KJØTTFRI MANDAG


Et ønske fra dere var at jeg skulle begynne med kjøttfri mandag.
Jeg spiser langt fra kjøtt hver dag, men jeg har en tendens til å velge det kjedelige til disse måltidene.
Da går mye i egg, kokt og stekt, eller salater med bønner og linser.
Jeg tar utfordringen deres på strak arm :grin: Her er det rom for forbedring.
Jeg må rett og slett bli mer kreativ!
Hver mandag fremover kommer jeg altså med en oppskrift som ikke inneholder kjøtt, fisk eller fjærkre.

Det finnes flere grunner til å begrense kjøttforbruket, deriblant miljø, dyrevelferdig og helse.
Bytter du ut ukentlig ut en kjøttmiddag med en vegetarrett, kan faktisk dine CO2 utslipp reduseres med 170 kilo i året!
Er du med?


Dagens middag ble falafel burger.
Saftig og gode falafler med grillede grønnsaker og grov brødskive.

Skjær ønskede grønnsaker, jeg brukte paprika, rødløk, sopp, tomat og aubergine, i biter. Legg på en bakplate, ha over chili- og hvitløkskrydder, og stek i ovnen på 225 grader i 20 minutter.
I mellomtiden lager du falaflene, oppskriften er under bilde.
Smør en grov skive med dijon sennep og phiadelphia. Ha skiven i ovnen med grønnsakene de siste 3 minuttene.
Så er bare å stable. Brødskive, grønnsaker og falafler.
Topp gjerne med litt feta ost.
Godt!

Falafel

1 boks kokte kikerter, ca 200 g avrent
1/2 hakket gul løk
1 hvitløksfedd
1 cm finhakket chili
1/2 ts paprikapulver
Salt og pepper
1 ss sesammel (eller annet mel som mandelmel, speltmel)

Mos kikertene i en foodprosessor eller med en stavmikser.
Ha i de resterende ingrediensene og kjør til en jevn masse.
La massen stå i kjøleskapet i 10 -20 minutter.
Form burgere og stek på middels varme i 3 -5 minutter på hver side.


Jeg hadde plass til en dessert etter middagen.
Vel, jeg har alltid plass til en dessert!
Jeg slang sammen noen vaniljepannekaker som jeg serverte med gresk yoghurt, sukrin, kanel og frukt.


Disse pannekakene er super enkle, og ble tynne og gode.
1 egg, 2 ss vaniljeprotein, 1 ss kokosmel og 4 ss melk blandes sammen og stekes i en panne med litt kokosolje.

Nå nærmer det seg treningstid for min del.
I dag er det underkroppen som skal kjøres.
Etter en god hviledag i går er jeg ekstra gira på trening i dag!
Håper du har hatt en riktig så god start på uken.
God kveld videre.

Kristine

26 kommentarer
    1. Hei!
      Bruker du bakeprotein eller vanlig protein til pannekakene? Eg vil så gjerne prøve!
      Er skikkelig glad for at du blogger! <3
      Klem Tone

    2. Sol:
      Jeg ville mye heller spist et ordentlig måltid.
      Nutrilett gjør det ikke særlig mett og inneholder mye tilsatt sukker.

    3. Kult! Elsker falafel, det er jo så diiiiigg 😀 Ta gjerne en kikk på bloggen min hvis du vil se noen av mine vegetaroppskrifter 🙂 Bra at flere velger kjøttfri mandag 🙂

    4. Herregud, det ser så utrolig godt ut alt du lager! Jeg må jo unngå bloggen din og hoppe over bildene på insta nå om dagen, har lyst på alt 😀 GLeder meg til jeg kan ta i bruk alle de herlige oppskriftene dine igjen fina 🙂

    5. Åh, så utrolig bra Kristine! Jeg er selv vegetarianer, så det er alltid spennende med nye oppskrifter. Må jo være ett bonus når de kommer fra deg, da blir det nok gode, mettende og nærinsrike retter 🙂

    6. Herlig initiativ!! JA til mer vegetarmat! Mijø og dyrevelferd er to av mine hjertedaker, og det er fantastisk å se at du også deler disse!

    7. dette er bra kristine, synes flere burde få øynene opp for at fitness mat ikke må være kylling fisk og biff =)

    8. Naam, elsker alt som blir laget av kikerter!! :3 Forresten, husker du kjøpte tofu for en stund siden, har du hatt noe suksess med det, eller?

    9. jeg lurer på om oppskriften du legger ut på bloggen er for bare deg, eller om det er til kjæresten din også eller flere? 🙂

    10. Hei! Dette innegår ikke noe med kjøtt å gjøre, men har lenge lurt på om Nutrilett er sunt? Eller om du vet noe spesielt om det? Håper på svar!
      Stå på videre, jeg elsker alt du gjør. Stor inspirasjon. Ha fortsatt en fin mandag

    11. Åh, middagen så god ut! Fantastisk med kjøttfri mandag. Jaa, til mer vegetamat 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg