PLOMMEBEGJÆR


Jeg laget middag til både PØ og meg selv i dag.
Det er ikke ofte vi spiser middag sammen, rett og slett fordi han jobber mye kveld.
Når PØ først hadde kvelden fri, bestemte jeg meg for å gjøre meg ekstra flid med middagen.
Jeg laget thai-kyllingburgere med søtpotetbåter, salat og dressing.
Sammen med tente lys og blomster på bordet, ble det en real torsdagsfest!
Det falt veldig i smak hos oss begge.


Thai-kyllingburgere
, til 2, totalt 4 burgere
200 g kyllingfilet (eventuelt kyllingkjøttdeig), 2 fedd hvitløk, 2 ss finhakket chili, 1 ss finhakket ingefær, 2 ss limesaft, 1 egg, 1/2 ts fiberhusk (kan sløyfes),1 ts red curry paste
Skjær kyllingfileten i biter og mos med en stavmikser eller en foodprosessor. Bland inn de resterende ingrediensene.
Form fire burgere og stek i en panne på middels vare 4 -5 minutter hver side. Jeg stekte i litt kokosolje for en god kokossmak.


Søtpotetbåter, til 2
400 g søtpotet – omtrent 3 stykker, 1 ss olje, hvitløk og chili krydder.
Vask potetene og skjær dem i båter.
Vend i olje og ha over krydder.
Stek på 200 grader i 20 – 25 minutter.

Thai-dressing, til 2
100 g kesam, 1 ss limesaft, 1 ss red curry paste, 1 ts finhakket chili, 1 ts finhakket hvitløk, 1/2 ts sukker
Bland alt sammen.
Server!


Se hva jeg har vært så heldig å få!
Masse deilige plommer fra hagen til svigers.


Nå knasker jeg på plommer konstant!
De Norske plommene er fantastisk gode.
Dere vet jo at jeg er en real fruktelsker.
Frukt er den matvaren jeg spiser mest av. Jeg kunne levd på frukt og synes rett og slett det er ubeskrivelig godt!
Når det kommer til enkelte frukttyper, som plommer, klarer jeg ikke begrense meg.
Sjokolade er en ting, men plommer er ti ganger verre!
Jeg mener å huske at jeg gikk på samme smellen i fjord. Det resulterte i en mage som ikke var særlig fornøyd. Likevel tror jeg dessverre ikke at jeg har lært…..


Har dere forresten noen gode tips til hva jeg kan gjøre med plommene?
Jeg synes riktig nok de er best naturelle, men jeg tviler på at jeg rekker å spise tolv kilo på noen få dager, de holder seg nemlig ikke så lenge.
Det blir desidert plommepai :razz: Mmm, plommepai er så godt.
Det hadde vært gøy å prøve noe nytt også.
Ha en god torsdagskveld.

Kristine

19 kommentarer

Siste innlegg