MUFFINS MED EN HEMMELIGHET

Jeg fikk ikke sove i morges.
Etter at jeg begynte på penicillin trodde jeg det skulle gå ganske fort før smerten og hevelsene gav seg, men slik var det ikke.
Hva gjør man når man ikke får sove fodri man har vondt?
Jo, man står opp og baker :grin:
Jeg elsker å bake! Spesielt når det resulterer i noe med sjokolade.
Det finnes ikke noe mer avslappende og givende enn å stå på kjøkkenet og kreere frem noe lekkert og deilig.


Som dere vet elsker jeg sjokolade i alle mulige varianter.
Resultatet i dag ble sjokolademuffins med en hemmelighet i midten.
Nemlig karamell!
Så deilig.
Jeg puttet i en karamell, en slik fløtekaramell fra smågodt hyllen, i hver muffins. Det ble så godt!
Muffinsoppskriften er sukkerfri, mager og proteinrik. 
Ønsker du å beholde en helsunn muffins kan selvfølgelig droppe karamellen.
Eller hva med å bytte den ut med en bit mørk sjokolade, en proteinbarbit eller en dert økologisk peanøttsmør?
Mulighetene er mange.

SJOKOLADEMUFFINS MED EN HEMMELIGHET

2 egg
30 g mocca-protein
20 g kokosmel (kan byttes ut mot annen tørrvare; mandelmel, speltmel)
100 g mager kesam
1 ss kakaopulver
1 ts bakepulver
1 ts fiberhusk
3 ss sukrin
6 dråper stevia sjokolade
Ca 1 dl melk
Valgfritt: karameller

Skill eggehviten fra eggeplommen.
Bland sammen eggeplommene med proteinpulver, kokosmel, kesam, kakao, bakepulver, fiberhusk, sukrin, stevia og melk.
Stivpisk de to eggehvitene med sukrin.
Ved sjokoladerøren inn i eggehvitene.
Ha røren i 15 muffinsformer. Dytt ned en karamell om du ønsker det, eventuelt en annen hemmelighet.
Stek på 175 grader i 15 minutter.
Nyt.


Som glasur har jeg blandet sammen kesam, philadelphia light, kakaopulver, mocca-protein, espresso og sukrinmelis.
Jeg er usikker på mengdene her, men jeg tror det ble cirka 50 g kesam, 100 g philadelphia light, 20 g mocca-protein, 4 ss sukrinmelis og 1 ss espresso. Bland først sammen det våte og ha så i det tørre til konsistensen blir riktig.
Det blir en fyldig og deilig kremglasur.
Ser det ikke godt ut?
Gjett om jeg koser meg nå.
Jeg er i skikkelig kose-hørnet om dagen.

Ha en fortreffelig søndag :grin:
Kanskje det er bakesøndag hos deg også?
Uansett hva du gjør, nyt dagen.

Kristine

26 kommentarer
    1. rannveigmarlene:
      Denne er helt glutenfri, ja. Men jeg er ikke sikker på karamellen. Så om du bruker den, må du sjekke den for gluten. Snill du er som baker 🙂 Håper det smaker 🙂

    2. Snuppa, disse vil jeg prøve ut i dag! Må bare spørre, de er glutenfrie ja? Ser ingen ingredienser som jeg tror inneholder gluten, men der tror jeg du har mer kunnskap enn meg 🙂 Tenkte jeg skulle bake de til en venninne med cøliaki, som har bursdag i dag 🙂
      God klem <3

    3. Mmm, sjokolade og karamell er to av de beste tingene jeg vet, så dette må jo testes! Har selv funnet en skikkelig go muffinsoppskrift, så skal prøve med en fudgebit i neste gang 🙂

    4. Jeg vurderer å kjøpe Golean crisp og almond/honey fra iherb. Har du prøvd disse? Evt om disse er å anbefale mht næringsinnhold 🙂

    5. Så NYDELIG ut! Å herlighet 😀 Har du næringsinnhold i muffins m/ glasur? 🙂 Ha en strålende dag!

    6. Åherreminhatt! Kan jeg invitere meg selv på muffinsbesøk hos deg? Hihi! De der så himmelsk gode ut! 😀
      Ha en herlig søndag videre Kristine! 😀 Kos deg med muffinsene!

    7. Herregud du är så flink, allt du bakar ser helt fantastiskt ut! mums! Men en fråga, du studerar och jobbar lite på elixia… är det inte väldig dyrt att handla in alla dessa produkter, man finner ju inte allt på Iherb;-(

    8. Mmmm, ser helt nyyyydelige ut! 🙂
      Disse skal jeg prøve ut! 🙂
      Ha en god søndag! <3

    9. Naaaam! Når du skriver at du har brukt kesam til glasuren,mener du da vanlig kesam ellee mager? Ser jo du bruker mager i selve oppskriften 🙂

    10. For en herlig start på dagen! 😉 Her blir det power walk med hunden, etterfulgt av yogaflow. Så får vi se om jeg får ånden over meg å baker knekkebrød i kveld 🙂

    11. Matlaging og baking kan nærmest fungere som terapi når man har vondt eller er lei. Resultatet så jo også f.a.n.t.a.s.t.i.s.k. ut, må prøve meg på disse muffinsene selv en dag! Ha en fin søndag 🙂

    12. Nam! De så utrolig gode ut :- )
      Ser jeg kommer til å tilbringe mye tid på kjøkkenet framover. Ønsker deg fortsatt god bedring, Kristine : ) Håper du blir fort frisk :- )

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg