DE BESTE KNEKKEBRØDENE

Jeg laget knekkebrød i dag.
Dette er de beste knekkebrødene jeg har smakt :grin: Så sprø og gode.
Faktisk har jeg laget både knekkebrød, bonty og karameller (etter denne oppskriften).
En av mine kjæreste har kreft. Med behandlingen forsvinner matlysten. Ifølge kreftoverlegen jeg snakket med, skyldes dette både den psykiske påkjenningen det er å få en slik diagnose og kroppens reaksjon på behandling.
Mat er alltid viktig, men det er ekstra viktig i en slik situasjon. Når kroppen i utgangspunktet er svak og syk, og i tillegg blir enda mer svekket grunnet behandling, må en sørge for at kroppen får energi og riktig næringsstoffer til å kunne bekjempe sykdommen.
De siste dagene har jeg fungert som “mathjelper”. Jeg har laget mat, spist sammen og passet på at maten blir spist opp. I morgen drar jeg hjem til meg selv igjen. Da kan jeg dra hjem og vite at mat og snaks er lett tilgjengelig, som både er enkel, næringsrik og som faller i smak.

Knekkebrød
Oppskriften gir 3 bakplater med knekkebrød

400 g solsikkekjerner
150 g linfrø
100 g kruskakli
100 g sesamfrø
50 g havregryn
1 ts salt
1 ss fiberhusk*
1 l vann

Bland alle ingrediensene sammen og la svelle i 10 -15 minutter.
Del deigen i 3 og legg på hver sin bakplate.
Smør blandingen flat utover og skjær ruter i deigen. Prøv å få knekkebrødene i jevn tykkelse.
Stek på 160 grader i 70 minutter.
Avkjøl på rist.
Jeg hadde alle 3 brettene i ovnen samtidig, men rullerte på hvor de stod i ovnen, slik at jeg byttet plass hver 20 -25 minutt.
*har du ikke fiberhusk kan du bytte det ut med litt ekstra linfrø og/eller kruskakli


Jeg jublet høyt da resultatet av knekkebrødbakingen var ‘Kan jeg ta en til?’.
Disse var gode selv uten pålegg.
Knekkebrødene er kjempe enkle å lage.
I tillegg er de supersunne.
Her får du blant annet godt med fiber, sunne fettsyrer (deriblant omega3) og mineraler.

Nyt resten av søndag.
I morgen venter en ny uke – gjør deg klar :grin:

Kristine ♥  

29 kommentarer
    1. Steker du disse i varmluftsovn? har ikke varmluftsovn selv, så tør ikke prøve meg på knekkebrød i tilfelle de ikke blir noe sprøe i det hele tatt..

    2. Charliz:
      Hjertelig takk for en fantastisk kommentar. Det var herlig å lese.
      Slike ord motiverer til blogging.
      Håper knekkebrødene faller i smak og at de er magevennlige.
      Ha en god kveld 🙂

    3. Kristine:
      Brunost er favoritten min på knekkebrød, men det er jo ikke det sunneste. Det blir cc og ost på neste, takk for tips 🙂

    4. Synne:
      De fleste som dør på grunn av kreft, dør på grunn av næringsmangel og ikke selve sykdommen. Jeg skal i hvert fall sørge for at min mor får i seg næring.
      Hjertelig takk <3

    5. Det kan være vanskelig å være pårørende til en som er kreftsyk. En viktig del av pleien er å oppmuntre den syke til å innta næringsrike, fristende måltider. Så flott at du tar deg tid til å bidra til nettopp dette! Lykke til med behandlingen 🙂

    6. De så gode ut ja, sunt og godt for kropper som ikke vil ha mat i seg, selskap hjelper ofte på matlysta også ja. 🙂
      Hos meg ble det kokkelering med jordbærfluff og sukkerfrie pikekyss. Endelig ble de vellykka, den “hemmelige” ingrediensen gjorde virkelig susen, nam!
      http://yarnfoodandactivelife.blogspot.no/

    7. du har et godt hjerte. Jeg beundrer stryken din selv om livet er vanskelig. Jeg sender deg en god klem =)

    8. Jeg liker bloggen din veldig godt Kristine ^^,
      Den er inspirerende, oversiktlig (med den sidemenyen som gjør at man slipper å lete gjennom månedsvis med innlegg for å finne det man skal)
      Jeg liker du finne kreative oppskrifter og viser gode sunne matretter, hvor mye av det kunne jeg ha spist. Men jeg trener ikke særlig, og liker å lage mat på sparket ut fra det jeg har liggende. Kjøper skjeldent inn til å lage noe speiselt eller for å følge oppskrift.
      Disse knekkebrødene skal jeg prøve! Jeg spiser vanligvis bare ryvita, mest fordi jeg ikke tåler brød (multiintolerant, candida albicans m.m = verdens værste å be på middag 😉 )
      Du er kjempeflink og liker om du forsette å blogge i lange tider fremover ! 😀

    9. Sender et hjerte til dere begge<3 Du er en god støtte, Kristine =D Dette skal gå rette veien. Med fristende og god mat blir det jo absolutt lettere å spise selv om matlysten er på bånn.
      Klem fra meg<3

    10. Håper det går bra med moren din. Å at behandlingen hjelper.
      Tenker på dokker:)
      Sender en dokker en klem 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg