PEPPERKAKEBRØD

Hei dere!
Da er det bare en måned igjen til julaften :mrgreen: 
Jeg vet ikke hvordan det er med dere, men jeg elsker julen!
Stemningen, all samvær med familie og kjære,  gleden og ikke minst bakingen.


Hvert år går jeg på en smell ved at jeg er alt for tidlig ute med julemusikk, julebakst, julepynt og annet julemas. Da har det lett for at julestemningen er borte når julen endelig kommer.
I år lovet jeg meg selv å unngå alt som har med julen frem til i dag. Og det har jeg klart! Men nå dere, nå er det virkelig juletider!
Jeg spratt opp i sengen i morgens og laget pepperkakebrød.
Altså pepperkake i form av brød.
Jeg valgte å steke den i en brødform. Men du kan gjerne lage muffins eller bruke en kakeform isteden.
Mmm, jeg kan love dere at dette var godt – den ultimate smaken av jul! 
Det dufter fortsatt nydelig pepperkaker i hele huset.

PEPPERKAKEBRØD

2 egg
20 g smeltet melange
1 dl mandelmel
1 ss kokosmel
1 ts fiberhusk
1/2 ts vaniljepulver
1 ts bakepulver
0,5 dl sukringold
1 ts malt nellik
1/2 ts ingefær
1/2 ts kardemomme
2 ts kanel
1 dl melk

Skill eggeplommen fra eggehviten.
Bland alt det tørre.
Bland eggeplommene med smeltet smør, og melk.
Bland det våte inn i det tørre.
Stivpisk eggehvitene og vend dem inn i deigen.
Ha røren over i en form.
Stek på 175 grader i 35 -45 minutter.
Topp gjerne kaken med melis av sukrinmelis.


For meg er pepperkaker den absolutt viktigste julebaksten, ingen jul uten pepperkaker!
Kjenner jeg meg selv rett blir det pepperkakebakst i mange forskjellige varianter frem mot julaften. I tillegg blir det nok en rekke annet julegodt.
Har du en favoritt julekake eller juleoppskrift? Del den gjerne med meg :grin:
Ha en herlig søndag.

Kristine

31 kommentarer
    1. Ann Kathrin:
      Jeg er enig. Det er noen kaker som er hellige og som ikke kan erstattes. Jeg må ha mammas julekaker hvert år, men prøver å holde meg til de sunnere variantene i ukedagene 🙂

    2. Mette:
      Jeg har faktisk aldri smakt det! Men samboeren har det, så han sa ja til å stille opp som smakskontrolør når jeg skal bake 🙂 Hehe… Jeg må jo teste det!

    3. Det så utrolig godt ut! 🙂 blogger om min tid frem mot vårt bryllup i sommer og min treningshverdag i forbindelse med det 🙂

    4. Mammas kakemenn <3 🙂 kan ikke kludre med dem, de får være som de er.
      Men du trenger jo ikke lage kakemenn om ikke du liker dem, men verd definitivt et forsøk om du ikke prøvd før!
      Sånn ellers liker jeg det meste av julekaker, så alle gode ideer og tips taes imot med glede 🙂
      Jei til interesant og god julebakst!

    5. Nam, ser utrolig godt ut Kristine! Har nettopp laget pepperkaker med din oppskrift og det ble kjempegodt! Hadde vært fint med kakemenn oppskrift også 😉

    6. Mmmm, pepperkake kaken så nyyydelig ut. Fikk virkelig bakelyst av å se bilder av den 🙂
      Du har jo mye erfaring fra å bestille fra IHerb. Har du en salat- og/eller pizza dressing å anbefale?
      Selvfølgelig er det et stort pluss at den ligner på smak på de usunne dressingene som vi er så vante til……..

    7. Kakemenn er ikke det samme som pepperkaker uten krydder;)
      Det er sååå godt! Jeg elsker det, og det er ganske vanlig på sørlandet og vestlandet!
      Jeg elsker kakemenn, mer enn pepperkaker faktisk:-D
      Håper du kan få til en sunnifisert oppskrift på de!! 😀
      Forresten så så denne pepperkake kaken døøødsgod ut!! 🙂
      Den må virkelig prøves!! Gleder meg til tiden fremover hvis du kommer med mye julebakst:D

    8. Linda:
      Jeg bruker økologisk kanel, ja. Men i grunn all kanel fungerer.
      Tja, jeg tror det vil gå bra med stevia. Da må du nesten smake deg til 🙂

    9. Kan jeg bytte ut sukrin med stevia (dråper)? Isåfall hvor mye? Bruker du vanlig eller økologisk kanel?

    10. Stemmer 🙂 Aldri laget det selv.
      Jeg er ingen bakemester, men det skader vel ikke å prøve 😉

    11. Så bra! 🙂
      Er det ikke kakemenn det heter? De hvite? 😉 Mulig vi tenker på to ulike typer nå 🙂

    12. Siri C:
      Det var godt også, spiser siste skive nå! 🙂
      Kakemenn, er ikke det i grunn pepperkaker uten krydder? Jeg har aldri laget kakemenn dessverre, men du kan eventuelt lage pepperkaker uten krydder.

    13. Så spennende og godt det så ut, Kristine 🙂
      Har du noen gang laget en sunnere versjon av kakemenn? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg