JUBLER


Jeg laget deilige pannekaker i dag.
Et pannekaketårn med kesam, bringebær, jordbær og mangohjerter.
Rett og slett fordi jeg er i utrolig godt humør!
Disse pannekakene ble kjempe saftige og gode. De skal helt klart lages igjen.

Pannekaker

1 egg
1/2 boks gresk yoghurt eller kesam
40 g havregryn
20 g mocca-protein, eventuelt en annen tørrvare
1 ss sukrin
1 ts bakepulver
Kanel og kardemomme etter smak
2 -4 ss melk

Bland sammen egg, gresk yoghurt / kesam, proteinpulver, sukrin, bakepulver, kanel og kardemomme.
Tilsett eventuelt litt melk om røren blir veldig tykk. Jeg tilsatte 1 ss.
La røren svelle i 5 -10 minutter før du steker pannekakene på middels varme i en panne.
Server med ønsket tilbehør eller spis de som de er.


Veldig godt humør på en onsdag?
Det er tross alt lillelørdag.
Og jeg fikk en kjempe gla’melding.
Jeg var å tok en bentetthetstest, for å se om man er benskjør, noen uker tilbake. I dag kom svaret. Jeg er nå godt innenfor normalområdet.
Det jubler jeg for. Det betyr at jeg har doblet bentettheten min på åtte år! :grin:
Som mange av dere allerede vet, slet jeg med alvorlig spiseforstyrrelse i fra 11 -15 årsalderen. Ikke bare var det en vanskelig periode, det har også ført med seg flere problemer i ettertid. Etter sykdommen har jeg slitt med blant annet benskjørhet, kronisk benhinnebetennelse, betennelse i hofte- og skuldrene og et svakt hjerte.
Mye av livsstilen min i dag henger sammen med at jeg er nødt til å ta vare på min egen kropp for å unngå ytterligere skader, bygge meg opp og rett og slett ha en kropp som fungerer. Med riktig og nok mengde næring og god trening, kan man komme utrolig langt og styrke kroppen.
Jeg fikk beskjed om at jeg trolig aldri ville få normal benbygning, spesielt da jeg nektet å ta tilskudd (jeg har fobi for piller) men så feil kan man altså ta! Jeg har klart det og det føles som en stor seier!
Det er åtte år siden jeg ble friskmeldt fra spiseforstyrrelsen. Likevel har en så alvorlig sykdom flere ettervirkninger som tar lang tid å bli kvitt. Selv om man er blitt normalvektig og hodet er blitt friskt, så bruker kroppen lang tid å komme tilbake til sitt normale jeg. Det er også en rekke skader og problemer som forblir og som er kroniske.

 
Kroppen din er et fantastisk og unikt vesen.
Ta vare på den.
Det er her du skal bo i mange, mange år. Det er ditt hjem for resten av livet. Du ønsker ikke å bo i et hus med en skjev vegg, ei heller ønsker du å bo i en kropp med svakt skjelett eller andre problemer. Å sulte seg løser aldri noen problemer. Bygg deg sterk og frisk med en god mengde sunn mat og variert aktivitet.  

Nå skal jeg ut og feire med en god sushi-date.
Ha en fantastisk onsdag :grin:

Kristine

53 kommentarer
    1. Så utrolig fint å lese dette, jeg er så glad på dine vegne! 🙂 Du er virkelig en inspirasjon når det gjelder å bli frisk fra en spiseforstyrrelse, og jeg tar virkelig i mot alle tips og råd du måtte ha. Du er kjempeflink, Kristine!

    2. Åh, vad detta gläder mig! Grattis fina du, och tack för din underbara blogg! Du är en stor inspiration och stark motivation. 🙂

    3. Hanne:
      Hei Hanne. Godt å høre at du er på bedringens vei. Det varmer virkelig mitt hjerte når du forteller at jeg har hjulpet til på veien, men husk; det er fortsatt DU som gjør jobben og du skal være veldig stolt av deg selv 🙂
      Jeg har ikke skrevet noe egent innlegg om det. Mest fordi jeg husker veldig lite. Det er som om de 5 årene ikke helt har eksistert i livet mitt. Når jeg tenker tilbake er det meste bare tåkebelagt, om du skjønner hva jeg mener.
      Mitt beste tips er å få hjelp. Gå til en psykolog, eventuelt også en ernæringsspesialist eller lignende. Hovedproblemet med en spiseforstyrrelse sitter i hodet og man er nødt til å jobbe med tankene. Dette klarer man ikke på egenhånd, men trenger noen som kan guide og veilede en på veien.
      Lykke til og god klem 🙂

    4. Sigrid:
      Tusen hjertelig takk for en fantastisk kommentar. Det er slik som gjør bloggingen verdt tiden det tar! Nå gav du meg nettopp et digert smil, tusen takk Sigrid 🙂

    5. Hei! Jeg kommenterer aldri på blogger, men nå er det på tide! Jeg må bare få sagt hvor inspirerende og flott du er! Jeg sitter som regel alltid med et smil om munnen når jeg leser bloggen din! Det er alt for mye dårlig informasjon ute på internett om mat og trening, men du klarer virkelig å være et godt forbilde og inspirerer til et balansert kosthold. Jeg er en stor fan! Stå på videre! 🙂

    6. Gratulerer så mye! Har du skrevet mye om spiseforstyrrelsen tidligere? Jeg begynte å følge bloggen din for bare noen måneder siden, og den har hjulpet meg masse for å “bli kvitt” min egen spiseforstyrrelse. Du inspirerer ikke bare med god og sunn mat, men også med å få meg til å spise NOK mat, som jo ofte er det største problemet hos oss med anoreksi. Jeg lurer på om du kunne skrevet litt mer om veien din ut av spiseforstyrrelsen? Det motiverer å se hvordan andre har klart å bli frisk!
      Klem

    7. Gratulerer!! Sinnsykt bra jobba – og ikke minst, for en god nyhet at man KAN bli bra igjen.
      Stor klem til deg!

    8. Charlotte:
      Hei du 🙂
      Jeg får så vondt av å lese ordene dine. Jeg kjenner selv den følelsen man får og hvilket kaos det føles som man sitter oppi.
      Jeg vil anbefale deg å søke hjelp. En spiseforstyrrelse er bare et symptom, det ligger ofte noe bak det. Søk profesjonell hjelp slik at du har en som kan guide og hjelpe deg på veien. Mange ser på det som et nederlag å gå til psykolog, men det er det så absolutt ikke. Det er heller en styrke å kunne innrømme at man trenger hjelp. En spiseforstyrrelse er alt for stort til å kunne håndtere det alene, men trenger en hånd å holde i samt noen som kan støtte en.
      God klem til deg

    9. projecthealthy:
      Så sant.
      Grunnen til at man tar vare på helsen sin er ikke fordi man ikke vil bli gammel, men fordi man nettopp vil blir gammel og leve et langt friskt liv 🙂

    10. Erica:
      Det er det jeg også har følelsen av.
      Jeg har flere familiemedlemmer som tar mye piller for diverse sykdommer, og hva skjer? Jo de får bivirkninger, så for de piller for bivirkningene som de igjen for bivirkningene av. Da fortsetter bare ballen og rulle. Jeg velger heller å tro at kroppen vår er laget for å klare seg med det vi har i naturen, ikke i pilleform 🙂

    11. Karoline:
      Om bentettheten viser negativ utvikling er det et tegn på at kroppen ikke får det den skal til å fungere normalt. Spiser du nok? Og spiser du riktig?
      I bunn og grunn er det den eneste løsningen du har. Spise gode mengder med variert mat som gjør at osteoblaster’ne kan bygge opp skjelettet.

    12. Solvor:
      Å, takk skjønne du 🙂 Det føles godt! Et fast bevis på papiret at arbeidet jeg har lagt ned i kosthold og trening har fungert mye bedre en forventet! 🙂

    13. Margrethe:
      Jeg leser absolutt alle kommentarer og prøver å få svart på alle.
      Gratulerer. Det er kjempe bra 🙂 Da skal du være stolt over deg selv. Min motivasjon for å bli bedre kom da legen sa at jeg trolig aldri ville kunne få barn. Jeg har alltid hatt et sterkt ønske om å få barn og det var det som motiverte meg på mørke dager.
      Mitt beste tips er å få hjelp av en dyktig psykolog. Det er viktig å ha en hold å holde i på veien, samt en som kan hjelpe deg.
      Tusen takk for koselige ord. Pass på deg selv og lykke til 🙂

    14. Ida:
      Det betyr at hjerte mitt er “lett påvirkelig” eller ikke tåler som mye påkjenning. Har jeg en periode hvor jeg stresser mye i hverdagen, eller en periode hvor jeg trener for mye og spiser for lite, så begynner hjerte mitt å slå feil. Det hopper over et slag som fører til at jeg svimer av.
      Derfor er det ekstremt viktig at jeg er til passelig med nok mat, nok hvile og en balansert hverdag.
      Takk 🙂

    15. momoiro:
      Tusen takk for hyggelige ord.
      Det føles veldig godt og er et bevis på at jeg har klart å oppnå noe.
      Ha en herlig dag og en flott sommer 🙂

    16. Gratulerer så mye! Så utrolig flink du er! Du er virkelig målbevisst og sterk, det er det ingen tvil om! Kjente jeg ble veldig glad på dine vegne over det du har klart å oppnå. Fortsett sånn og stå på! Du er virkelig til inspirasjon, det må jeg si 🙂
      God sommer! 🙂

    17. Gratulerer Kristine, med utrolig bra jobbing! Hva betyr det/hvordan merker du at du har et svakt hjerte? Det høres fælt ut, kan du ikke trene kardio? Stå på!

    18. Håper du leser denne kommentaren! Jeg vil gjerne fortelle deg at for meg er du en utrolig stor inspirasjonskilde. Jeg har det siste året slitt med spiseforstyrrelser. Er på bedringensvei(har komt langt) og har til nå gått opp hele 10 kg siden januar. Du har gitt meg veldig motivasjon til å spise mer, og trene mer riktig. Om du har tid, ønsker jeg gjerne flere råd, og gjerne høre om hva som motiverte deg til å gå opp i vekt. Du er kjempe flink!

    19. Wooooho! Så utrolig gøy, fint og herlig å høre! You go, strong girl! Jeg har jo lest bloggen en stund, men hadde ikke fått med denne “delen” av deg. Har om mulig enda mer respekt for deg og det du gjør nå! HURAA for deg, Kristine!

    20. Så utrolig bra da! Gratulerer så mye 😉 Du inspirerer så mye. Kjempefint innlegg! Maten så som alltid supergod ut også<3

    21. Takk for et fint innlegg. Du har mange gode poeng når det gjelder syn på egen kropp, og det inspirerer meg 🙂

    22. Så flotte nyheter!
      Jeg vet at du er veldig flink til å bake og eksperimentere selv, men ville bare tipse deg om denne bloggen! http://www.chocolatecoveredkatie.com/ 😀 Pass på å sjekke ut hennes Black Bean Brownie og Healthy Cookie Dough Dip! I tillegg er alle oppskriftene veganske, og mange av dem er sukkerfrie og glutenfrie og med mange forskjellige ingrediensalternativer.
      Det ble mye “reklame”, men har blitt så begeistret for bloggen hennes (mine venner deler ikke helt denne begeistringen kan man si) så tenkte å prøve lykken med noen andre 🙂
      Ha en like fantastisk onsdag du også!

    23. Utrolig sterkt av deg! Det er godt å høre at det er mulig å bygge et sterkt skjellet etter alvorlig sykdom! Jeg har selv slitt med anoreksi i flere år, og ble friskmeldt for ett års tid siden. Beintettheten er innenfor normal, men har vist negativ utvikling, også etter friskmelding. Har du noen gode råd til hvordan å øke den?

    24. Så glad på dine vegne! Bra at du faktisk kan bevise for leger o.l. at piller og medisiner ikke er kuren for alt (tvert i mot så kan det vere roten til “alt” det vonde), men heller en sunn livsstil i form av god næring og trening 🙂
      Ha en fortsatt strålende onsdag!

    25. Åå så godt å høre! Nå gjorde du meg glad også 😀 En fin onsdagsnyhet, og det er så sant som du sier.. Jeg ønsker å spise sunt og mosjonere jevnlig fordi jeg elsker livet og ønsker å leve ett langt, frisk og godt liv <3

    26. Hei Krisine. Jeg har lest bloggen din lenge men var ikke klar over at du har slitt i så sterk grad med spiseforsrrelse. Det var utrolig trist. Men jeg lurer litt på hvordan du har blitt frisk? Jeg sliter noe ekstremt selv for tiden. Før hadde jeg sterk anoreksi, men etter for mye mattvang samt null hjelp er det bulimien som ødelegger meg. Jeg klarer ikke å slutte og det e rubeskrivelig slitsomt og ødeleggende å leve som dette. Aner virkelig ikke hvordan jeg skal få tankene på rett kjør. Jeg trener masse og lever egentlig en sunn livsstil. Men så skjer det kanskje noe uforutsett som rett og slett bare ødelegger alt…. Bar du noen råd? Håper du får en fortsatt super dag! Stor klem

    27. jeg kjenner deg jo ikke men gud så glad jeg ble på dine vegne. jeg føler meg nesten stolt over deg. haha… kleint å si til noen jeg ikke kjenner. også er det utrolig insprierende hva du har klart. det er inspirasjon for oss andre =)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg