TA EN NØTT

Nøtter er sunt og godt.
De inneholder sunt fett og en hel rekke vitaminer, mineraler og antioksidanter.
Selv spiser jeg nøtter hver dag. Som snacks og mellommåltid, på havregrøten, over salaten, i proteinshaken eller over kesamen.
Forsking viser at nøtter er godt for hjerte, blodomløpet, kan virke vekstregulerende og kan øke hormonet serotonin som gir oss en følelse av velbehag.
Her er mine favoritter:

Pistasjnøtter
Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:
Kalorier: 121
Fett: 9,7 g
Protein: 4,1 g
Karbohydrater: 4,3 g
Pistasjnøtter har et høyt kaliuminnhold og er fulle av antioksidanter.

Mandler
Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:
Kalorier: 122
Fett: 10,4 g
Protein: 4 g
Karbohydrater: 2,7 g
Mandler inneholder mye E-vitamin og mineraler.

Valnøtter
Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:
Kalorier: 134
Fett: 12,4 g
Protein: 2,8 g
Karbohydrater: 2,6 g
Valnøtter har et høyt innhold av antioksidanter og C-vitamin, faktisk dobbelt så mye som andre nøtter.

Cashewnøtter
Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:
Kalorier: 118
Fett: 9,3 g
Protein: 3 g
Karbohydrater: 5,2 g
Cashewnøtter har et høyt innhold av jern.

Pekannøtter
Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:
Kalorier: 137
Fett: 13,6 g
Protein: 1,6 g
Karbohydrater: 1,7 g
Pekannøtter har et høyt innhold av fiber og C-vitamin.

Peanøttsmør
Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:
Kalorier: 120
Fett: 9,8 g
Protein: 5,4 g
Karbohydrater: 2 g
Peanøtter og også peanøttsmør inneholder mye proteiner, fiber og antioksidanter.
NB! Når du kjøper peanøttsmør, sørg for at det er en naturlig variant som inneholder mye peanøtter og minst mulig (om overhode noe) salt og olje.

Ta en neve nøtter! :grin:
God smak som gjør godt for helsen.

Kristine 

24 kommentarer
    1. Til Mairie som etterspurte Urtekram peanøttsmør; her i Bergen har de det iallfall på Søstrene Grene. Vet ikke om du bor i nærheten av en SG butikk?
      Til Kristine; takk for fin opplisting av nøtter. Elsker nøtter, og det går nesten ikke en dag uten for meg. Er så glad i alle nøttetyper at jeg ikke klarer å velge en favoritt faktisk 😛

    2. Jeg spiser litt nøtter hver dag, varierer gjerne 🙂 Paranøtter er favoritt
      Kjøper usaltet selvfølgelig da 🙂

    3. Nøtter har ganske høyt omega 6-innhold i tillegg til antinæringsstoffer, så man bør nok ikke overdrive, men som du sier så inneholder de også mye bra.
      Peanøtt er en belgfrukt og ikke en nøtt, og bør nok ikke være det man spiser mest av, desverre.
      Ønsker ikke å ødelegge noens forhold til nøtter med å skrive dette, men jeg synes det er viktig at riktig informasjon kommer frem.

    4. Men man bør ikke overdrive grunnet det høye omega 6 innholdet 😉
      Men du glemte å¨nevne at peanøtter ikke er en nøtt, hehe.
      Favorittene mine er cashew, pistasj og macadamia. Nå tåler jeg bare pistasjnøtter til jeg blir kvitt intoleransene mine *sukk*. I det siste har jeg begynte å like paranøtter godt også. De er ekstremt rike på selen 🙂

    5. hei 🙂
      1.har du noen proteinbarer hos proteinfabrikken å anbefale? som man kan spise til hverdags? noen som er uten sukker. finner kun barer proppet med sukker der inne 🙁
      2. ville du ha spist en muscle brownie daglig om du hadde det tilgjengelig? eller ville du ha holdt det til helgen grunnet det sukkeret som er i?
      klem!

    6. Hei! Serotonin er en nevrotransmitter, ikke et hormon! Men det stemmer at serotonin antas å ha en effekt man
      assosierer med velbehag! Deprimerte får f.eks. medikamenter som hindrer gjenopptak av serotonin i synapsen, som fører til at de føler seg bedre! 🙂

    7. Takk for nyttig info:)
      Jeg falt for et peanøttsmør i Danmark som heter urtekram, helt fantastisk!
      Synd jeg ikke får det her (tror jeg).

    8. Jeg spiser alltid en neve nøtter om dagen, selv om jeg er på “slankern” til sommeren. Sunt fett er viktig =)

    9. Nøtter er godt og peanutsmør må være noe av det beste jeg vet. “Synd” at det inneholder en del kalorier og når man skal ned i vekt blir det fort mange av noen få nøtter, men i vanlig kost er det jo en super måte å få i seg sunt fett, mineraler og vitaminer som kroppen trenger!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg