SØTPOTET BROWNIE

Hei dere!
Håper dere har hatt en super start på uken :grin:
Herlig at så mange av dere er med på challengen. Dette blir bra!


I og med at jeg ikke skal spise søtstoff på fire uker, “feiret” jeg med en sunn kake i går – søtpotetbrownie.
Den ble utrolig god og saftig!
Brownien er enkel å lage, du trenger ingen kjøkkenredskaper annet enn bolle og en sleiv.
Og du, husk å smake på røren, den er fantastisk!

SØTPOTET BROWNIE

150 g kokt søtpotet, kan byttes ut med most banan
50 g kesam
3 egg
3 ss sukrin
5 ss kakaopulver
2 ss sjokoladeprotein
2 ss kokosmel
1 ts bakepulver
1 ts vaniljepulver
½ ts salt

Bland sammen det tørre.
Mos søtpotetene og rør inn kesam og egg.
Rør så det tørre inn i det våte.
Ha røren i en form, jeg brukte en 20 *25 cm form.
Stek på 160 grader i 30 minutter.
Spis og kos deg!


Jeg serverte kaken med nektarinbiter, en god kule sukkerfri is og sjokoladesaus laget av kokosolje, yacon sirup og kakaopulver.
Rett og slett nydelig!

Nå skal jeg avgårde på yoga.
I dag skal jeg teste bikram yoga for første gang, altså yoga i et varmt badstulignende rom. Jeg er spent!
Ha en super mandagskveld videre :grin:
og en fantastisk uke!

Kristine

56 kommentarer
    1. Lisbeth:
      Veldig spennende å høre om din reise Lisbeth. Takk for at du la den igjen.
      Du skal være stolt over din egen innsats og at du har kommet så langt 🙂
      Lykke til videre.

    2. Jeg kan godt fortelle litt om det 🙂
      Etter en antibiotika-kur tidlig i høst ble jeg veldig dårlig, og fant etterhvert ut at jeg hadde fått en Candida-infeksjon. (Sopp-infeksjon :/) Måtte derfor kutte alt av sukker, gjær og raske karbohydrater til og med frukt ble kuttet. Nettopp for å sulte ut soppen. De første ukene hadde jeg utrolig cravings etter noe søtt. Var vant til å spise godteri og Pepsi Max (<3) i helgen, og ellers mye barer og sunnifisert bakst i hverdagen. Mens nå levde jeg plutselig bare på grønnsaker og rene kjøttvarer. Heldigvis gikk cravingsen over etterhvert, og de 250 g med frukt jeg fikk lov å spise daglig smakte himmelsk - men har dog mindre og mindre behov for å få i meg noe søtt. Det var selvfølgelig veldig kjipt i julen, men gikk også overraskende greit.
      Jeg oppdaget fort hvor mye som er tilsatt sukker, nesten ALT av matvarer! Fikk derfor kjapt problemer med å få i meg nok energi etter trening, kalkun-skinke og nøtter ble redningen 🙂
      "Dietten" jeg ble satt på skal vare i 3 mnd, dvs at jeg er snart ferdig. Men kroppen føles så bra uten sukker, så jeg har vel i grunnen bestemt meg for å fortsette uten sukker.
      Jeg tror på sikt sukker kan bli klassifisert som like usunt som tobakk og mener derfor du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å kutte sukker.
      Igjen, masse lykke til! Cravingsen går over etterhvert, og du vil få et helt nytt syn på sukker og godterier når de er over. Gleder meg til å høre hvordan det går 🙂

    3. Lurer…:
      Les innlegget en gang til. Denne kaken laget jeg på søndag, før jeg skrev om challengen. Jo, jeg skal unngå alle typer søtningsstoff 🙂

    4. Lissi:
      Denne kaken laget jeg på søndag, før jeg skrev om challengen. Jo, jeg skal unngå alle typer søtningsstoff 🙂

    5. Melissa Spania Kostholdsveiled:
      Jeg tar en challeng av gangen. Men neste gang blir jeg nok med 🙂
      Lykke til Melissa 🙂

    6. Anonym:
      Melkeprodukter og korn er noe jeg allerede spiser lite av, grunnet mageproblematikk. Så det ville i grunn ikke vært noe problem. Problemet hos meg er søtningstoff, og den challengen har jeg tatt 🙂

    7. Miriam:
      Jeg ser at de aller fleste av dere ikke har lest teksten. Denne kaken laget jeg på søndag, før jeg skrev om challengen. Jo, jeg skal unngå alle typer søtningsstoff 🙂

    8. Lisbeth:
      Oj Lisbeth. Det hører jeg gjerne mer om hvis du vil fortelle.
      Hvordan føler du at det er med kroppen nå? 🙂

    9. Solveig:
      Det vil naturlig variere ut ifra hvor mye væske du drikker ellers. 4 kopper kaffe er vel det man pleier å anse som er grei mengde 🙂

    10. Hege:
      Det var utrolig deilig Hege 🙂

      Jeg har skrevet mer i dagens innlegg. Poenger er at jeg i dag er avhengig av det søte. Jeg opplever søtsug og nærmest abstinenser etter søtt. Dette er ikke noe jeg ser på som sunt. Men ja, jeg kommer til å fortsette å bruke søtningsmiddler og søtt etterpå, men i mer moderate menger. Ikke hver dag 🙂

    11. Hvordan var bikram yoga?
      Håper du trives med utfordringen, men ser kanskje ikke helt poenget…? Du koser deg jo sånn med den sunnifiserte bakingen, og det lille du får i deg av vanlig sukker er jo bare en desimal i det store regnskapet – i tillegg til at du ligger høyt på proteiner og veldig lavt på fett. Du må selvsagt finne din vei og ingen kjenner kroppen din bedre enn deg, men personlig håper jeg du kommer tilbake til å bruke de mest naturlige søtningene ….og ikke føyer til mer nei-mat på listen din. Alt med måte funker godt for kropp og sjel, det har jeg bl.a lært av deg 🙂 Glad tirsdag, h.

    12. Hei! Jeg har et spørsmål som jeg håper du vil svare på!
      Hvor mye kaffe kan man drikke før det eventuelt blir usunt?
      Jeg er avhengig av kaffi på morningen, men liker også å ta en kopp litt på ettermiddagen.
      Da drikker jeg som oftest av et glass som likner et vannglas. (omtrent som de glassene du
      pleier å ha din proteinkaffe i)

    13. Etter jeg fikk Candida-infeksjon i høst har jeg vært helt uten søtning siden 15. oktober. Søtsuget er verst de første uken, men nå har det gitt seg helt og jeg syns faktisk godteri (dette høres veldig rart ut, men) høres ekkelt ut.
      Masse lykke til med sukkerfri-utfordringen – dette greier du 🙂

    14. ALLE SAMMEN, det står i teksten at hun feiret i går(altså på søndag) med kaka, siden hun skal ha søtstoff fri challenge i dag(mandag) 😉

    15. Så både sukrin, yaconsirup og sukralose er tillatt i din “sukker og søtningsfrie challenge”? En smule juks da, spør du meg. 😛
      Hva er det som ikke er tillatt da? Sukker og aspartam, thats it?

    16. Woho! Er du med på paleoutfordring? Jeg har en gruppe på Facebook som heter PALEOUTFORDRINGEN om du vil bli med. Vi tok en utfordring i fjor høst og ble 200 stk som tok 30 dager på ren paleo kosthold. Anbefales!
      Send meg en mail så legger jeg deg til gruppen. Den er nemlig hemmelig 🙂

    17. LORD JESUS! hva er galt med dere! hun skriver “I og med at jeg ikke skal spise søtstoff på fire uker, “feiret” jeg med en sunn kake i går – søtpotetbrownie.” challangen skrev hun om i går og kaken ble altså laget før challagen.
      kaka ser digg ut Kristine, jeg blir bare oppgitt over menneskene 😉 god kveld 🙂

    18. Hei alle sammen! Dere skjønte vel ikke at hun laget denne kaken I GÅR og begynner challengen I DAG? Les teksten, det gjorde jeg flere ganger 😀

    19. Ser ikke helt forskjellen på denne “søt-frie” oppskriften, og oppskriftene fra før du begynte “nyttårsutfordringen” nei…

    20. Skjønte heller ikke helt dette? Sukrin er jo et søtstoff..Ser ikke helt forskjellen på denne “kaken” kontra andre du har laget med søtstoff?!

    21. Den så kanongod ut! Jeg prøver å være med på utfordringen din – kroppen min trenger sårt en detox fra Atkinsbarer og alt annet som trigger søtmoms-Mia=)

    22. Setter samme spørsmålstegn som kommentarene tidligere; var ikke utfordringen å halde seg unna både sukker og annet søtstoff..? Skal selv prøve begrense meg på dette området, men det inkluderer også søtstoff. For ved å bruke søtstoff, er det jo ikke spesielt utfordrende å halde seg unna sukker :p

    23. Hvordan påvirker questbars blodsukkeret? har litt ujevnt blodsukker til tider.
      🙂

    24. håper du vet du får i deg mye søtstoff når du spiser det der.. sukralose i isen, aspartam i proteinpulveret. og sukrin er jo ærlig talt et ”søtstoff”’ det også. så det er vel heller reint, hvitt sukker du mener du skal holde deg unna?

    25. Regner du ikke sukrin som søtstoff? Siden du har en challenge med deg selv om å holde deg unna sukker og søtstoff 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg