I LIKE IT SWEET

Som dere vet er jeg en søtmomsj jeg elsker søtt!
I hverdagen prøver jeg å holde meg til sunnere varianter.
Bergens Tidene har en sak med meg i dag om bakst og proteinpulver, du kan lese den her :grin:
I den anledningen tenkte jeg å vise dere noen av de deilige proteinbakstene jeg har spist de siste dagene.
Håper det smaker.

Proteinpannekake

1 egg
2 hvitter
30 g vaniljeprotein
1 ss havregryn
Kanel

Visp sammen det hele egget og eggehvitene med en gaffel.
Ha i de resterende ingrediensene.
Stek i en panne på middels varme et minutts tid på hver side.


Proteinpannekakene kan spises som de er, eller toppes med noe godt.
Jeg brukte kesam, eplebiter, blåbær og bringebær.
Deilig!

Proteinpulver er en tørrvare.
Det kan byttes ut mot annen tørrvare som speltmel, mandelmel, kokosmel, hvetemel, osv.
Fordelen med å bruke proteinpulver i bakst og matlaging er at du gjør maten mer proteinrik. I og med at proteinpulveret da erstatter en annen tørrvare (mel) vil også baksten inneholde færre karbohydrater.
Protein er det næringsemnet vi har som metter mest.
Med andre ord vil bakst med proteinpulver holde deg lenger mett og også holde blodsukkeret mer stabilt.



Protein-mikrokake

3 eggehviter, eller 1 helt egg og 1 eggehvite
30 g proteinpulver, jeg brukte pistasj
50 g eplemos / eplesaus (jeg brukte barnemat, most eple)

Bland alle ingrediensene godt sammen med en gaffel.
Ha i mikroen i et minutt.
Rør godt med gaffelen og ha kaken i mikroen i ytterligere 30 sekunder.
Nyt!
Jeg toppet med mandler, kesam og sukkerfri sirup.


Denne mikro-kaken kan varieres i det uendelige.
Jeg vil tro den er enda bedre som sjokoladekake.
Bytt ut pistasj-proteinpulver med sjokoladeproteinpulver og tilsett 1 ss med kakao.
Eller en vaniljevariant med vaniljeproteinpulver og kanskje litt vaniljeesens.


Jeg må også ta med min elskverdige proteinkaffe.
Ære være, denne klarer jeg meg ikke uten!
20 gram Mocca-protein blandes med litt vann i et glass, deretter heller jeg i vanlig svart kaffe.
Ekstra godt blir det med et par dråper stevia sjokolade.
Deilig, sunn og mettendes sjokoladekaffe.

Nyt det søte,
på en litt sunnere måte:grin:

Kristine

29 kommentarer
    1. Malin:
      Uansett om du trener eller ikke, vil du ikke legge på deg med mindre du får i deg mer kalorier enn det du forbruker. Proteinpulver er en rimelig og enkel måte å få i seg proteiner på 🙂

    2. Julie:
      Det kan jeg ikke svare på dessverre. Jeg har selv fått mye bedre fremgang etter at jeg dobblet karbohydratinntaket i januar. Fettprosenten har gått ned til tross for at jeg har holt vekten min -> det betyr jo mer muskler. Jeg føler at karbohydrater er et must for muskelbygging.

    3. Ida, har du lest nøye studier på det. Blant annet rett etter trening er det lønsomt med proteinpulver fordi det tas raskere opp.
      Kristine, du gir meg så mye motivasjon og får meg alltid til å smile. Tusen takk 🙂

    4. Proteinpulver er kun dyr urin. Skal veldig mye til for at du ikke får i deg nok protein i kosten. Resten blir lagret som energi. I verste fall tar nyrene skade. Huff. Ingen trenger dette tullet, annet enn de som tjener penger på det da..

    5. Hei:) Jeg har et spørsmål jeg håper du har tid til å svare på 😀 hvordan er det med lavkarbo og muskeloppbygning? Har gått på lavkarbo en stund og føler meg bra! Men jeg vil ha maksimal effekt og trenger noen gode råd 🙂 Jeg starter på kreating neste mnd og lurer på om dette er “farlig” når man spiser lavkarbo?
      Klem

    6. Hei du!:) jeg har ett spørsmål som jeg håper veldig på og få svar på.
      For og bruke protein pulver i daglig kost, må man trene like masse som deg feks?:) eller kan man legge på seg om man spiser masse protein pulver uten og trene eller bare trene noen dager i uken?:) klem klem og håper du har en fin kveld:)

    7. som muligens eneste mann som leser bloggen din må jeg bare si “keep up the good work”.

    8. Herlighet, jeg ELSKER bloggen din. Endelig noen som er like glad i søtsaker som meg. Perfekt kombo. Har sett meg ut flere søte oppskrifter, og planlegger å starte helga med mørk brownies i morgen.

    9. Har du sett overskriften på artikkelen om deg? “slik jukser hun kaken sunnere”. JUKSER???? I begge de to artiklene om proteiner blir jo proteinpulver nesten omtalt som om det var rottegift!!! Og det blir vanskelig å skulle si noe på det, i og med at det er høyt utdannede mennesker som sier det.

    10. Hei!
      KAN DU PLIS lage et innlegg om utdanningen du tar? det er klinisk ernæringsfysiolog du skal bli, sant? leste artikkelen du linket til, og der sto det det. vurderer sterkt å søke til neste år, men skjønner ikke helt hvordan det funker. det er vel en 5-årig studie? men leste nylig at det hadde bitt 3 år i stedenfor? og en plass leste jeg 3 + 2 år.. hmm.. du vet vel dette? leste at det kun går ann å bli klinisk ernæringsfysiolog i oslo og i bergen, stemmer dette?
      fint om du også vil fortelle litt om hva utdanningen egentlig går ut på, det jeg mener er altså hvordan en dag på skolen kan se ut for deg, om det er vanskelig osv. HÅPER PÅ SVAR ELLER EVT. ET INNLEGG DA JEG VET MANGE LURER PÅ DETTE!! :DD <3
      Du er en super blogger <3

    11. Hei Kristine:) Jeg er ny leser av bloggen din og synes du er en kjempeinspirasjon!Jeg har ingen erfaring når det gjelder proteinpulver,men tenkte å bestille noe nå så jeg kan prøve meg på disse herlige oppskriftene dine!:) ser du bruker mye forskjellig men hva vil du anbefale meg å kjøpe i første omgang?hva er det mest anvendelige? Er veldig glad i skjokoladesmak (hvem er vel ikke det:) på forhånd takk:) håper du har en super dag:) klem fra Ingrid (er det på iherb du bestiller forresten?)

    12. Pannekakene var grise gode!!!! Og du har fått meg avhengig av proteinkaffe!!! Jeg trenger avvenning!!! 😉

    13. Såg deg i avisa ” mi” i dag ja. Prottis er bra greier 🙂 Godt at BT skriver om litt interessante ting av og til også 😉 ELSKER at du bruke så mykje sommarmat, les; frukt og bær. Det er ingenting som smakar betre om sommaren 🙂

    14. elsker oppskriftene fine kristine. nok en gang må jeg si tusen takk for en veldig god blogg =)

    15. Morsomt å se deg i “min” avis=) Leste i BT om proteinpulver i dag, kjekt å lese om ting som interesserer meg i avisen (i motsetning til skatter, veier, økonomi osv osv osv, hehe)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg