PERFEKTE PEPPERKAKER


Jippi!
Endelig!
Det skal sies at det er årets femte forsøk på pepperkaker, så jeg lykkes langt fra hver gang jeg baker.
Pepperkakene var verdt all prøving og feiling for denne gangen ble de perfekte!


God og krydret smak.
Sprø utenpå og myke inni.
Proteinrike, sukkerfrie og med mye fiber.

Sunne pepperkaker

20 g smeltet smør
30 g sukrin gold, eller vanlig sukrin
1 ts kanel
1 ts kardemomme
1/2 ts ingefær
1/4 ts nellik
1 ss yacon sirup, eventuelt vanlig sirup
2 eggehviter
60 g kokosmel
20 g vaniljeprotein
30 g speltmel
1 ts xantha gum
1 ts natron

Bland sammen smeltet smør, sirup, sukrin og krydder.
Rør til krydderet og sukrinen er oppløst.
Ha i eggehvitene og rør om.
Bland så inn de resterende ingrediensene.
Legg et bakepapir på benken.
Form deigen til en stor bolle med hendene og legg på bakepapiret.
Legg et nytt ark bakepapir oppå deigklumpen.
Ta frem kjevlen og kjevl oppå bakepapiret til deigen er blitt flat.
Stikk ut figurer.
Stek på 200 grader i 5 minutter.
Åpne ovnsdøren og slipp ut mesteparten av varmen.
Sett varmen ned på 100 grader og etterstek i 5 minutter.
Avkjøl på rist og nyt!

Kristine

27 kommentarer
    1. Bruker du siktet speltmel? (den man får kjøpt på matbutikken, møllerens/regal)

    2. Pepperkaker.. Mums! Får forsøke meg på disse altså 🙂 Takk for supre tips og sunnere alternativer til julebaksten <3

    3. jippii! denne oppskriften har jeg ventet på! 😉 nå er kokosmel, xantha gum og yaconsyrup bestilt! så krysser fingrene for at iherb når å levere før jul 😉

    4. Kristine! Jeg har et spørsmål til ang Vaniljeprotein! Jeg finner bare proteinpulver med aspartam som søtningsmiddel, og det vil jeg IKKE ha noe av, spesielt siden jeg er gravid.. Hvilket proteinpulver bruker du og hva er det søtet med?

    5. jeg laga pepperkakene i morges. jeg hadde ikke yacon sirup men burkte vanlig sirup som du kjøper på kiwi og de ble skit bra. jippi jaja sier jeg også. takk kristine 🙂

    6. Yaconsirup får du kjøpt på Life nå. Hvertfall her i Trondheim. Men for en stund siden var jeg på leting etter yaconsirup og spurte på forskjellige helsekostbutikker om de hadde, men de hadde ikke hørt om det. Syns det virker som lite opplyste ansatte når de ikke vet hva sånne ting er. 😛
      Du kan også bestille sirupen på iherb.com.
      Pepperkakene så kjempegode ut! Har hatt et par forsøk som ikke var så vellykket her jeg og.. Men prøving og feiling hører med når man absolutt skal prøve å lage en egen oppskrift. Nå skal jeg prøve meg på en lignende variant av din;)
      Håper du får en fin 6. desember!

    7. De skal jeg prøve meg på! Men jeg lurer på en ting, denne yacon sirupen både du og mange andre bloggere bruker, hvor får dere tak i den? Jeg var innom to forskjellige helsekost butikker igår, og ingen av dem hadde hørt om den sirupen. 🙂

    8. Flinka! Det eneste som ikke funker for meg er speltmel.. men kanskje 30gram ikke er så ille. Hvor får du tak i xantha gum og finnes det noe alternativ jeg kan bruke?

    9. Så kult! Nå angrer jeg litt på at jeg ikke prøvde en sunn variant jeg også.
      Jeg bakte helt VANLIGE pepperkaker i dag, så jeg kommer sikkert til å gi bort alle sammen, met lukter godt i alle fall! 😉

    10. Åh så gøy! 😀 De så kjempefine ut! Disse skal testes! 🙂
      Ha en god onsdag! Klem klem!

    11. Godt å høre at selv en bakemester som deg kan feile på kjøkkenet. Tihii^^ Disse pepperkakene så kjempe gode ut! Kan jeg spørre om hva xantha gum er???

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg