UKESTART

Hei og hopp.
Riktig god mandag :grin:
Er du klar for en ny uke?
Det er jeg!
Jeg er bestevenn med mandager.
Denne uken våknet jeg likevel opp med en usedvanlig god følelse.
At dette blir en bra uke, er jeg skrå sikker på.
Og det gjelder forøvrig din uke også.
Bare ved å tro det, skal jeg love deg at uken blir litt bedre.


Jeg spiste en utrolig god lunsj i dag.
En krabbesalat var en luksuriøs og deilig start på uken.
Krabbe er supermat med et høyt proteininnhold og et lavt fettinnhold.
I tillegg inneholder skalldyret godt med vitamin B12, som er viktig for dannelsen av nye celler, og mye av mineralene selen, som blant annet bekjemper skadelige kjemiske prosesser i kroppen vår,  og kalsium, som er nødvendig for god benhelse.
Bare synd at krabbe koser en del.


Salaten min består av ruccola, gul paprika og cherrytomater.
Kikerter, avokado, krabbe og en hjemmelaget sitroninaigrette kom på toppen.
Vinaigretten laget jeg av kokosolje som jeg smeltet i mikroen og blandet sammen med sitronsaft og finhakket hvitløk.
Nydelig.


Før trening ladet jeg opp med denne deilige tallerkenen.
Jeg elsker frukt!
Om jeg skulle valgt en ting som jeg måtte leve på resten av livet, ville det blitt frukt…eller proteinkaffe. De to tingene går jeg aldri lei og kan spise i enorme mengder.
Eple, vannmelon, ananas, appelsin og jordbær.
Jordbærene var overraskende gode med tanke på at de ikke var norske.
Vannmelonen derimot, den var dvask og skuffende.

Så bar det på trening for en rygg økt og litt bryst.
– Chins
2 sett * 10 -12 repetisjoner
– Nedtrekk med bredt grep
2 sett * 7 -9 repetisjoner
– Nedtrekk med smalt grep
2 sett * 8 -10 repetisjoner
– T-bar roing
4 sett * 8 -10 repetisjoner
– Lat pullover
3 sett * 12 repetisjoner
trisett med
– Face pull
3 sett * 15 repetisjoner
og
– Push ups
3 sett * 16
– Flyes i kabel
3 sett * 8 -10 repetisjoner

En god og effektiv økt.
Et trisett vil si at jeg gjør tre øvelser etter hverandre uten noen pause mellom.
Jeg gjør altså en øvelse, går rett på neste øvelse og deretter rett på øvelse nummer tre, før jeg så tar en pause.
En super måte å trene på om man har dårlig tid eller vil utmatte muskulaturen på en annen måte.


Etter trening var jeg super sulten og ville ha noe raskt.
Jeg hadde skikkelig lyst på rundstykker, men det tar alt for lang tid å vente på at baksten skal heve når man er sulten.
Da ble det scones.
Disse er veldig enkle og raske, samtidig som de er sunne, proteinrike og grove.

Scones

0,25 dl bakepro, eller annen tørrvare / mel
0,25 dl kruskakli, kan byttes ut mot annen tørrvare
0,5 dl havremel, kan byttes ut mot annen meltype
1 ss linfrø
1 ts bakepulver
1/2 ts salt
4 -6 ss melk
80 g kesam

Bland sammen tørrvarene.
Ha så i kesam og melk.
Utifra hvilken tørrvare du bruker vi du muligens trenge annen væskemengde.
Tilsett litt og litt væske til deigen er løs og lett klissete.
Lag boller på en stekeplate, jeg fikk 3 mellomstore scones, som du klemmer litt flate.
Stek på 200 grader i 12 -15 minutter.
Så enkelt var det.


Jeg smurte to av sconesene med wasabi og dijonsennep, før jeg hadde på roastbiff, salat, cherrytomat og paprika.
Den siste sconesen ble servert med kesam og sukkerfritt bringebær.
En proteinkaffe (svart kaffe blandet med 20 g mocca-protein og 3 dråper stevia sjokolade) hørte med.

Ha en riktig fin mandag videre.
Dette blir en bra uke for oss alle :grin:

Kristine

26 kommentarer
    1. LilleMy:
      Det er viktig at hodet er med på veien. Da kan det være lurt og ta det sakte men sikkert, slik at tankene også følger med.
      Tusen takk for en kjempe fin kommentar. Det betyr veldig mye 🙂 Jeg legger en del tid ned i bloggen, og da er det slike kommentarer som gjør det verdt det.
      Ha en fin dag 🙂

    2. Du er så flink med mat, Kristine! Ser så innbydende og delikat ut alt du lager. Også så sunt og godt på samme tid! Du inspirerer i allefall meg på matfronten, det skal være visst! Og gratulerer så mye med fremgang ifht. til vektøkning. Har det samme målet om en stabil økning som jeg samtidig kan være fornøyd med.. er bare at alt går veldig tregt om dagen. Er veldig blandede følelser som føllger med merker jeg. Men får tro man kommer seg litt etter litt!
      Tusen takk for alt du deler med oss ivrige lesere! Har virkelig mye igjen for å lese bloggen din, den har hjulpet og vært til stor nytte 🙂 Keep it up, smileyface! 😀
      Ønsker deg en flott lillelørdag <3

    3. Takk for en kjempefin oppskrift på scones! En av de tingene jeg savner mest i glutenfritt kosthold er grov bakst. Jeg brukte en blanding av bokhvetemel, mandelmel og havregryn og de ble kjempegode. Smakte ordentlig grovt! Kanskje litt mye mandelsmak, så neste gang skal jeg prøve med et mer nøytralt mel. For disse skal definitivt lages igjen 😀

    4. Jeg er definitivt IKKE en mandagselsker.. Men vi er jo alle forskjellige:)
      OMG SÅ mye god mat/drikke det var her.. Det er bare 1 time siden jeg spiste middag, men allerede nå begynner jeg å bli sulten igjen av å se på dette:D FLAKS det ikke er lenge igjen til kveldsmat!
      Ønsker deg en fin kveld din fining <3

    5. Du har en skikkelig motiverende og inspirerende blogg! Elsker å være innom her å lese om all den gode og sunne maten du lager;) Ha en strålende dag!

    6. Hei ! har lest bloggen din en stund, å ser at du spiser massse masse sunt for å bygge muskler å gå opp i vekt.. Det jeg lurer på er (siden man må spise mer enn man forbruker) om det ville være dumt av meg å f.eks. spise en muffins (overflødig / itllegg til alle de andre måltidene) for å overstride det daglige kalori behov, fremfor 5 bananer? Føler at jeg må spise så utrolig mye hvis jeg skal greie å komme over.. Å hvis denne lille ekstra muffinsen hver dag ikke har noe å si for om jeg legger på meg muskler eller annet unødvendig ?

    7. Hei.
      Jeg sliter med å komme meg opp i vekt. Ser du har vært flink å gått sakte men sikkert opp over flere mnd. Hvor mange kalorier passer du på å få i deg per dag? Er det fett og proteiener du spiser mest av?
      Håper på svar! Du er et forbilde for meg <3 Klem

    8. Du lager så mye godt!! 😀 Alt ser så delikat ut på tallerkenen din! MUMS 😀

    9. Hei! Jeg elsker bloggen din! Du er en inspirasjon. Hvis det er noe jeg kunne tenkt meg å lese/se mer av er det kanskje formbilder av deg og hvor mange kilo du tar i de forskjellige øvelsene? 🙂

    10. Du slutter aldri å imponere med all den gode maten du altså! Har blitt veldig glad i krabbe de siste årene selv, og er så heldig å ha en fisker til pappa som stadig vekk sender med meg i bagasjen – skikkelig luksus! Hurra for en ny uke – gleder meg allerede til i morgen 😀

    11. Una:
      Det var en morsom kommentar du.
      Mitt liv er nok ikke noe bedre enn andres liv, det er mye hva en gjør det til selv. Tusen takk for gode ord, du er awesome selv <3

    12. Birgitte, Silje og Linn:
      Så oppmerksomme dere er 🙂
      Det ble utsatt til neste tirsdag.
      Jeg kommer på Ettermiddagen 29 jarnuar…..sånn at jeg kan gå å grue meg en hel uke!!!

    13. Skulle ikke du være med på ettermiddagen i dag? 🙂 Glemte å se den første stunden, så fikk ikke sett deg 🙁 Er det mulig å se klippet på nettet tror du? 🙂

    14. Jeg så deg ikke på ettermiddagen i dag 🙁 var du der de 5 første minuttene eller noe?

    15. Så kjekt med så mye energi på en mandag! Ja, er helt enig, jeg elsker mandager!! 😀 Og er veldig klar for en “ny” start eller en ny uke jeg kan fylle opp med hva jeg skulle ønske å fylle den med! 🙂 Håper du får en fantastisk uke videre!!

    16. Du er så utrolig inspirerende, Kristine! Skulle ønske jeg kunne være deg for en dag, hehe. Fortsett med å være awesome <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg