NASJONAL SUKSESS


Jeg elsker 17 mai.
Hele landet er samlet til fest :grin: Vi smiler, roper, gratulerer hverandre med dagen og koser oss sammen. 
PØ og jeg inviterer på grilling, kos og fjåseri på nasjonaldagen. Da stille selvfølgelig denne frøkna med kake.
I og med at jeg ikke vil risikere å bomme på dessert når jeg har gjester, bakte jeg i går kveld for å teste smaken.
Det ble en klar suksess, her forsvant alt i våre to mager!
Da blir det deilig, saftig og sukkerfri suksesskake på 17 mai. Den skal nytes med nære og kjære, og et godt glass musserende.
Jeg gleder meg!

Suksesskake

Bunn
3 eggehviter (spar plommene til kremen)
1 ss sukrin
2 ss mandelmel, eventuelt kvernede mandler
3 ss hakkede grovhakkede mandler

Stivpisk eggehvitene med sukrin.
Tilsett mandelmel og mandler.
Ha massen i en form og stek på 160 grader i 15 -20 minutter.
Jeg fant ikke kakeformen min, slik at jeg laget isteden 5 mindre kaker ved å legge 5 klatter på bakplaten. 
Avkjøl.

Krem
1 dl fløte, jeg brukte mandelfløte
3 eggeplommer
2 ss sukrin
1/2 ts vaniljepulver, eventuelt vaniljesukker
1 -2 ss smør

Varm opp fløte, eggeplommer, sukrin og vaniljepulver i en kjele.
Rør godt underveis til kremen begynner og tykne, den skal ikke koke.
Ta kjelen av platen og rør inn smør.
Ha kremen over kaken.
Topp gjerne med bær og hakkede mandler .

Da er det bare å krysse fingrende for fin vær.
God stemning blir det uansett :grin:
Hipp hurra!

Kristine ♥

17 kommentarer
    1. den hørtes kjempegod ut. Har smakt på “vanlige” suksesskaker tidligere, som har praktiskt talt vært uten mandel, men den inneholder mye! 🙂

    2. God søndag! Nå er det løpetur som står på planen her og her drypper det fra himmelen som bare det, jaja! 🙂

    3. Uenig med turid. Vi klarer oss helt uten sukker, mange får vondt i magen av det. Om man vil være uten er det det beste for kroppen. Man må gjøre hva man vil. Om man må ha sukker for å kose seg har man et usunt syn på ting.

    4. Enig med Turid. Det må da være lov å ta seg en fridag av og til, det virker så fanatisk hele greia.

    5. Veldig god den kaka, elsker suksessterte! Mener ikke å være kritisk, for jeg er selv fan av sunn og næringsrik mat + prøve å holde sukkerinntaket svært lavt, men 17. mai er en feiringens dag, og i slike sammenhenger synes ikkje jeg (personlig vertfall) at man skal trenge å tenke på at kaken man spiser må være sukkerfri, kalorifattig eller proteinrik. Er ikke det at man ikke kan kose seg med sunn mmat, men synes fokuset blir litt så som så..
      Kommer sikkert til å få pepper for dette, men er bare noe jeg selv mener 🙂 Og kaken så utrolig god ut, kommer garantert til å prøve den, men på 17. mai vil jeg ha “skikkelige” kaker 😉 Klem!

    6. Så veldig godt ut! Hvor stor blir denne kaken, eller hvor mange personer tror du den rekker til? Denne må testes ut 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg