BALANSE

Kosthold, dietter, filosofier, teorier, meninger.
LCHF, middelhavsdietten, grete rode, fedon.
Mye fett, lite karbohydrater, mye karbohydrater, moderat med protein, høyt proteininntak.
Det finnes utallige ideer.
Alle har en spesifikk vei som er best og alle har rett.
Mediene skriver side opp og side ned om studier og forskningsresultater. De forteller oss den ene dagen hva som er riktig å spise, mens neste dag er det noe helt annet som er rett. Den ene dagen er poteten en super ingrediens, dagen etter gir den oss kreft.
Er det rart vi blir forvirret?

Men, det finnes ikke en riktig spisemetode eller en riktig vei å gå.
Det handler i bunn og grunn om å finne sin egen vei.
Det som er riktig for akkurat deg.
Å faktisk spise det som er rett for din kropp etter hva den behøver og å kunne nyte det.

Jeg får støtt og stadig spørsmål om hvilken diett jeg spiser etter.
Jeg spiser ikke etter noen diett.
Ei heller regner jeg kalorier eller forbyr enkelte matvarer.
For min del handler det om å finne en gyllen middelvei.
Å finne min balanse.

Jeg vil ikke spise frokost.
Jeg vil spise store porsjoner.
Jeg vil spise mye grønnsaker.
Jeg vil spise mye frukt.
Jeg vil spise god mat som metter.
Jeg vil spise mat som gjør at jeg føler meg bra.
Jeg vil spise sjokolade og is uten å få dårlig samvittighet.

Det er viktig for meg å få i meg nok og riktig mat.
Jeg skal ha energi til studiene, jobb, trening, kjæresten, sosialt og meg selv.
Ikke minst må jeg ha nok næring for å klare å bygge opp en sterk og sunn kropp, samtidig som jeg skal være glad og fornøyd.

Jeg har hatt perioder hvor jeg har regnet kalorier ned på mikronivå og veid hvert minste gram. Det gjorde meg bare mer ulykkelig. Jeg lyttet ikke til kroppen min, men fulgte skjemaet slavisk, og resultatene uteble.
Nå har jeg funnet min balanse. Her er ingenting og alt er lov.

Lukk ørene for alle andres meninger.
Åpne isteden øynene og se deg selv.
Hva trenger du?
Hva liker du?
Hva ønsker du?
Lytt til kroppen din og den vil vise deg vei.  

Kristine

36 kommentarer
    1. Silje M:
      Det er så sant det du sier Silje. Jo mer du pakker vekk følelsene, jo mer skade gjør dem. Føl på dem og prat gjerne med noen om dem, det føles ofte lettere.
      Håper helgen din var bra og at uken blir super 🙂

    2. anonym:
      Det kan jeg dessverre ikke svare på. Vi er alle forskjellige.
      I starten vil jeg tro at du legger på deg mye vann, men det vil forsvinne i løpet av 3 -6 dager. Husk at 1 kilo fett er 9000 kalorier. Det vil si at du må spise 9000 kalorier ekstra i forhold til det du trenger. Du må trolig spise 11000 kalorier for å legge på deg et kilo! Det er mye!
      Ikke stress med vekten, lytt til kroppen 🙂

    3. vilblifrisk:
      Jeg er så enig.
      Er du en person som elsker knekkebrød, havregryn og frukt, vel da er ikke lavkarbo noe for deg. Elsker du derimot kjøtt, nøtter og fete sauser, da er lavkarbo perfekt. En må prøve og feile, finne ut hva kroppen og hodet fungerer best med 🙂

    4. DETTE INNLEGGET LIKTE JEG! Kostholdsprat og dietter kan fort skape mye snakk og debatter, men det gjelder å stenge alt unyttig ute og holde fast ved det som passer DEG. Dt er ikke alle som trives med å spise f.eks. “husmannskost” eller lavkarbo. Selv er jeg absolutt ingen fan av f.eks lavkarbo, men jeg har innsett at for noen så funker faktisk dette og sånn er det med den saken. Selv er jeg på vei ut av en spisforstyrrelse og jeg har virkelig forstått at det å være frisk betyr ikke nødvendigvis at du spiser slik kostplanen sier. Det gjelder å finne sin vei og balanse i livet! F.eks så LIKER jeg faktisk mye frukt og grønt og dette har ingenting med sykdommen å gjøre;-)
      Denne kommentaren ble litt surrete, men kort oppsummert så er jeg veldig enig med deg i alt du sier her! =D Ha en fin søndag<3

    5. Tusen takk for svar, Kristine! Betyr mye at du tar deg tid til det <3 Men vil jeg legge mye på meg om jeg nå begynner å spise mer normalt, eller vil kroppen komme seg ut av sparemodusen slik at jeg ikke vil merke stor forskjell? Beklager for at jeg spør så mye, men er bare deg jeg vil spør om råd siden du vet hvordan det er..

    6. Tusen takk for langt svar, Kristine 🙂 Skal tenke på de tingene 🙂
      Ha en super helg 😀

    7. Når spiser du ditt første måltid? Jeg er et frokostmenneske -men merker at jeg blir fort sulten igjen når jeg spiser tidlig frokost.. Spiser jeg f.eks frokost kl 8 er jeg sulten igjen i 10 tiden.. Hvis jeg ikke spiser frokost kan jeg fint gå helt til kl 11 før jeg kjenner sult..Rart det der! Men allikevel velger jeg å spise frokost..

    8. Ville bare si at jeg syntes at du er en fantastisk jente som inspirerer så utrolig mye! Du har så rett i det du skriver og du ser virkelig flott ut 🙂
      Stor klem fra en liten fan hehe 😀

    9. Tusen Takk for svar.
      Da gjelder det bare å stå i følelsene? Det e jo bare følelser. Følelser e ikke farlig. Kor mindre man ikke håndterer dem på en farlig måte.
      Vet det e verdt det. For e egentlig på god vei til å blir frisk. Får i mæ den maten æ skal, men dessverre med litt regning av og til. Tar som regel den maten æ vil ha eller e sunn. Skal prøve å tenke på smak(selv om smaken av mat som har god smak får æ en ekkel følelse) istedet.
      Igjen Tusen Takk. Du e flink. Håper du har hatt ei fin uke så langt resten av uken blir bra og håper du får ei fin helg.

    10. Hjertelig takk for alle gode tilbakemeldinger.
      Det er utrolig gøy å blogge når dere er med på å dra opp stemmingen, takk 🙂

    11. anonym:
      Kjære deg.
      Jeg får veldig vondt av å lese ordene dine. Jeg har selv hatt en spiseforstyrrelse og det er ikke verdt å kaste bort flere år av livet sitt til en sykdom.
      Det er kjempe tøft av deg å innrømme at du har en spiseforstyrrelse, ikke mange er så sterke. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å oppsøke en psykolog, noen som kan hjelpe deg. Kom deg ut av det så fort som mulig. I dag er det 8 år siden jeg ble friskmeldt fra min spf, likevel sitter jeg med kronisk benhinnebetennelse, betennelse i begge skulderleddene og knærne, et hjerte som er svakt og jeg er benskjør. Alt dette på grunn av det jeg utsatte min kropp for da jeg var barn. En spiseforstyrrelse spiser deg ikke bare opp der og da, men det lager også mange senkomplikasjoner for senere i livet.
      Du er ung. Det er nå du skal leve livet. Ut å ha det gøy, kose deg med venner, ha energi og se gleder. Ikke la maten komme i veien for livet ditt.
      Om du spiser så lite er det trolig at kroppen din er i sparemodus, ja. Den sparer på all maten den får i seg fordi den er i en sult periode. Du må begynne å spise mer, men du må også få hjelp til å håndtere tankene dine. Du er unik og fantastisk, og må selv kunne elske deg selv <3

    12. Melissa Spania:
      Det er så sant.
      Det er også derfor det er veldig spennende å jobbe som kostholdsveilder. Jeg synes i hvert fall at det er spennende å se alle de forskjellige menneskene hvordan de fungerer på forskjellige matrutiner og matvarer. Det er en kjempe utfordring å skulle optimalisere et kosthold for en person slik at det er best mulig for han / henne, men det er også kjempe spennende 🙂

    13. Veronika:
      Jeg har mine dårlige dager hvor alt er galt eller jeg er sur og lei. Så jeg er ikke alltid positiv, men stort sett.
      Det er viktig å gi seg selv lov til å ha dårlige dager. En skal ikke gå rundt å være helt i himmelen og super happy hele tiden. Da hadde det blitt uekte.
      Jeg har opplevd mye motgang gjennom livet, jeg tror det har gjort det til at jeg har forstått hvor viktig det er for meg å ta standpunkt til ting. Dette er mitt liv, jeg velger selv hvordan jeg vil ha det og hva jeg vil gjøre.
      Står du ovenfor et problem, er irritert over noe eller føler at noe er galt. Prøv å finn ut av det. Hva kan du gjøre med situasjonen for å få det bedre? Ofte er det bare små ting. Prøv å tenk mer ‘hva vil jeg’ isteden for ‘hva må jeg’. Vi er så opptatt av alle forventningen andre har til oss at vi har en tendens til å glemme oss selv og hva vi i bunn og grunn ønsker. Men dette er ditt liv.

      Angående det med dårlig samvittighet.
      Kast den ut av vinduet. Dårlig samvittighet gjør faktisk ingen ting godt. Det er en følelse som ikke hjelper oss med noen ting.
      Har du tenkt på hvorfor du får dårlig samvittighet? Er det fordi du tenker på kaloriene som er i godteri? Du blir ikke tykk av å spise godis, så lenge det ikke er i store mengder hver dag.
      Spar dårlig samvittighet i rumpe og si DETTE ER MITT LIV 😉

    14. anonym:
      Jeg hater frokost! Hehe…
      Det første jeg gjorde da jeg flyttet hjemmefra som 15 åring, var å slutte med frokosten mamma hadde tvunget i meg i mange år.
      Jeg er rett og slett ingen frokostmenneske. De få gangene jeg spiser frokost (skjer oftest en gang i julen eller sånne ting), så er jeg konstant sulten gjennom hele dagen og blir skikkelig ukonsentrert med et blodsukker som aldri roer seg.
      Vi er forskjellige. Jeg er ikke sulten på morgenen og har godt med energi og god konsentrasjon uten mat. Andre er avhengig av frokost for å fungere 🙂

    15. Silje M:
      Takk for det Silje.
      Nå er det mange år siden. Jeg slet jo med spiseforstyrrelse en periode. Da spiste jeg ikke godteri, kaker og lignende. I tilfriskningsperioden min spiste jeg nesten heller ingen ting av de “ulovlige” matvarene, da jeg fikk mer enn nok dårlig samvittighet for bare å spise vanlig mat. Etter hvert som det gikk bedre og bedre med maten, prøvde jeg meg mer og mer på den “ulovlige” maten. Det var mye dårlig samvittighet i begynnelsen. Da kom også en lang periode med mye overspising. Etter hvert skjønte jeg mer og mer at det er ikke farlig å spise godis av og til, spise noen kakestykker på en onsdag og spise en hel isboks…så lenge det ikke blir hver dag og i store mengder. Sakte men sikkert ble den dårlig samvittigheten mindre og mindre.
      Jeg tror den dårlige samvittigheten er noe som må overvinnes over tid. Den forsvinner ikke på en to tre. Men det krever at man utfordrer den.

      Prøv å tenk på maten som noe godt. Noe både du og kroppen skal nyte. Kjenn på smakene, se på fargene og prøv å tenk på andre ting enn kaloriene når du er i nærheten av mat. Prøv heller å tenk på hva kroppen din sier. Er du mer sulten? Er du mett? Hvilken mat har du egentlig lyst på? La tallene ligge og heller la kroppen gjøre jobben sin. Det krever litt tid og litt jobbing, men det er så absolutt verdt det 🙂

    16. Heihei!:)
      Utrulig bra skrevet:)
      Når du sku innføre maten du synes va skummel igjen. Kordan gjorde du det da uten å få dårlig samvittighet? Eller va det sånn at det kom (litt) dårlig samvittighet, men du spiste/drakk det likevel? Har du noen tips til kordan man skal innføre ‘skummel matvare/drikke’ uten å få følelser f.eks følelser som ligg bak sfen/maten.
      Kordan klarte du å slutte å regne kcal på kalkulator og hodet? Æ synes det e lettere å ikke regne på kalkulator enn med hodet. Hodet e jo nesten en egen kalkulator!:P
      Du e tøff:)

    17. Underbart inlägg, tack för detta! Älskar din blogg!
      Stora kramar från Sverige♥

    18. Veldig bra innlegg! Et spm; hvorfor spiser du egentlig ikke frokost? Hvordan klarer du deg gjennom de første timene uten noe mat og energi i kroppen? 🙂 ha en herlig kveld videre, klem

    19. det er derfor jeg liker bloggen din. jeg er ingen bloggleser men du er et godt forbilde og er ekte og ærlig. takk for en god blogg kristine =)

    20. Kjempe fint innlegg!
      Er SÅ lei av folk som mener sin vei er den eneste riktige vei. (Både kostholdsveiledere, aviser, venner osv).
      Alle er forskjellig:)

    21. bra innlegg! Kan ikke media kutte ut med “spis dette”? Bedre om folka kunne heller be om hjelpbfra Klara klok og at folk gadd å gå til legen når de lurte på noe. Evt. Oppsøke ernæringsfysiolog 😉

    22. Veldig sant og bra skrevet! 🙂
      Det virker som du er en veldig positiv og glad jente 😀 Jeg bare lurer på hvordan du får det til? Jeg tenker for eksempel at jeg ikke skal få dårlig samvittighet av å spise godteri og sånn, men jeg klarer liksom ikke det helt. Hvordan får du det til? 🙂
      Merker også at jeg irriterer meg over sånne teite ting. Syns det er lett å si at jeg skal være positiv, men ikke alltid like enkelt å gjennomføre det.
      Noen tips? 🙂

    23. Det er viktig å aldri glemme at ingen er like!
      Som Kostholdsveileder er det en utfordring å skreddersy veiledning til hver og enkelt da vi har alle forskjellige behov.
      Derfor har vi en samtale først og så finner vi en løsning som fungerer for den enkelte.
      Noen funker bedre med frokost i magen og andre ikke. Sånn er vi bygd!
      Syns du er flink som spiser variert! Tror ikke jeg vet om noen andre som spiser så variert og fristende enn deg. Blir helt sulten når jeg ser bildene dine!
      Stå på, og spis det kroppen vil ha.
      Ha en herlig dag,
      klem!

    24. Er helt enig med deg! Selv er jeg komt inn i en “ond sirkel” som jeg faktisk ikke vet hvordan jeg skal klare å komme meg ut fra.. Da jeg var yngre var jeg veldig overvektig, men begynte å slanke meg da jeg var 15. Nå er jeg 17 år gammel, og har slanket meg mye siden da. Jeg sliter veldig my med mat, spiser lite og har tre faste dager jeg trener i uken. Jeg prøver å spise hver 3-4 time, men spiser svært lite til alle måltidene mine. På en dag spiser jeg ca. 1 1/2 knekkebrød med pålegg som mager cottage cheese og syltetøy uten tilsatt sukker til frokost, litt middag (som jeg er veldig nøye på at skal vere sunn), ofte blir det bare havrepannekaker til middag også, eller 2 knekkebrød, og så til kvelds spiser jeg gjerne en yoplait 0 yohurt med litt havregryn og blåbær oppi eller et eple. Drikker enten pepsi max eller fun-saft. Enkelte dager spiser jeg mindre enn dette også.. Bruker i tillegg lang tid på å bestemme meg for hvilken mat jeg skal spise da jeg alltid vil spise det sunneste. På lørdager klarer jeg å slippe meg litt mer løs, og spiser gjerne litt nøtter eller smågodt, men i ukedagene spiser jeg ikke noe godteri. Likevel har jeg litt mage, og litt store lår. Føler meg litt sånn “tynn-feit” på en måte. Kragebeinene og hoftebeinene mine er tydelige, og alt utenom mage og lår er veldig tynt. Vet at jeg må spise mer, men klarer det liksom ikke fordi jeg er livredd for å legge på meg da.. Siden jeg er anonym her, så vil jeg vere såpass ærlig og si at jeg faktisk har en spiseforstyrrelse. Familien min er bekymret for meg siden jeg er blitt så tynn og må spise mer, men frykten for å legge på meg hindrer meg i det.. Har du noen tips til meg? Har hørt at kroppen kan gå i sparemodus, men vil jeg da legge mye på meg om jeg nå begynner å spise mer? Beklager mange spørsmål, men hadde blitt utrolig glad om du kunne hjulpet meg:)

    25. mye fin lesing på bloggen din. du ser jo ut til å boble over av energi. For en kreativitet på maten 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg