir like sulten hver gang jeg er inne på bloggen din. Men det gjør jo ingenting når det meste er sunt og godt for kroppen 😀
      Reiser utenlands på søndag og lurer på om du har noen tips til noe sunt og godt jeg kan ta med meg i matpakken (i stedet for flymat)? Gjerne noen tips til alternativ trening som kan utføres på ferie også.
      You rock!

    4. Hei!
      Inspirerende blogg med mange fine bilder.
      Lurer på hvilket kjøpe jordbærsyltetøy du anbefaler, og hvor det evt selges?
      Stå på videre!

    5. Nam! Har selv fått dilla på pannekaker; cottage cheese pannekaker, bananpannekaker -og nå skal denne varianten prøves også! Jeg “høstet” inn rabarbra fra hagen igår og kom plutselig på -når jeg så ditt hjemmelagede jordbærsyltetøy- at jeg laget jordbær/rabarbra syltetøy i fjor. Nå skal jeg jammen meg lage det igjen -det var så godt!
      Du har en veldig inspirerende blogg forresten -har lest her inne en god stund, men det er nok første gang jeg kommenterer trur jeg!
      Ha en super dag!

    6. Mmm, til sommeren (som ikke har kommet enda, tydeligvis) skal jeg lage syltetøy med masse, friske bær! Da er sommermorgenene reddet – uansett regn 🙂

    7. Pannekaker er elsk <3 Og bildene dine gjør ikke akkurat lysten på den herligheten mindre 😉 Håper du koser deg masse! Ha en flott kveld videre, Kristine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg