BLOMKÅLPIZZA


Siden det er lillelørdag og vi er halvveis til helg, slo jeg til med pizza til middag.
Jeg prøvde meg på blomkålbunn for første gang.
Det ble en slager :grin:
Jeg skal ærlig innrømme at jeg var skeptisk, men smaken var kjempe god og bunnen ble sprø.
Jeg spiste opp hele pizzaen.
Med denne oppskriften kan jeg spise super sunn pizza hver dag!

Blomkålpizza
For en sulten eller to småspiste.

Bunn
1 blomkål, ca 150 g
1 egg
100 g cottage cheese
2 ss mandelmel, eller annet mel
2 ss revet parmesan, kan sløyfes
 Salt og pepper

Tomatsaus
1/2 boks hadde tomater
2 ss tomatpure
1/2 ts sukrin
Oregano
Hvitløk

Topping – det du ønsker!
Jeg brukte squash, paprika, rødløk og parmesan

Del blomkålen i biter og kjør i foodprosessor til du har små biter. Du kan også rive blomkålen.
Mos cottage cheese med en stavmikser eller bruk en gaffel. Ha i egg, mandelmel, krydder og blomkål.
Fordel blandingen utover en bakplate og stek på 225 grader i 20 – 25 minutter nederst i ovnen.

Bland sammen alle ingrediensene til tomatsausen.
Når pizzabunnen er ferdig stekt, smører du over tomatsaus og har på ønsket topping.
Stek i ytterligere 10 -15 minutter.
Nyt.


Nå er det kinotiden. Lillelørdag på sitt beste!
Ha en herlig onsdagskveld.

Kristine

30 kommentarer
    1. Mmmmmmmm denne var overraskende god! Skal steke litt tynnere bunn neste gang 😉

    2. Min blir heller ikke sprø.. Den kan ikke bli tynnere eller steke lenger, men må den bli kald før du tar på fyllet?

    3. Mia:
      Prøv å stek den lenger, eventuelt lag bunnen tynnere.
      Du steker den nederst i ovnen? Om du bruker en baklate kan det også være bedre med en rist 🙂

    4. Takk for fin-fin oppskrift!!! 🙂
      jeg har prøvd den to ganger allerede… men får ikke til at bunnen blir sprø!!! 🙁
      Blir kun sprø i kantene liksom… hva kan jeg ha gjort feil?
      Steiker på nederste rille som du sa.. kan det være at den er for tykk?

    5. Den så jaggu god ut!
      Men; hvor lenge varer ca treningsøktene dine(de hvor du ikke kjører cardio)? Jeg bruker å beregne en drøy time, men det er liksom aakkurat så det passer uansett hvor mange eller få reps og sett jeg har, hahahaha

    6. Åhh vad smarrigt! Brukar också göra min pizza på blomkål, men mitt recept ser lite annorlunda ut:
      För 1 plåt:
      4 st äggvitor (ca: 1,3 dl)
      30 g Bake Pro (eller annat bakprotein)
      100 g kvarg (jag använde 0,1 %)
      1 dl mixad (rå)blomkål (uppmätt efter att du mixat och pressat ur vätskan)
      1/2 dl Pofiber
      1/2 msk fiberhusk
      1/2 tsk bakpulver
      Kryddor, t.ex. oregano etc
      Sätt ugnen på 220 grader
      Vispa upp äggvitorna till ett hård skum, tänk maräng. Tillsätt ytligare ingredienser och vispa försiktigt, använd gärna en slev i slutet.
      Kleta ut smeten på ett bakplåtspapper. Kan vara smart att smöra det lite innan med t.ex lite rapsolja.
      In i ugnen ca: 15-30 min (beror på ugn) tills det har fått en fin, gyllende yta.
      Ta ut och låt svalna
      På med topping och in i ugnen: 200 grader 5 ? 10 min (tills osten har smält)
      För pizzabotten: E=190 kcal, P= 35 g, K= 9 g, F= 1g

    7. Å herlig! Dette må testes en dag!
      En annen bunn som jeg kan anbefale er min trofaste kombo:
      5ss kikertmel, 3ss mandelmel, 3ss kruskakli, 2 egg, 3ss revet ost 2ss kesam,
      oregano og rosmarin. Jeg moser alt sammen med stavmikser.
      Smør tynt på bakepapir og forstek i 5-7min. Blir sprø og god! 🙂
      Ha en fortsatt fin uke Kristine. Du inspirerer som alltid!
      ps: du er strålende vakker både med og uten sminke! 😉

    8. Alltid like fin! 🙂
      Gleder meg til å teste denne pizzaen!
      Kos deg/dere på kino! 🙂

    9. Takk for super oppskrift! skal testes ut i morgen 🙂
      Du er nydelig – med eller uten sminke! ELSKER bloggen din – det er den første nettsiden jeg sjekker når jeg slår på dataen^^

    10. Haha klager på at du ikke bruker sminke?!! Det er jo bare et pluss! Ikke trenger du sminke heller 🙂

    11. Så geniiiialt!! Har blitt hekta på tunfiskpizza. Nå blir sikkert dette det neste 🙂
      Men har ikke foodprocessor :/ Funker blender?

    12. Er det virkelig noen som KLAGER over at du ikke har sminke på?! Synes det er fantastisk jeg! Endelig noen som tørr! Jeg synes du er like fin uten altså! 😉

    13. Trist å høre at noen klager på det ang sminke,for jeg syns du er nydelig uten også ❤️

    14. Kan man bruke Brokkoli istedet for blomkål? Kjenner man blomkål smaken mye?

    15. Blomkålsbunn er blitt veldig populært for folk som ønsker lavkalori pizzabunn. Godt er det også! Jeg bruker bare vanlig ost og egg sammen med bk. i min bunn, men hørtes gøy ut med CC. Looove CC ^^ Så godt ut!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg