FØR OG ETTER TRENING

Mandag igjen :grin:
En ny uke står for tur.
Slik ser treningsplanen min ut denne uken.

Jeg liker å ha en ukesplan slik at jeg til en vissgrad vet hva jeg skal trene når.
For meg er det likevel viktig å kunne ta planen med en viss moderasjon og å være åpen for endringer.
Dagsform og lyst er førsteprioritet, så kommer treningsplanen i andre rekke.
Om det blir en økt mindre eller om jeg bytter om, er det ingen krise.
En må tenke langsiktig.


Jeg har fått en del spørsmål om hva jeg spiser før og etter trening.
Før trening tar jeg kreatin (denne fra Olimp) og EAA, som er essensielle aminosyrer (denne, også fra Olimp).
Jeg blander ca 5 g kreatin og 10 g EAA med 2 dl vann og drikker det fem minutters tid før trening.
Etter trening blir det en shake med mocca-protein (dette fra MyRevolution) og noen raske karbohydrater som riskaker, banan, ris eller rosiner.
Om jeg skal rett hjem å spise og vet at jeg får i meg et måltid 20 -30 minutter etter at treningsøkten er ferdig, dropper jeg shaken og venter til jeg kommer hjem.
Blir det derimot lenger enn 30 minutter til neste måltid blander jeg 30 g mocca-protein med 0,5 dl vann og smører det oppå seks riskaker, moser i to bananen eller lignende.
Når vi trener brytes kroppen ned. For at kroppen skal bygge seg opp igjen, og vi da skal bli bedre og sterkere enn utgangspunktet må få ha riktig påfyll for å få restituert og reparert muskulaturen igjen.
Ja, det er viktig med trening, men det er også vel så viktig med hva du spiser.


Til middag i dag ble det en god miks.
Søtpotetmos, laks, grønnsaker og cottage cheese.
Søtpotetmosen laget jeg ved å koke to søtpoteter delt i to, for så å skrelle de og mose dem sammen med 1 ts kokosolje, 1 hvitløksfedd og pepper.
Laksen stekes i en panne et par minutter på begge sider sammen med aubergine i biter. Jeg hadde over litt sitronsaft mens laksen stekte.
Server med salat, her har jeg hjertesalat, tomat, gul paprika og rødløk, og oliven.
Kjempe godt.


Nå har jeg akkurat fortært denne skålen.
Dessert og før trenings-oppladning bestående av havrepuffs, gojibær, peanøttsaus, sjokoladekrem og melk.


Peanøttkremen laget jeg av 2 ss peanøttsmør som jeg blandet med 2 ss kesam.
Sjokoladekremen består av 2 ss mocca-protein, blandet med 1 ss kakao, 4 dråper stevia sjokolade og 1/2 most banan.


Haha…
Jeg vet jammen ikke helt hva jeg gliser av på dette bilde, men at jeg ser ganske så dum ut er i hvert fall ganske tydelig.
Sånn er det, det er ikke alltid jeg er så heldig med bildene mine.
I dag var dette det eneste jeg tok, så da får det bare være.
Jeg har vet nok til å kunne le av meg selv av og til. Så perfekt trenger man vel ikke å være, eller hva?

På tide og komme seg på trening.
Som dere så tidligere i innlegget er det ben og skuldre som skal trenes i dag.
Økten vil se slik ut:
– Knebøy
5 sett * 5 repetisjoner
– Frontbøy
3 sett * 6 -8 repetisjoner
– Markløft
3 sett * 6 -8 repetisjoner
– Leg ex
3 sett * 6 -10 repetisjoner
– Gående utfall
3 sett * 6 -10 repetisjoner
– Benpress
6 -8 repetisjoner + 4x (myo-reps)
– Skulderpress med manualer
4 sett * 5 -8 repetisjoner
– Sidehev
3 sett * 6 -8 repetisjoner

Håper du har hatt en riktig bra mandag :grin:
Jeg ønsker deg en super duper uke.

Kristine

27 kommentarer
    1. ida:
      Om det er en stund til neste måltid ville jeg lagt inn et mellommåltid etter trening, ja. Du vil få mer utbytte av det du har gjort på trening og du får i deg næring raskt etterpå.
      Du kan feks ta deg en grov skive eller to med skinke og ost. Det er ikke nødvendig med noen proteinshake 🙂

    2. Sara:
      Hei Sara.
      Jeg setter utrolig pris på at du tar deg tid til å legge igjen noen ord, det er det som gjør det gøy å blogge 🙂
      Tusen takk og god natt 🙂

    3. Elise:
      Hei, jeg har prøvd og feilet masse for magen. Jeg har også gjort utallige undersøkelse, alt fra endoskopi til allergi, og har fått mange diagnoser.
      Det jeg har funnet ut er at om jeg stresser, så blir magen vond så og si uansett hva jeg spiser. Stress og lite søvn er det “verste” for magen min.
      Mye ris, paste, brød og lignende holder jeg meg unna. Jeg spiser masse frukt, omtrent 2 kilo om dagen, grønnsaker, kjøtt, fisk, avokado, nøtter, oljer, osv. Det fungerer veldig bra.

      Håper du finner en løsning 🙂

    4. Beste bloggen som finns, alltid like kjekt å lese om nye oppskrifter og egentlig alt du skriver:):) hvor lenge varer hver treningsøkt du har ? 🙂 f.eks styrke på beina, 1 time per gang?

    5. Heihei, Kristine 🙂 hvordan går det med magen for tiden? bare bra?
      I såfall øsnker jeg meg et innlegg om hva det var du gjorde som fungerte. Har slitt med magen i ca 2 år nå, og husker at jeg kjente meg veldig igjen da du blogget om problemene dine. Magen står ut som en balong og smertene holder meg våken om nettene. Har kuttet ned til et eple daglig og prøver å kun spise kokte grønnsaker, var det ikke noe lignende som fungerte for deg? Utrolig plagsomt problem, som jeg vil gjøre mye for å bli kvitt. Håper på svar.

    6. Har lenge lest bloggen din, men aldri kommentert. Jeg digger deg! Elsker at du ikke er så selvhøytidelig som noen av de andre bloggerne jeg følger med. Og alle mattipsene, helt supre! Jeg er nok ikke like ivrig på styrketreningen som deg, men jeg synes det er veldig kjekt å få se hva som skal til for å få en så bra kropp som du har. Du er en stor inspirasjonskilde 🙂 Takk for alt du deler med oss!

    7. Fine Kristine 🙂
      Blir så glad og ikke minst sulten av å lese bloggen din! Veldig inspirerende.

    8. Åhh, herlig bilde. Og de beina!! :O Utrolig god jobb du har gjort med beintreninga di i det siste, det skal du ha 🙂

    9. Heisann! Du har en utrolig fin blogg, jeg er fast leser 🙂
      Uten å plålegge noen tvang, stikk gjerne innom bloggen min. Jeg skriver om mitt liv med spiseforstyrrelser og depresjon. Jeg gjør alt jeg kan for å bli frisk. Jeg syns det er et viktig tema å belyse om. Setter stor pris på om du vil hjelpe meg.

    10. Lurte bare på om du har noe peiling på innholdet i byggrynsgrøt? Har laget det og synes det er såå godt, men er usikker på om det er sunt.. Komer byggryn med mell bare:-)

    11. Hei! Lurer på en ting ang å spise rett etter trening. Jeg har aldri hatt noe spesielt fokus på hva jeg spiser hverken før eller etter trening. Merker fremgang, men kanskje ikke sånn supermye. Har trent styrke i ca et år. Jeg vet at jeg i løpet av en hel uke spiser nok og variert. Sikkert 2500-3000 kcal pr dag. Fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt, hjemmelaget veldig grovt brød+noe knekkebrød, havregryn osv, ikke speisielt mye pasta/ris/potet men innimellom. Er det supersuper viktig å spise rett etter trening (eller evt proteinbar e.l.) for jeg har aldri gjort det. Liker å spise/drikke mine kalorier når det passer meg 😉 F.eks nå spiser jeg først 3 timer etter trening – salte nøtter og drikker en halvliter øl…. tror du det er direkte ødeleggende? Planlegger en sunn middag om en times tid.. Hadde satt stor pris på om du ga meg noen synspunkter på dette altså!

    12. Jeg blir så glad av å lese innleggene dine, og det er så herlig å se at flere enn meg har selvironi!
      Beundrer det at du er så strukturert, men samtidig lytter til kroppen din og kjenner på dagsformen. STÅ PÅ! 😀

    13. hahaa!! digger deg!! søteste bloggeren ever 🙂 elsker at du ikke skal være så perfekt hele tiden!

    14. Syntes det er kjempe fint at du legger ut ukesplan med beskrivelse av dagens økt 🙂 da får vi som ikke har like peiling litt tips 😉 elsker bloggen din!! Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg