GRESSKARGODT

Hei igjen!
Her kommer en runde matprat :grin:
Dere vet jo allerede at jeg er blitt veldig glad i gresskar. I dag har jeg kost meg med masse gresskargodt!
Mer om hvilke gode næringsstoffer gresskar inneholder og hvordan du lager gresskarpure, kan du lese her.


Til middag ble det ovnsbakt kylling og fargerik høstsalat med gresskar, rødløk og rødbeter.
Ovnsbakt gresskar smaker omtrent som søtpotet, bare noe søtere og mer saftig.


Start med kyllingfileten.
Ha på ønsket krydder, jeg brukte hvitløk, salt og pepper, og topp med biter av bacon og mozzarella, eventuelt annen ost.
Legg kyllingen på en bakplate.
Gjør så klar grønnsakene.
Skjær gresskar i biter. Skrell rødbetene og del den i biter. Skjær rødløk i båter.
Legg grønnsakene på samme bakplate som kyllingen og strø over timian og finhakket hvitløk.
Stek alt på 200 grader i 20 -30 minutter avhengig av størrelsen på kyllingen.


Til dessert laget jeg mer gresskargodt, nemlig proteingelegresskarbiter.
Der fant jeg nettopp på et nytt ord!
Disse var veldig gode og enkle å lage.
Det eneste negative er at man må vente til bitene stivner. For en utålmodig sjel som meg, er det en prøvelse!
Et tips til dere er å ikke smake på deigen. Den minner nemlig om kakedeig og gjør det ekstra vanskelig å vente.

Gresskarproteingelebiter

100 g gresskarpure, eventuelt most søtpotet eller banan
30 g vaniljeprotein
1 ss sukringold
1 ss kakemiks, kan sløyfes
1/2 ts kanel
3 gelatinplater
0,5 dl kaldt vann
0.5 dl varmt vann

Bløtlegg gelatinplatene. Smelt de så i det varme vannet.
Bland sammen gresskarpure, vaniljeprotein, sukringold, kanel og kaldt vann. Tilsett det varme vannet med gelatinplatene.
Hell massen i en boks. Jeg brukte en matboks som jeg kledde med plastfolie.
Sett kaldt i 2 timer og skjær i biter.
Server.


Etter trening koste jeg meg med disse bitene. De forsvant på en- to- tre!
Dagens treningsøkt ble en rask rygg- og brystøkt.
– Pullups
2 sett * 11 -9 repetisjoner 
– Bredt nedtrekk
3 sett * 5 -6 repetisjoner 
– Sittende smal roing
2 sett * 8 -9 repetisjoner
– Benkpress
3 sett * 5 -6 repetisjoner 
– Flyes i kabel
2 sett * 7 -8 repetisjoner 

Når jeg trener sier jeg som toppen min:
Shut up and lift! :mrgreen: 
Ha en fortsatt god tirsdagskveld.
Kanskje du skal prøve deg på noe gresskargodt?

Krisitne 

23 kommentarer
    1. Vet du hva (og det gjør du jo sikkert), du er så utrolig kreativ! Både middagen og proteingelegresskarbitene, generelt alle gresskargodtene du har kommet med ser himmelskt ut. Gleder meg til å prøve 🙂

    2. Hei! Jeg er er jente som elsker å trene, og liker å spise sunt. Men jeg har gått opp fem kilo etter å ha vært dårlig med kostholdet en periode. Det er vanskelig å komme tilbake på rett spor. Jeg vet ikke hvordan jeg bør tenke eller hvordan jeg bør legge opp treningen. Til mandag begynner jeg i ny jobb som er fra 8-16 hver dag, da hadde det vært fint med en rutine, hva anbefaler du? Klem fra Sandra (elsker bloggen din)

    3. Sol:
      Hei du.
      Da jeg vet ikke vet så mye om deg er det vanskelig å uttale meg. Menstruasjonen kan utebli av mange grunner. Stress og undervekt er noen av de vanligste årsakene.
      Jeg er ingen lege, jeg ville anbefale deg å gå til legen. Få en skikkelig blodprøve sjekk og høre hva hun / han har å si. Jeg vil også anbefale deg å oppsøke psykolog. Et sunt kosthold er vel og bra, men det skal ikke være sykelig sunt. Det er viktig å finne en balansegang.
      Lykke til Sol 🙂

    4. Kjenner meg igjen i det å ikkje smake på røra…for då forsvinn røra gjerne før den er i omnen eller microen! Trur eg må gå til innkjøp av vaniljeproteinpulver, er så mykje godt det blir brukt i!
      Takk for fine oppskrifter, igjen 😉

    5. Heihei!
      Før trente jeg ikke og spiste veldig usunt i forhold til i dag. I januar snudde det seg brått og i dag spiser jeg nesten kun frukt, havregryn, yogurt, cottage cheese, low barer (atkins, nutrilett og questbar), grønt, kyllingfilet, nøtter, gjerne fisk, drikker aller mest vann/te, yogurth, salat, kun de aller groveste brødene/knekkebrødene, osv…. 😉 har idet siste også holdt meg litt unna diverse matvarer som bacon/ost/pasta/potet/ris/hvetemel. Er fornøyd med at jeg har fått vridd om kostholdet mitt fra å spise kneip med nugatti ++ omtreent daglig til å heller spise det jeg nevnte ovenfor. Trener også 1-3 ganger i uken. Problemet er bare det at etter jeg startet med å fokusere så mye på mat og trening osv, har jeg utelatt mens og vil gjerne ha den tilbake. Vet du hvordan, f.eks hva jeg kan spise eller gjøre annerledes får å få den tilbake? min mor ble liiitt beskymret da jeg fortalte at jeg ikke har hatt den på flere måneder.
      Vil også si at du er en stor inspirasjon og en jeg virkelig ser opp til. Håper du som er så dyktige kan gi med noen kloke råd, det ville jeg satt stor pris på. ( måå jeg til fastlege?)
      Hilsen fastleser (16)

    6. Hei!
      Så kjempe godt ut! Bare lurte på hvordan det vil bli uten gelatinplater? Konsistens osv..

    7. Takk for hjelpa! Jeg lagde forresten gresskargodiset nå, og greide ikke vente til det stivna helt. Spiste det som pålegg på riskaker med litt salt oppå, OMG!! supergodt! minner meg om Banos, bare uten den markante banansmaken. mmm….

    8. melvi:
      Det er noe diskutert hvor viktig det er med påfyll rett etter en styrketreningsøkt. Jeg pleier å si til mine kunder at om det er en stund til de skal spise, så burde de få i seg proteinpulver, skyr eller lignende med riskaker eller frukt rett etter økten. Skal de derimot rett hjem og spise, og får spist i løpet av 30 -60 minutter, kan de droppe det.
      Er du på høyt nivå og skal prestere maksimalt til en hver tid, så vil jeg si at måltidet etter trening er viktig. Er man mer hobby-trenere som meg og muligens deg, kan man godt vente litt 🙂

    9. Lurer på en ting som du kanskje kunne være så snill å hjelpe meg med? Jeg blir veldig stressa av at man “MÅ” spise rett etter trening, føler nærmest at man bør ha riskakene og proteinshaken i det man legger fra seg vektstanga. Hvor farlig er det egentlig å vente litt? Jeg vil gjerne spare litt på kaloriene, og om jeg trener etter jobb, vil jeg helst gå hjem for å spise middag. Hvis man da, som meg, har en bratt hjemvei, og dermed holder pulsen godt oppe helt til man er inne, går det da greit å vente en halvtimes tid med ettertreningsmåltidet?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg