AN APPLE A DAY

….keeps the doctor away!


Hva gjør man når man har hviledag fra trening og ekstra god tid?
Jo, baker! :grin:
Jeg elsker de norske eplene og har vært en liten tur på slang. 
De er best naturelle, etter min mening, men en lun eplekake kan jeg heller ikke takke nei til.


Med de herlige norske eple, laget jeg en deilig eplekake i dag.
Denne kaken ble veldig saftig og god.
Du trenger ikke mer enn fem til ti minutter for å lage den.
Så er det bare å vente til den er ferdigstekt….noe som kan virke veldig lenge!

Deilig eplekake

2 egg
4 ss sukrin
60 g sesammel eller mandelmel
1/3 ts salt
1/2 ts vaniljepulver
1/2 ts kanel
1 ts fiberhusk
2 ts bakepulver
1 dl melk
2 epler
Sukrin
Kanel

Pisk egg og sukrin til eggedosis.
Tilsett det tørre og ha så i melken.
Skjær eplene i biter. Ha dem i en pose sammen med kanel og sukrin. Vend om slik at eple får krydder på seg.
Rør eplebiten ned i deigen.
Ha deigen i en form.
Stek på 175 grader i 35 minutter.


Kaken nytes helst lun med en klatt is, ProPud vanilje eller gresk yoghurt.
Ha en herlig kveld :grin:

Kristine

13 kommentarer
    1. NAM! Har et lass epler fra hagen, så skal absolutte teste ut denne i helgen – med en klatt is 😉

    2. Jeg lagde denne idag, fy søren, megagod!! Skikkelig saftig! Jeg brukte en form som var ca 28×18 cm, som egentlig er en liten ildfast form, ble perfekt strl:)

    3. Hei! Utrolig fristende.
      Men jeg lurer på hvor stor blir kaka og til hvor mange personer er den til? Hvor stor form brukte du?

    4. Heisann 🙂 Jeg lurte på om du har et godt tips til erstatning av mandelmelet? Er ikke så fryktlig glad i verken det eller kokosmel, så er det noen “vanlige” meltyper vi kan bruke (som er sunnere enn hvetemel)? 🙂

    5. Hei Kristine:)
      Dette har egentlig ingenting med dette innlegget å gjøre, men jeg tenkte å spørre deg like vel i håp om at du har noe fornuftig svar! Da jeg så at du skrev om tilbud med DHL exspress bestilling hos iherb, bestemte jeg meg for å bestille hjem noen godsaker. Nå når jeg ser på ordren står det undeliverable, adress issue. Altså at pakken ikke kan bli levert! Har du noen gang opplevd dette? Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, da jeg har forsøkt å endre min adresse og legge den til om på ny, men det ikke skjer noe..
      Hilsen Birgitte 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg