GRESSKAR


Oktober er gresskar tid.
Det stormer over av gresskar i buttikene, i blader og på instagram.  
I dag kunne jeg ikke dy meg lenger! Jeg måtte hive meg på trenden :grin:
Herved er jeg gresskarfrelst!


Tidligere har jeg kjøpt gresskarpure på Ultra, men dette er nok så dyrt.
Jeg mener å huske at det er rundt tretti kroner for en boks.
Det er mye rimeligere, bedre og sunnere å lage din egen.

Gresskarpure
Det eneste du trenger er gresskar!
Skrap ut frøene av gresskaret, skjær i skiver og ha i en kjele.
Kok i 20 -30 minutter avhengig av størrelsen.
Mos med en stavmikser eller bruk en blender.
Så enkelt!


Nå har jeg litt over fire kilo gresskarpure!!
To store og fine gresskar, endte i masse, masse pure.
Jeg tar gjerne imot gode gresskaroppskrifter om du har noen.


Med nylaget gresskarpure, måtte jeg lage noe godt med en gang.
Jeg hadde lyst på pannekaker.
Da ble det naturlig nok gresskarproteinpannekaker :grin: Phu, for et langt navn!
Disse ble fluffy, saftige og kjempe gode.

Gresskarproteinpannekaker

1 egg
1 eggehvite
2 ss kokosmel
30 g vaniljeprotein
1/2 ts bakepulver
80 g gresskarpure, kan byttes mot most banan eller søtpotet
1 ss sukringold, eventuelt sukrin
6 dråper stevia
1 ts kanel
1/3 ts kardemomme
1/4 ts ingefær

Bland sammen alle ingrediensene.
Tilsett eventuelt mer væske om røren blir veldig tykk.
Jeg stekte mine pannekaker i ovnen på 200 grader i 15 minutter.
Du kan også steke de i pannen på middels varme i 2 -3 minutter på hver side.


Viste du forresten at gresskar er veldig sunt?
Denne flotte oransje grønnsaken er kalorifattig og inneholder mye fiber.
Fargen forteller oss også at gresskar inneholder mye betakaroten (forstadiet til A-vitamin).
Gresskar er i tillegg en god kilde til C-vitamin, kalium og folat.


Jeg ønsker deg en riktig fin tirsdag kveld videre.
Nyt en pannekake om du kan!

Kristine

26 kommentarer
    1. Veronica H.:
      Ultra, Meny og Rema1000 har de her i Sandvika 🙂
      Det er rimeligst på innvandrerforretningen ved Sandvika Stasjon 🙂

    2. Hei 🙂 Alt ser kjempe godt ut! Jeg lurte på en liten ting, hvor er det du har kjøpt persimmon? Har lett etter det mange steder men klarer ikke finne det! Hvis jeg ikke tar helt feil så bor vi like i nærheten av hverandre, så blir glad for tips 😀

    3. Gresskar er så såå godt! Jeg elsker gresskarsuppe: bare ovnsrister biter av gresskar med kokosolje, lar de bli møre og gyldene, og så koker jeg de i vann, moser med stavmikseren og smaker til med havsalt. Enkelt, men fantastisk godt 🙂

    4. Helene:
      Å, nei! Det skulle jeg ha vist før! Jeg har jo kastet dem allerede! Supert tips Helene, takk 🙂 Da vet jeg det til neste gang 🙂

    5. Tips:
      GRESSKAR-PROTEINKAKE MED VANILJE OG BANAN ? 2-4 porsjoner
      3 eggehviter (ja! du kan fint bruke hele eggene, jeg var ute etter en ?lowfat? cake)
      ca 2 ss sukrinmelis
      ca 20 g vanilje risprotein
      ca 20 g vanilje whey
      ca 20 g vanilje kasein
      3 ssmandelmel + 1 ss kokosmel
      1 ss quinoa flak
      1 ts psyllium husk
      ca 2 ss mager kesam
      5-6 store ss gresskarpure
      1 dl usøtet mandelmelk, som sagt ca mål, kanskje litt mer..
      1 ts bakepulver
      halv ts pumpkin spice mix (denne)
      1/2 ts vaniljepulver
      2 dråper Frontier banan smaksdråper
      8 dråper stevia vanilje
      1 ss økologiske rosiner

    6. Hei! 🙂
      Hva gjør du med gresskarpureen som blir til overs? Setter du det i kjøleskap, eller bare i kjøkkenskapet? Hvor lenge holder det seg? 🙂

    7. Jeg har inge annbefaling på oppskrift, men et tips er å bruke gresskarsfrøene!
      Du kan bare ta dem i mikroen i 3min, med litt salt på eller annet ønsket krydder.
      Det er en veldig god snacks 🙂

    8. Siri:
      All mat vi spiser har termisk effekt, det vil si at kroppen bruker energi, altså kalorier, til å forbrenne den. Proteiner er det næringsemnet som har høy termisk effekt. Det vil si at om du spiser 100 kcal fra skyr og 100 kcal fra sjokolade, så sitter du igjen med flere kalorier fra sjokoladen. Kostfiber krever også veldig mye energi å bryte ned.
      Det er jo også slik at kroppen vår er avhengig av vitaminer, mineraler og antioksidanter, noe vi ikke får mye av fra sjokoladen.
      Som du nevner, metthetsfølelse er også viktig. Du vil kunne spise langt større menger med sunn mat enn sukkerholdig mat.
      Teoretisk sett kan du bli stram av å spise sjokolade, men når alt kommer til alt er det flere parametere som har noe å si.

    9. Lena Ludvigsen:
      Da er det godt mulig prisen er høyere her også, men jeg som husker feil.
      Kos deg med gresskaret, det er jo så godt 🙂

    10. GRESSKARBROD! Google it! Finnes mange forskjellige oppskrifter, selv lager bruker jeg speltmel 🙂

    11. hihi, godt du og har hengt deg på:D Skal hule ut mitt i morgen, gleder meg allerede til å eksprimentere og ikke minst smake! ( 30 kroner boksen var ikke sååå ille, her er eneste stedet de har det på spar, og det koster umenneskelige 80(!) kroner for en liten boks., 🙁

    12. Hva med gresskarvaffler? 😀 Har prøvd det før, smaker himmelsk! Har ikke noen konkret oppskrift, men du er så flink til å mekke oppskrifter så! 😉

    13. Hei, Kristine! Nok en gang inspirerende mattips. Jeg begynte å lure på noe her om dagen, og så tenkte jeg at du var rett person å spørre!
      Alle prater om kalorier, og selvfølgelig har det noe å si om det er sunne kalorier eller usunne kalorier for hvordan man føler seg og hva som er bra for kroppen. Men har det noen betydning for om man legger på seg muskler eller fett? Kan man bli strammere av å spise kjempesunn mat, men med et kalorioverskudd? La oss sammenligne en skyr på ca 100 kalorier med en sjokoladebit på 100 kalorier. Hva gjør det med kroppen, bortsett fra metthetsfølelse og overskudd?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg