BAKT OSTEKAKE


Jeg måtte ta meg litt fri denne jobbsøndagen og bake noe godt.
Søndag er bakedag, dermed basta! :grin:
Jeg smalt sammen disse bakte ostekakene på knappe fem minutter.
Kjempe enkelt og så godt!
Håper du blir frelst og at de faller i smak.



Bakt ostekake
4 stykker

Bunn
20 g mandelmel
10 g havregryn
1 eggehvite
3 ss sukrin gold (eventuelt vanlig sukrin)

Fyll
100 g philadelphia
200 g cottage cheese
20 g vaniljeprotein
2 ss sukrin gold (eventuelt vanlig sukrin)
1 egg
1/2 ts vaniljepulver (eventuelt vaniljesukker / frøene fra en vaniljestang)

Bland sammen mandelmel, havregryn, eggehviten og 2 spiseskjeer sukringold.
Fordel massen utover 4 muffinsformer. Strø over den resterende spiseskjeen sukringold.

Bland sammen alle ingrediensene til fyllet.
Mos med en stavmikser eller eventuelt en gaffel.
Hell fyllet over bunnen.
Stek på 160 grader i 25 minutter.


Jeg serverte kaken med frosne kirsebær og smeltet mørk sjokolade, denne.
En real fest for syn og gane!
Nyt siste del av søndag.
Ha en fantastisk kveld.

Kristine

27 kommentarer
    1. Gårsdagens forsøk var innertier – ingenting å utsette på dem =)

      Jeg hadde ikke annet proteinpulver enn de små posene mine med whey, så jeg benyttet en kombi av vanilje og fersken. Veide bunnen og delte på 8, og veide røren og delte på 8. Slik ble det helt eksakt riktig med steketid og det hele 🙂 Det var helt riktig å bruke 8 former – hadde papirformer i muffinsbrett i mangel på noe annet. Stekte 7 min ekstra.

    2. Madelen
      Test med casein for bedre tykkelse på røren. Eller å rett og slett tilsette mer tørrvare slik at du får en tykkere røre. Men godt at det falt i smak, selv om røren ikke var like fast som min. Smaken er tross alt det viktigste 🙂

    3. Oppdatering kommer nå:

      Jeg lot de stå litt kaldt i kjøleskapet for å sette seg, og da ble de utrolig gode. Hadde dem i lufttett matboks. Eneste er at de ble litt smuldrete, men det gjorde ikke så mye når de hadde muffinspapir rundt. Røren var forresten veldig god, så jeg hadde nesten ikke behøvd å steke dem. Var bare litt frustrert her under stekinngen…

      De begynte nemlig å renne veldig ut i ovnen, for som du skriver: mer flytende blanding. Så jeg måtte flere ganger ta oppi det som rant ut, og noe av det greide jeg ikke få oppi fordi det rakk å bli brent – ble litt svinn. Glad jeg hadde et bakebrett som jeg stekte dem på. Det tok litt tid før de ble faste nok i ovnen. De trengte 5 min ekstra.

      Papirformer gjorde at bunnen ble suggy, og at de rant enklere over. I tillegg ble de ganske overfylt. Neste gang (som trolig blir i morgen) bruker jeg metall- eller silikonformer og fordeler på 6 eller 8. Det var mer enn nok røre!

      Takk for oppskrift =)

    4. Madelene
      Her har jeg brukt en casienmiks. Om du bruker whey, må du nok endre oppskriften litt. Casein trekker til seg mye mer væske enn det whey gjør, derfor vil du få en mye mer flytende blanding. Men det kan hende det går å bruke whey om du steker de litt lenger. Bruk muffinsformer av stål og stek de 5 til 10 min ekstra. Men jeg er er usikker på om det går. Du får oppdatere 🙂

    5. Rant helt over og bunnen ble suggy, men smaken er god. Brukte papirformer. Kanskje det skulle vært bie annet?

    6. Tenkte å lage denne, men når du skriver vaniljeprotein. Hva tenker du da? Jeg fikk en smakspakke i posten her forleden med mange ulike smaker i Whey. Kan jeg benytte det?

      Er veldig glad i ting som er stekt, men aldri smakt oppvarmet cottage cheese før, så litt skeptisk.. Dog veldig glad i å maule cc eller ha det med bær, yoghurt eller syltetøy.

    7. Hei:)
      Hvor får man tak i vaniljeprotein? På helsekostbutikker?
      Jeg er helt ny i dette og du inspirerer veldig!

    8. Akkurat smakt på min første bit, de blei knall gode 😀 Skummelt at det er tre igjen,
      fare for at de ikke blir stående så lenge på benken 😛

    9. Linda Marie Stuhaug:
      Som du ser på bildet blir den fast. Proteinpulveret gjør også at kaken blir fastere, i tillegg fordamper en del væske under steking 🙂

    10. Hei Christine! 🙂
      Jeg lurer på om du har erfaring med stekt laks og hvor lenge den holder seg i kjøleskap? Jeg har lyst å lage matpakker til jobb og laks er så godt 🙂
      Var ikke så lett å finne svar på nett :p

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg