DELODING OG MAKRELL

Denne uken tar jeg en deload uke.
Kun et par korte treningsøkter med lette vekter og flere repetisjoner.
Kardiomengden holdes også tilbake.
Jeg begynner allerede å glede meg til å ta skikkelig hardt i igjen til uken :grin:


Uten regelmessige avbrekk fra treningen er det vanskelig å oppnå gode resultater.
Her kommer deloading inn, også kalt hvilefrekvens eller treningsfri.
Poenget med en deload er å la kroppen hvile, slik at den er klar for en ny treningsperiode. Muskler og kropp skal få restitusjon, slik at du sikrer deg optimal gjenoppbygging og best mulig resultat og effekt av treningen.

Kroppen brytes ned når du trener, og spesielt ved styrketrening hvor du påfører kroppen stor belastning.
Det er viktig at muskelfibrene får tid til å bygge seg opp igjen og at energilagrene fylles for at vi skal kunne trene hardt igjen og øke i muskelmasse. Derfor legges det inn planlagte pauser for at kroppen skal få hente seg inn etter all treningen, øke fremgangen og gi deg resultater.

Deload er en fase der du realiserer fremgangen din og gjør at du vil prestere bedre i den kommende treningsfasen.
Hvileuken øker potensialet for både muskelvekst og fettforbrenning, når man skal starte på en ny treningsfase ved at det skjer endringer på cellenivå som “nullstiller” muskulaturen.


Det ble makrell til frokost i dag.
Ovnsbakt med deilig tilbehør.
Ingen sommer uten makrell!
Aller helst skulle jeg ha skrytt på meg at den er selv fisket, men det er den dessverre ikke.
Den er kjøpt ferdig fisket og rensen, men fersk var den i hvert fall.


Til 2 sultene mennesker brukte vi en makrell som vi fylte med sitronskiver, purre og rødløk.
Deretter satte vi den inn i ovnen på 150 grader i cirka 45 minutter.
Steketiden avhenger selvfølgelig av størrelsen på makrellen. Fisken er ferdig når den slipper bena.

Til serverte jeg grønn salat og kesam.
Den grønne salaten laget jeg av blomkålbuketter som jeg kokte i 2 minutter og aspargesbønner som jeg kokte i 1 minutter. Avkjøl grønnsakene i kaldt vann.
Deretter hadde jeg over en dressing av sitronsaft, balsamico, finhakket hvitløk og chili.
Kjempe godt og friskt.

Fet fisk er noe vi alle burde spise mer av, laks, makrell, ørret, osv.
Disse inneholder livsviktige omega3-fettsyrer.
Omega 3 er en essensiell fettsyre. Den er nødvendig for mange livsviktige funksjoner i kroppen og gir blant annet økt fettforbrenning og muskelrestitusjon.

Akkurat nå sitter jeg å lader opp med en proteinkaffe.
Det er vel egentlig mer for kosens skyld enn for oppladningen.
Jeg finner alltid gode grunnen til å ta meg en proteinkaffe :grin: Det er jo så godt.
Dagens trening blir som nevnt over, kort og lett.
– Nedtrekk
– Benkpress
– Flyes
– Roing

Husk og la kroppen din få den hvile den trenger.
Du tenker kanskje ‘en hel uke UTEN tung trening og mye kondisjonstrening?!’ og tror at dette vil forhindre fremgang og føre til tap av muskelmasse og styrke. Resultatet er faktisk det stikk motsatte. Mindre stress og belastning, samt mer næring, vil øke leptinnivåene og forbrenningen, redusere kortisolnivåene.
Hard trening er viktig for å oppnå gode resultater, men hvile er like viktig!

Kristine

24 kommentarer
    1. Vilde Sofie:
      Det kommer ofte deloadtider av seg selv. Som sykdom og ferie. Nå har jeg ikke vørt syk eller hatt ferie i år, så da tar jeg meg en planlagt deload 😉

      God søndag 🙂

    2. Kristina:
      Jeg har ligget på et godt overskudd denne uken sammen med hvile, og det kjennes veldig godt.
      Gleder meg til å starte en ny treningsperiode i morgen 🙂

    3. Malin:
      Det høres ut som for meg at du trener alt for mye.
      Kroppen var er ganske fasinerende. Om du trener mye og spiser i underskudd kan du risikere at kroppen lagrer fett istede for å forbrenne fett.
      Om du kutter ned på treningen, ikke 3 timer trening om dagen, og legger deg på 2000 kcal vil jeg tro du gravis går ned i vekt. Forøvrig synes jeg ikke du skal henge deg for mye opp i kaloriene. Spis etter sultfølelsen, men spis rent og sunt 🙂

    4. Ingrid:
      Selvfølgelig skal man ta seg treningsfri om man er syk! Det er en selvfølge.
      Vent med å komme tilbake til treningen til du føler deg helt i form. Når nesten har stoppet å renne og kroppen føles frisk. Hvis ikke vil du resikere at du bare bruker enda lengre tid på å bli frisk. God bedring 🙂

    5. Yummy middag!!:)) Tommel opp for fisk. Men er det der makrell? Den så så lekker ut i fargen (rosa) – makrellen jeg får tak i er hvit i kjøttet. Nyt deload uke, godt for både kropp og hode.

    6. Jeg har en ufrivillig deloaduke. Jeg er så forkjølet at jeg hoster til jeg brekker meg, nesa renner og hodepinen er så vondt at jeg ikke vil røre hodet. Men jeg må jo det, for skolen stopper ikke bare fordi jeg er dårlig. Så kommer meg hvertfall dit. Hvor lenge anbefaler du at man venter fra man har vært syk til man trener igjen? Kan jeg trene med en gang jeg føler for det? Er det greit å trene selv om man er litt snuffsete? Jeg er aldri dårlig, så har ikke sått overfor dette problemet siden jeg startet å trene skikkelig styrke.

    7. Der lærte jeg litt, ja, takk! Og så mye digg fish!
      Har linket bloggen din med headerbilde i dag ;D Må jo spre den gode motivasjonen og supermaten din! =)

    8. Hei Kristine!
      Jeg har et spørsmål jeg håper du kan svare på !
      Jeg har en veldig trent kropp, god kondis og løfter ganske så tunge vekter, så har en god del muskelmasse. Dessverre (haha) har jeg også en del fett som jeg vil bli kvitt, helst innen jul tenkte jeg. Det er vel snakk om rundt 15 kg fett kan jeg tenke meg. Jeg er 180 cm, så de er jo jevnt fordelt, men allikevel vil jeg gå ned disse 15 for å føle meg og se enda mer “fit” ut 🙂
      Det jeg lurte på er hvor mye underskudd jeg kan ligge på for å klare å både bygge muskler og samtidig bli kvitt fettet? Vil jeg klare det om jeg spiser rundt 2000 kcal daglig og forbrenner rundt 3500 kcal? Jeg trener rundt 1 time cardio daglig (gå, løpe , sykle, ellipse) og rundt 2 timer styrke daglig. Jeg går på skole, så det er jo stillesittende.
      Jeg er drittlei av å gå opp og ned i vekt, og vil nå heller tenke “endre livsstil” fremfor diett. ELSKER trening, ELSKER sunn mat, men dessverre elsker jeg jo også sjokolade, is , kaker, you name it.
      Men jeg skal klare å holde meg unna det, så lenge jeg får ett frimåltid i uka (Spise vanlig hele dagen, men en god middag (sunn), og dream is og litt smågodt for å unne meg noe søtt og klare å holde meg i ukedagene 😀
      Håper veldig på svar!!
      Blir veldig motivert av å lese bloggen din,til både å trene og spise sunt! 😀 Stå på

    9. Jeg har en hviledag en gang i uka, og merker godt at kroppen har godt av det. Klarer å prestere mye bedre dagen etterpå 🙂

    10. Det er vel brokkoli du har i salaten vel? 😀 liker at det er flere enn meg som blander blomkålen med brokkoli 😉

    11. Æææ, det er nå vitterlig en ørret/laks du har tatt bilde av og ikke en makrell. Fniiis 🙂
      Men det så sinnsykt godt ut! Får vann i munnen 🙂
      Klem fra Kristine 🙂

    12. Jeg hvilte i en uke da jeg var i Hellas i sommer , og da jeg kom tilbake til vektene løftet jeg mer enn jeg noen gang har gjort! Det var skikkelig deilig 🙂

    13. Det er veldig godt å høre at du tar deg en pause innimellom Kristine. Husk nå, kjære deg å spis nok også. Jeg liker ikke å si det, men jeg syns du har blitt svært tynn i det siste, husk at jenter skal ha en viss fettprosent. Det er ingen grunn for at du skal tenke på fettforbrenning og kardio, du som allerede har en så lav fettprosent. Dette er bare ment som en hyggelig kommentar, jeg er superfan av både deg og bloggen din, men vet at man fort kan bli litt “blind” på seg selv.
      Ha en fortsatt fin dag, god klem

    14. Det er sikkert veldig smart med en bevisst deloaduke. Det har jeg aldri hatt selv, men mange ubevisste har det vært. Ferieuker, for eksempel, de blir som regel uten trening. Eller om jeg trenger en pause for å gidde å stå på igjen 😉
      Makrell er kjempegodt! Jeg spiser den for det meste i tomat ;), men jeg burde virkelig få surret meg til å lage det “ordentlig” også, for dette så godt ut!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg