VAFLER TIL PANNEKAKER


Nok en mandag.
Påskemandag.
Jeg misunner dere som har ferie.
Eller, misunner er egentlig et veldig stygt ord.
Det høres ut som om jeg miss-unner dere ferien, altså at jeg ikke unner dere den.
Det blir helt feil.
Beundrer er kanskje mer riktig ord. 
Jeg unner dere ferien hundre prosent.
og skulle ønske jeg hadde det samme…:roll:


Det er ikke bare mandag og påskemandag.
Det er vaffelmandag!
Ifølge wikipedia er vaffel et «bakverk» med liknende basis som pannekaker, hvor de vanligste ingrediensene er hvetemel, melk, egg, sukker og smeltet fett.
Jeg fant ikke vaffeljernet mitt og gjorde derfor vaffeldagen til pannekakedagen. 
Wikipedia er nok ikke helt enige ingrediensene mine, for her gikk det i sukrin, proteinpulver, kesam og mandelmel.

Ønsker du å lage vafler kan jeg anbefale disse oppskriftene:
 Vafler med rug / havre og proteinpulver
– Vafler med mandelmel og havregryn
– Proteinvafler av proteinpulver 
– Favoritt vafler med banan
– Grove vafler som metter 


Pannekaker

30 g proteinpulver (her kan du bruke den smaken du ønsker, jeg brukte bakepro som er nøytral på smak), 1 ss mandelmel, 2 ss kesam, 1 ss sukrin, 1 egg, 1 eggehvite og cirka 6 ss med melk (eventuelt vann).
Miks alt sammen og stek som pannekaker eller vafler.
Jeg stekte mine pannekaker i ovnen.
Da smurte jeg et bakepapir med litt kokosolje, laget runde kuler på bakepapiret og stekte på 180 grader i 10 minutter. 
På toppen har jeg blandet kesam, cottage cheese, et par dråper stevia vanilje og vaniljepulver til en vaniljerøre før jeg toppet med nektarinbiter og blåbær.
Veldig godt. 


Til middag skulle jeg prøve å lage noe jeg ikke hadde laget før. 
Hjemmelagde pommes noisettes med helstekt ytrefilet, fylt sopp og ovnsbakte grønnsaker. 
Vi kan vel si det sånn at pommes noisettene ikke ble helt som de man kjøper. Her må jeg jobbe litt mer med oppskriften, man treffer ikke alltid på første forsøk!
De ble absolutt gode, men mye mer luftige enn originalversjonen. 


– Gni inn ytrefileten med olje, salt og pepper.
Jeg brukte en billig versjon fra Sverige. FirstPrice selger også rimelig ytrefilet av okse til ok pris. 
– Ha rosenkål, rødløk i båter, gul paprika i biter og gulrot i stenger, eller andre ønskelige grønnsaker, i formen sammen med kjøttet.
– Skjær ut stilen av soppen. Fyll med hakkede tomater blandet med finhakket hvitløk, chili, kanel- og basilikumkrydder.
Du kan for eksempel bare fylle soppen med tacosaus, pastasaus på glass eller lignende om du vil ha en enklere versjon.
Topp med mozzarella eller annen ost, og sett på samme bakplate som formen med kjøtt og grønnsaker.
– Stek i ovnen på 125 grader til steketermometeret viser 55 grader, dette tar omtrent 1 time.
La den hvile i minimum 5 minutter.
– I mellomtiden koker du poteter.
Skrell dem og mos dem med et par spiseskjeer med mager smørost (philadelphia light eller kesam kan også brukes), 1 eggehvite og finhakket hvitløk.
For kuler og stek i pannen på medium varme i cirka 2 -3 minutter på hver side.


Neste gang skal jeg steke pommes noisettene i ovnen og droppe eggehviten.
Jeg tror det vil gjøre at konsistensen blir bedre.
Som sagt, smaken var god, men konsistensen var noe luftig.
Nå skal jeg komme meg på trening. 
I dag er det ben, noe jeg egentlig ikke er super motivert til.
Det blir bra bare man kommer i gang.

Ha en super mandagskveld :grin:
Håper påskeuken din blir bra, at du får kost deg med finvær, dine kjære og påskegodt,

Kristine 

15 kommentarer
    1. Eline Hegbom:
      For en fantastisk kommentar Eline, tusen takk. Det er slike ord som gjør bloggingen til en glede 🙂
      For et flott arbeid du har gjort. Du har all grunn til å være stolt av deg selv. Å ta vare på kroppen sin er den beste gaven man kan gi til seg selv.
      Ha en god påske. Klem

    2. Helene:
      Mine kollegaer er fortsatt verdens beste, de er som en familie for meg 🙂 Men det er forskjell på jobb og kollegaer, om du skjønner hva jeg mener.

    3. Nam!! Jeg leste på instagram at du har sluttet i jobben din i dag fordi den ikke gjorde deg glad. Men i en kommentar for litt siden skrev du at du elsker jobben din og at dere er som en familie der! Hva skjedde 🙁

    4. Hei Kristine!
      Tuuuusen millioner takk for at du blogger og deler din sunne hverdag med oss! Jeg setter virkelig pris på det, og det er høydepunktet ved dagen da jeg setter meg ned med bloggen din, en god kopp te og en av dine deilig oppskrifter!
      Jeg startet å spise sunt og trene, da jeg fikk motivasjon fra bloggen din januar 2013, og er godt på vei. Det er slik jeg vil leve livet mitt og jeg føler meg bedre noen sinne! Jeg har bodd i USA nå i 8 mnd, og gikk opp 5 kg. Fra januar til nå har jeg gått ned de 5 kg ved hjelp av deg! Tusen takk! Jeg bruker også myfitnesspal som hjelp.
      Jeg ville bare fortelle deg dette, og håper du kommer til å blogge i mange år til!
      Klem Eline

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg