HØSTGODT

I dag plukket jeg de siste plommene ned fra treet for i år.
Litt vemodig i grunn.
For meg representerer det at vinteren er rett rundt hjørnet, og jeg er ikke en vinter-person!
Årstidene går sin gang. Jeg får se meg pent nødt til å komme meg gjennom en ny vinter. Sommeren kommer tidsnok tilbake :grin: Det gleder jeg meg til allerede!


Et kjært plommetre bar fortsatt frukter.
Det er det yngste av alle trærne. Kanskje er det derfor det ikke har latt høstens kulde overvinne?
Plommene var riktignok så bløte og overmodne at det ikke ville være godt å spise de rett fra treet.
Derfor laget jeg isteden en deilig høstmiddag med norske rotgrønnsaker og frukter.


Legg poteter i skiver, gulrøtter i biter, sellerirot i terninger og rødløk i biter i en ildfast form.
Strø over salt og timian.
Krydre svinefileten med timian, hvitløk, salt og pepper, og legg kjøttet over grønnsakene.
Bruk et steketermometer for best resultat. 
Ha formen i ovnen på 150 grader til kjøttet har en kjernetemperatur på 60 grader. Dette tar cirka 30 minutter.
Ta ut kjøttet og legg båter av epler og plommer over grønnsakene. Annen frukt kan også brukes som nektarin, ananas og mango.
Sett formen tilbake i ovnen på 200 grader i 10 minutter.
Da er maten klar!


Fruktene og grønnsakene gir fra seg masse deilig veske som kan brukes som dressing.
Ovnsbaking er genialt, da du knapt trenger å gjøre noe!
Dette er sunn og smaksrik mat som lager seg selv.
Jeg liker også veldig godt å ta i bruk norske og lokale råvarer.
Norske poteter, grønnsaker og frukter burde spises i mengder nå som vi har muligheten. Nyt de norske høstgodsakene!


Dagens søte ble proteinrull med sjokoladesaus og peanøtter.
Tre godsaker på en gang:
– Vaniljerull
– Sjokoladesaus
– Peanøtter


Proteinrullen har jeg lagt ut oppskrift på her og her.
I dag laget jeg en røre av 1 egg, 1 eggehvite, 1 ss vaniljeprotein, 1 ss kokosmel, 1/2 ts vaniljepulver.
Sjokoladesausen består av 2 ss mocca-protein, 1 ss yacon sirup, 2 ss melk, 1 ss kakao og 2 ss philadelphia (kesam kan også brukes).

I går ble det hviledag på meg.
I dag er jeg veldig klar for en benøkt.
Jeg må jobbe en timestid til, så blir det gymtid! :mrgreen: 
– Knebøy
– Leg extension
– Stark mark
– Leg curl

Jeg kjører veldig basic trening for tiden.
Det ser ut til å fungere. De siste ukene har jeg sakte men sikkert hatt en økning i styrke. Gøy!
Ha en riktig god tirsdag videre.

Kristine

16 kommentarer
    1. Var riktignok bare i lufta, ikke på bakken 🙂 Liker best høsten FØR minusgradene kommer, men nå kommer kose seg inne med venner – tiden. Det er jo godt det og 🙂 Og jula ja 🙂

    2. marieboe:
      Hva??? Snø?!?! Jeg er ikke helt klar for det enda!
      Vel, da betyr det at vi nærmer oss jul da 😉 Noe positivt er det jo.

    3. Det er heelt sant! 🙂 I dag snøør det her forresten, da er det i gang! hehe. God søndag, skjønne deg. Godt å se deg “live” på videoen forresten. Sykt avslappa og søt 🙂

    4. :):
      Hei og takk for hyggelige ord 🙂
      Du vil ikke legge på det av en liten frokost, nei. Det skal mer til enn som så.
      De pt-kundene jeg har som har spist etter PF og jeg har fått dem til å spise frokost igjen, har faktisk gått ned i vekt. De har fått mer energi og beveger seg derfor mer.

    5. Kjære deg, vintern din kommer til å bli suuuper!! 🙂 Så positiv og god som du er, kan ingen utfordring bli for stor 😉

    6. Elsker virkelig bloggen din! Får lyst å bare springe inn på kjøkkenet å lage mat etter å ha lest alle de fristende oppskriftene dine, hihi 😀 Har forresten et spørsmål som jeg virkelig hååper du kan svare på – Jeg har på en måte spist litt etter periodisk faste de siste månedene, jeg har ikke spist frokosten min før i 12-tiden på dagen, men har aldri hatt noe fast klokkeslett på kveldsen. Tror du jeg vil merke noe forskjell på kroppen min/legge på meg om jeg nå begynner å spise en liten frukost på morningen?:) Klem fra fast leser! <3

    7. Lagde den rullen i dag med sjokoladesaus og peanøttsmør. Det minner om snikers veldig veldig godt =)

    8. Det er det kjipe med å ikke bo hjemme lenger. Der er det tusenvis av plommetrær, men de kan jo ikke akkurat sende de i posten, hehe :p Skal prøve ut proteinrullen til helga!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg