PÅSKELIG APPELSINFROMASJ

Appelsin er for meg påske, påskeappelsin :grin:
Etter banan og eple er appelsin den frukten vi spiser mest av i Norge.
Gjennomsnittlig spiser vi åtte kilo appelsiner i året.
En appelsin inneholder dagsbehovet vårt for vitamin C. I tillegg inneholder den søte frukten mye fiber, folat, jern, fosfor og vitamin A.
Og den smaker jo så godt!


Med inspirasjon fra appelsinen laget jeg en riktig så god påskedessert,
appelsinfromasj.
Kremet, luftig og god med smak av appelsin.
I tillegg er den sukkerfri og proteinrik.



Appelsinfromasj

3 appelsiner
300 g skyr naturell (gresk yoghurt, mager kesam eller yoghurt naturell kan også brukes)
2 ss sukrin
2 gelatinplater
0,5 dl varmt vann, nesten kokende
2 eggehviter

Bløtlegg gelatinplatene i kaldt vann i 5 minutter.
Klem ut vannet og ha dem i det varme vannet.
Mos ut all saften av appelsinene.
Bland appelsinsaften med skyr.
Ha i den smeltede gelatinen.
Stivpisk de to eggehvitene.
Tilsett sukrin og pisk litt til.
Vend så eggehvitene forsiktig inn i osteblandingen.
Fordel i skåler og sett kaldt i minimum 1 time.
Nyt.


Jeg brukte appelsinskallet som skåler til fromasjen.
Ble det ikke lekkert?
På toppen har jeg litt kremfløte og appelsinskall.


Ta en bit!
Ønsker dere alle en riktig god påske.
Nyt appelsinen i solveggen, vi har jo et herlig vær nå  :grin:

Kristine

36 kommentarer
    1. Det så helt fantastisk godt ut! Jeg konkurrerer i kickboxing og må være obs på vekten min. I perioder kan det være litt vanskelig å motivere meg i matveien – men hver gang jeg tar turen til bloggen din får jeg ny inspirasjon på matfronten. Du lager mye spennende! Liker bloggen din! 🙂 Om du har tid får du ta en liten tur på min blogg (mariellekongsvold.blogg.no) for å se 🙂

    2. Ah, høres utrolig god ut, mulig jeg må prøve den selvom jeg ikke tåler appelsin. Appelsin er jo såååå godt!!

    3. Anne Lene:
      Da har du ikke blandet gelatinblandingen godt nok.
      Altså at når hvittene og osteblandingen blandes sammen, så ble det ujevnt fordelt.
      Men det viktigste er jo smaken 😉

    4. Jeg så denne posten tidlig i dag og synes det såg så utrolig godt ut. Så jeg kjørte på butikken før den stengte og kjøpte alt jeg trengte! Nå står appelsinene i kjøleskapet mens lammelåret er i ovnen. Nå venter bare gjestene! Takk for en super oppskrift. En perfekt påskeaften dessert 🙂

    5. Hei! Min skilte seg litt, toppen ble god da! Er det noen grunn til at sukrinen skal i eggehvitten og ikke i osteblandingen? Smaken var nydelig men ” pen” ble den ikke 🙂

    6. digger bloggen din. kunne du blitt med i bloglovin.com , da er det enkelere å følge innleggene dine 😀 keep up the good work. inspo <3

    7. Camilla:
      Vel, en fettforbrenner gjør ikke noen stor forskjell, spesielt ikke de du får kjøpt i Norge. Jeg har ikke testet Frenzy Fat Loss, så jeg kan ikke uttale meg om den, men T-rex synes jeg er helt ok. Nå er det mange år siden jeg har brukt den. I og med at jeg ikke bruker fettforbrennere, da det er bortkastet penger, er jeg ikke den rette personen til å uttale meg 😉

    8. Linda:
      Om den bakekakaoen du har har et rent kakaoinnhold, så er det en bra kakao-variant.
      Jeg har mange kakao-pulvre, også vanlige fra matbutikken. Så lenge de ikke inneholder sukker eller andre tilsettningsstoffer, er det en bra variant 🙂
      Nyt desserten din 🙂

    9. Lagde den protein desserten med kakao og vann i 🙂 Men brukte vanlig bake kakao fra rema 1000. Dette gjør vel den altfor usunn kom jeg på etterpå?..Burde man bruke kakao fra iherb? 🙂 Elsker dessert og synes det var supergodt, men siden jeg trener og vil ha muskler så vil jeg ha “riktig” kost 🙂

    10. Hei
      Hva syns du om Frenzy fat Loss i forhold til T-rex? Er det evt en annen type du liker bedre?

    11. Hehe.. Spørsmålet passer kanskje ikke til innlegget, men kan man erstatte bakepro med noe annet? Tenkte jeg skulle prøve meg på glutenfri/melkefri kanelsnurrer på hytta, men har ikke bakepro!

    12. appelsin er veldig påske selv om det gikk mest i potetgull og kvikklunch her på tur ^^ 😀 I tromsø snør vi ned i dag,men det er “fint vær” inne :*

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg