SJOKOLADEBALLER

Da er fredagen her :grin:
Helgen står for tur.
Jeg jobber hele helgen, men det uansett noe magisk med lørdag og søndag.
Bare det å kunne si at det er helg, føles befriende.


Til middag i dag ble det brokkoli og spinatsuppe med kyllingbiter.
En brødskive hørte med som tilbehør.
Jeg fikk akutt lyst på ristet brød med smør.
I og med at jeg ikke har noen brødrister, tok jeg en skive og hadde den noen minutter i ovnen på 250 grader før jeg smurte på litt smør.
Godt å dyppe i suppen.


Suppen laget jeg av å koke et halvt brokkolihode i litt vann i fem minutter.
Det siste minuttet hadde jeg oppi en dose spinat, finhakket chili, hvitløk og ingefær.
Jeg tok stavmikseren og moste alt godt sammen før jeg smakte meg til med salt og pepper.
Ferdigstekte kyllingbiter gikk opp i suppen før jeg varmet den opp igjen.
På toppet har jeg sprøstekt spekeskinke og et dryss parmesan.
Spekeskinken hadde jeg i ovnen på 250 grader sammen med brødskiven.
Enkelt, godt og varmende på en grå høstdag.


Over til overskriften. 
Jeg tipper det er mer spennende å lese om sjokolade enn suppe.
Sjokoladeballer, høres ikke det fristende ut?
Disse minner meg veldig om punsjbollene som lages rundt juletider.
Gode, kjempe enkle og søte, det beste av alt; de er supersunne.
Ballene kan like gjerne spises til frokost som dessert.

SjokoladeBaller

40 g havregryn
40 g mocca-protein
1 ss kakaopulver
1 ss sukrinmelis
50 g kesam
1 ss yaconsirup (kan sløyes eller byttes med honning)
6 dråper stevia sjokolade (kan sløyfes)
2 -4 ss melk

Bland sammen havregryn, proteinpulver, kakaopulver og sukrinmelis.
Ha i kesam, yaconsirup og stevia.
Rør godt. Jeg brukte enkelt og greit en skje.
Tilsett bittelitt melk slik at deigen blir kleblig.
Rull baller.
Jeg rullet ballene i kokos.


Hele oppskriften gir 363 kcal, 46 g protein, 2 g fett og 32 g karbohydrater.
Jeg fikk 15 baller, noe som gir 24 kalorier per sjokoladeball.

Nå skal jeg spise opp sjokkisballene mine og komme meg på trening.
Det blir en lett benøkt i dag.
Etter løpeturen i går, kjenner jeg at bena ikke har lyst på tunge knebøy i dag.
Da blir det lette vekter isteden.
Ha en riktig fin fredag :grin:
Riktig god helg.

Kristine  

47 kommentarer
    1. Beate:
      Jeg spiser vanlig kaker i ny og ne selv, men jeg spiser gjerne kake hver dag. Da holder jeg de usunne til helgen og de sunne til uken 😉
      Lykke til med bakingen, uansett hva du gjør 🙂

    2. Maria:
      Jeg vil tro du tok i for mye væske. Ha i litt mindre melk.
      Alle proteinpulvre smaker forskjellig. Har du et anderledes pulver, kan det hende at det trekker til seg mindre væske enn mocca-protein, og smaken blir selvfølgelig anderledes.
      Prøv mindre væske og protein, og mer havregryn og kakao 🙂

    3. Lidenskap for en sunn livsstil: Ikke krass, men jeg spør. Hvis flere reagerer på samme oppskrift, kan det hende at den ikke er for hvermansen. Jeg baker mye (cøliaki), men har aldri drevet det så langt som dere bloggere, med proteinpulver, smøressens osv. Det er lite poeng i å kjøpe enda mer unødig.
      Kristine: Ja, jeg fulgte oppskriften, unntatt proteinpulveret. Det erstattet jeg med litt mer kakao og mer tørrvare. Sannsynligvis er det bedre for meg å spise vanlige kaker i ny og ne, fremfor sunnifiserte utgaver ofte.

    4. Lidenskap for en sunn livsstil: Ikke krass, men jeg spør. Hvis flere reagerer på samme oppskrift, kan det hende at den ikke er for hvermansen. Jeg baker mye (cøliaki), men har aldri drevet det så langt som dere bloggere, med proteinpulver, smøressens osv. Det er lite poeng i å kjøpe enda mer unødig.
      Kristine: Ja, jeg fulgte oppskriften, unntatt proteinpulveret. Det erstattet jeg med litt mer kakao og mer tørrvare. Sannsynligvis er det bedre for meg å spise vanlige kaker i ny og ne, fremfor sunnifiserte utgaver ofte.

    5. Jeg prøvde meg på sjokoladebollene, men de ble ikke så faste som dine i det hele tatt, de bare “fløt” utover og ble nesten helt flate… Dine så jo veldig fine ut, men mine ble ikke det. I tillegg brukte jeg sjokoladeproteinpulver istedenfor mocca-protein, og det synes jeg smakte litt kunstig. Tror jeg skal bruke mindre av det neste gang, og kanskje heller litt mer havregryn 🙂

    6. Lidenskap for ein sunn livssti:
      Det er som jeg har skrevet, vanskelig å kunne si hva en annen liker eller ikke. Smaken vår en forskjellig. Jeg ville aldri lagt ut noe som ikke smaker godt.

      Så koselig at sjokoladeballene falt i smak 🙂 De er jo så enkle og lage også.
      Tror jeg skal lage en dose til kvelds,
      Nyt kvelden 🙂

    7. Krass i påstanden Beate….. For å snu den, folk som bare psiser usunn mat stappa med fett, sukker og salt, det er dei som mister smaksløkene og synest sunn mat smakar vondt!
      Eg synest oppskriftene dine er kjempegode kristine, prøvde sjokoballene dine i dag og Mmmm´a meggjennom dei! Såfall har vi like herpa smaksløkar, for deg digga dei ;D Stå på du!!Blei både smågodt og sjokolade på jobb på meg i går, smakar godt det også 😉

    8. Lidenskap for ein sunn livssti:
      Har du prøvd`? 🙂
      Det ble nok sjokolade av den litt mer usunne typen i går…men det er greit på lørdager 😉

    9. vgd.blogg.no:
      Takk for det du 🙂
      Alt med måte. Om jeg skulle vært 100 % sunn, hadde det blitt usunt for meg.
      God klem 🙂

    10. Beate:
      Jeg har fått mange positive tilbakemeldinger på oppskriftene også.
      Alle har forskjellige smaker og synes ulike matvarer smaker godt / vondt.
      Jeg synes det er rart du synes bønnekaken var vond, for denne har jeg fått mye positiv feedback på. Jeg vet at flere andre bloggere også har brukt denne. Fulgte du oppskriften nøye?
      Flere av oppskriftene har jeg også testet på lillebrødrene mine, og de har ikke “sunnifisserte” smaksløker. Hva slags proteinpulver man bruke, har også mye å si. Om du bruker et annen pulver enn meg, kan jeg ikke garantere smaken.
      Hva som smaker godt og vondt for deg kan jeg derfor ikke uttale meg om, da må du nesten prøve og feile 🙂 Det skal sies at jeg legger aldri ut en oppskrift som ikke er god. Når jeg lager noe som ikke faller i smak, ser det aldri bloggens lys.

    11. Ida:
      Hei ida. Og takk for koselig tilbakemelding 🙂
      Du kan se all trening jeg gjør her på bloggen og i sidemenyen ‘ukens trening’. Jeg gjør ikke mye kondisjonstrening eller intervaller.

    12. siljeeira:
      Takk for det snille deg 🙂
      Prøv ballene, de er jo laget på en -to -tre.
      Nyt siste del av søndagen 🙂

    13. Janne:
      Oj, jeg skjønner at jeg må titte en tur på fitnessbloggen og lese.
      Takk for linker 🙂
      Smaken er som baken, er det ikke det man sier. Det er vanskelig for meg å skulle si hva en annen person vil like, da vi kanskje har helt forksjellige smaksløker.

    14. naaam de så gode ut!
      du har brukt vanlig kesam siden det ikke står spesifisert mager kesam ikke sant? 🙂

    15. Janne: Jeg har prøvd å lage brownies med bønner, og det var helt motbydelig. På fitnessbloggen skriver de at smaksløkene endres når man aldri spiser vanlig mat, og at slike som Kristine derfor synes at bakverkene er gode.

    16. Beate: jeg tror at smaken er litt som baken. kristine sine oppskrifter er nevnt flere ganger åp fitnessbloggen som veldig gode også. begynn med noen av dem. jeg har laget mange av oppskriftene hennes og den eneste som ikke falt i smak var bønnemosen uten sjokolade. med sjokolade var veldig god. men vi har alle forksjellige smaksløker.
      http://forum.fitnessbloggen.no/threads/del-dine-beste-proteinrike-oppskrifter.6098/
      http://forum.fitnessbloggen.no/threads/nydelig-sjokolade-mousse.12201/
      http://forum.fitnessbloggen.no/threads/sunnere-utvalg-av-kaker.435/
      http://forum.fitnessbloggen.no/threads/protein-rike-oppskrifter.87/

    17. De sjokoladebollene så jo utrolig gode ut! Disse må jeg prøve ut :- D
      Håper du får en super helg søta, og koser deg masse!:- )

    18. Håper du får en fin jobbhelg, som du sier, det er jo deilig bare at det er helg:) Liker positiviteten din snuppa!
      Den suppen veeet jeg ikke om samboeren min liker, men jeg synes den så snasen ut:)
      Og de ballene har jeg skrevet ned NÅ 😀 Makan til oppfinnsomhet frøken, du er god!
      Ha en deilig lørdag! Klem

    19. Det så kjempe godt ut, også så få kalorier i hver! Det skal testes 🙂
      Men bruker du vanlig kesam el vanilje? Det mocca pulveret, kan man bruke sjokoladeprotein istedet? 🙂

    20. Hei! først må jeg si, du er utrolig flink! er så innmari imponert over deg!
      så lurte jeg på, trener du ofte kondisjon, itervall? springer du mye? hvor langt springer du da?
      Ha en strålende dag, og stå på videre:))

    21. Har du lest tråden på fitnessbloggen om vond, sunn mat? Dine oppskrifter kommer høyt oppe på vond-smak-toppen. Jeg er helt ny når det gjelder å lage slik mat/kaker. Stemmer det at det smaker vondt? Litt bortkastet å kjøpe masse ingredienser hvis kakene er uspiselige.

    22. Jeg er fast leser av bloggen din, og jeg digger den Kristine!
      Det at du lever så sunt, men likevel koser deg i ny og med, bare elsker jeg!
      Stå på videre å inspirer oss!
      Klem fra meg! 😀

    23. Mmm den där soppan ser jättegod ut! Särskilt nu när hösten och kylan är här 🙂
      Trevlig helg på dig!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg