SUKKER

Jeg har fått en del mail og henvendelser om hvorfor og hvordan jeg velger å kutte hvitt sukker og søtningsstoffer i en periode.
Her kommer svaret :grin:

At hvitt sukker er usunt, vet vi alle. Et høyt inntak av sukker sees i forbindelse med blant annet overvekt, diabetes type to, mage- tarmproblemer, kolesterol, allergier, kreftrisiko og tannhygiene.
Sukker er også avhengighetsskapende. Enkelte forskere har til og med påstått at hvitt raffinert sukker er like avhengighetsskapende som heroin. Mange mener også at søtningsstoffer, som blant annet aspartam, er minst like avhengighetsdannende.
Grunnen til at sukker er avhengighetsskapende er at det frigjør lysthormoner, euforgivende endorfiner og dopamin. Disse inngår i hjernens belønningssystem, noe som gjør at vi føler oss vel når vi spiser sukker. Mange opplever samme følelse av søtstoff, deriblant jeg. Vi vil derfor ha søtt, ikke bare fordi det smaker godt, men fordi det gjør at vi får en god følelse.

Kort forklart: du spiser sukker og opplever en følelse av lykke. Da sukker gjør at insulinnivået stiger raskt, vil man også få en rask nedgang. Da føler man seg ofte trøtt og lei. Du får igjen lyst på søtt for å få tilbake velværefølelsen. Så begynner vi forfra igjen.
Fred Nyberg, som er professor i biologisk avhengighetsforskning ved Universitetet i Uppsala, har utalt “Suget etter søtsaker går via endorfinene i hjernens belønningssystem og signalsubstansen dopamin, og dette danner grunnlag for eufori. Samme mekanisme utløses av kokain, bare mye kraftigere.”

For min del ønsker jeg ikke å gå ned i vekt av denne utfordringen, men rett og slett bli kvitt en avhengighet. Avhengighet er en vane som opprettholdes på tross av at den kan være skadelige. For meg er dette en real challenge da jeg elsker søtt i alle former. Sunnifisert bakst spiser jeg nesten daglig, proteinbarer spiser jeg daglig, sukker stort sett i form av helgegodt. Det skal sies at det har blitt kaker / sukker hver dag i julen. Jeg er avhengig av den søte smaken og denne avhengighetsfølelsen er noe jeg ser på som usunn og som jeg ønsker å kvitte meg med.
Det sies at det tar rundt tjueen dager å kvitte seg med en uvane eller innføre nye vaner. Derfor er fire uker en god start for å bli kvitt avhengigheten.

Sukker finnes i enormt mye av den maten vi spiser. Det er mange skjulte sukkerbomber. Selv i produkter som reklameres som “sunne”, som for eksempel Skyr Müsli, makrell i tomat, leverpostei og Tine lettere sjokolademelk og Kellogs All bran, er det gjemt mye sukker. Viste du at det for eksempel er 7 og 1/2 sukkerbiter i en boks kesam vanilje? Dette er noe av grunnen til at sukkerinntaket har tredoblet seg de siste 50 årene. Nå må jeg legge til at det er snakk om en balansegang. Makrell i tomat er for eksempel ikke usunt i seg selv. Det er i hovedsak når sukkermengdene blir store, vi burde tenke oss om.
Det er også kommet mange “sunnere” alternativer på markedet som inneholder søtstoff. Sukkerfrie sjokolade, syltetøy, ketchup, yoghurt, osv. Det de aller fleste glemmer er at disse produktene er svært kjemisk fremstilt og inneholder mange tilsetningsstoffer som ikke er bra for kroppen. Enkelte studier viser at søtstoff ikke er sunt.  American Journal of Clinical Nutrition publiserte en studie som viste at kvinner som drakk lettbrus hadde økt risiko for diabetes type2. Det viste seg også at de som drakk lettbrus istedenfor vanlig sukkerbrus, drakk dobbelt så mye.

Hva betyr det i realiteten for meg?
Jo, det vil si at jeg ikke skal innta noen form for hvitt sukker eller søtningsstoffer de neste fire ukene.
Jeg må altså kutte ut alt av lettbrus, sukkerfritt syltetøy, ketchup, sweet and sour, posesauser, sukrin, stevia, osv.
Jeg kommer derimot til å fortsette å bruke proteinpulver noe. Da i hovedsak MyProtein. Dette er en av markedets beste proteinpulvere på kvalitet og smak, og som heller ikke inneholder et titalls tilsetningsstoffer.

Det finnes mye annet som er søtt som også er naturlig:
– Frukt som mango og druer
velg gjerne økologiske varianter slik at du unngår sprøytemidler og andre kjemikalier.
– Tørkede frukter som superbærene gojibær og inkabær, eller dadler
tørket frukt som du kjøper i butikken inneholder ofte mye sukker. Jeg kjøper det meste på iHerb, disse gojibærene, disse inkabærene og denne typen tørket frukt, som ikke inneholder tilsetningsstoffer eller tilsatt sukker.
– Søte grønnsaker som gulrøtter og søtpaprika
her gjelder det samme som frukt, velg gjerne økologiske varianter slik at du unngår sprøytemidler og andre kjemikalier.

Jeg tar utfordringen på strak arm! :grin:
Mer kunskap gjør at jeg ønsker det beste for meg selv om min helse.
Min kropp er mitt tempel, her skal jeg bo i mange år og dermed må jeg ta godt vare på den.
Bli bevist på hva du putter i deg.

Kristine

38 kommentarer
    1. Kristine, nyeste dommen om Aspartam er jo at den ikke er farlig, og ikke er noen link mellom det og kreft osv.

    2. et lite ps. Syntes du har en fin blogg, med flott variasjon innen trening og kosthold.
      Jeg ble litt engstelig for deg da du never dette med og
      kutte vekk til og med naturlig søtning.. ?
      Fordi jeg ikke ønsker at du havner over i ortorexia.
      <3

    3. Hei Kristine 🙂
      Takk for inspirasjon du har gitt meg, for at ikke alt sukker er farlig!
      Var lenge helt ekstrem, til og med bær ble ille.
      Men nå tør jeg og spise litt bær vær dag. En gang i blandt pære og eple.
      Et spørsmål : Stevia er ikke det et helt naturlig søtningsmiddel ?
      Klemklem

    4. Vil gjøre deg oppmerksom på at en uvane og en avhengighet ikke kan sammenlignes. Ingen kan bli kvitt en avhengighet på 21 dager. Er uvanen borte etter 21 dager er det ikke en avhengighet. Du nevnte at sukker påvirker hjernen belønningssystem. Ved en avhengighet er hjernen i biokjemisk ubalanse, som det tar opptil 18 måneder å reparere og en sukkeravhengig vil alltid være en sukkeravhengig.
      Leser at du skal spise naturlig søtt. For sukkeravhengige er naturlig søtt er like triggende som hvitt sukker. (Jeg kunne f.eks. aldri spist dadler uten å havne i kakeboksen etterpå, andre kan ikke spise eple.) Det anbefales derfor å ikke spise frukt eller søtstoff den første tiden for så å teste ut etterhvert hva som (ikke) er triggende.
      Veldig bra at flere og flere får øyene opp for sukkeravhengighet! Forhåpentligvis blir det også etterhvert aksept for at det er en reel sykdom.

    5. Bra innlegg 🙂
      Men skal du ikke kutte ut fruktose? Ser du anbefaler frukt, derfor jg lurer 😉
      Skal utfordre mg selv på det samme. Lykke til

    6. Hei! Jeg ville bare anbefale et protein pulver som jeg tror er mye sunnere enn diverse proteinpulvere på markedet, men som samtidig er grei på smak. Dette er bare min mening altså, og antageligvis har du vel hørt om det. Det heter i hvertfall Sunwarrior (de har flere typer, selges bl.a. på iHerb), og er rå vegansk. De er også glutenfrie og soyafrie, og proteinpulverene med smak er kun søtet med stevia. Selv bruker jeg den med vaniljesmak i smoothiene mine. Verdt å prøve. Bare et lite tips fra min side 🙂 Stå på Kristine, du er bra!
      http://www.iherb.com/Sun-Warrior-Warrior-Blend-Raw-Vegan-Protein-Vanilla-35-2-oz-1-kg/39131#p=1&oos=1&disc=0&lc=en-US&w=sun%20warrior&rc=16&sr=null&ic=6

    7. Har nå bladd meg gjennom bloggen din helt ned til sommeren 2013. Fasinert! Skjønner godt at du er på topplisten!
      og jeg som trodde jeg var noen lunde pen (men sammenlignet med deg! ikke sjanse. du er nydelig)… jaja. Kommer til å følge bloggen din! Du er virkelig inspirasjon=D

    8. Hei på du!
      Supert at du tar opp dette på bloggen din. Det er mange som er avhengig av den søte smaken.
      Etter jeg tok paleoutfordring i fjor høst mistet jeg rett og slett sukkerhungeren totalt. Da jeg var ferdig med de 30 dagene så tok det et par uker før jeg fikk lyst til å spise sjokolade igjen. Og enda lenger før jeg bakte noe. Det var en god følelse. Jeg spiste heller mat istedet for å ty til annet.
      Lykke til! Dette klarer du!

    9. Synes du er en fantastisk inspirasjonskilde og den beste boggeren i din kategori. Du har en utrolig nyansert måte å se ting på og jeg synes det er flott at du legger vekt på variert mat, men spesielt at du påpeker hvor viktig det er å velge økologisk dersom man vil unngå sprøytemidler. Synes også at kjøttfri mandag er et kjempe initiativ!
      Det er tøft av deg å ta på deg denne challengen, med pekefingeren på sukker og rette forkus mot at søtstoff ikke nødvendigvis er helt rosenrødt det heller. Stå på og fortsett å være så bevisst som du er, samt spre budskapet:D Og ikke minst, takk for at du sprer positiviteten din.

    10. Hei 🙂
      Jeg har et spørsmål angående mat. Jeg har trent i tre år nå. Veldig mye kondisjon
      men i det siste en del styrke også. Siden kondisjonstreningen endret ikke kroppen
      min på andre måter, enn at den gjorde meg tynnere. Men styrketreningen har enda
      ikke funket.
      Jeg vet det er endringer i matveien som må til, men alle disse mattipsene rundt
      omkring gjør meg forvirret.
      Hva burde jeg egentlig spise?

    11. Drikker forresten også to glass sjokolademelk hver dag, fordi jeg ikke klarer å få i meg melk på andre måter, er dette veldig farlig?

    12. Hei, jeg er en svært aktiv jente som trener hver dag, men får jeg i meg for mye sukker eller karbohydrater med matplanen nedenfor? Må spørre deg, fordi jeg vet ingen andre som har peiling på ernæring.
      Mandag
      1. Havregrøt med banan
      2. Frukt
      3. Sandwich + juice/melk
      4. Grovt knekkebrød med pålegg + frukt
      5. Enkel laks
      6. Skogsbærblanding med vaniljekesam
      Tirsdag
      1. Grove knekkebrød med pålegg + juice/melk
      2. Liten yoghurt med mindre sukker + frukt
      3. Middagsrester + juice/melk
      4. Frukt + en neve med nøtter
      5. Grillet kylling med ris og salat eller ovnsstekte poteter
      6. Grovt brød med pålegg + melk/juice
      Onsdag
      1. Grove brødskiver med pålegg + juice/melk
      2. Frukt
      3. Sandwich + juice/melk
      4. Grove knekkebrød med pålegg
      5. Smoothie
      6. Svinefilet penne
      Torsdag
      1. Enkel og sunn kornblanding
      2. Grove knekkebrød med pålegg
      3. Middagsrester + juice/melk
      4. Frukt/litt nøtter
      5. Enkel omelett med fullkornmakaroni
      6. Cottage cheese med eplebiter og kanel
      Fredag
      1. Enkel og sunn kornblanding
      2. Gulrøtter
      3. Salat med kylling/tunfisk/reker/ost og skinke + grove skiver + juice/melk
      4. Bland yoghurt og cottage cheese 50/50 + frukt
      5. Banan + juice
      6. Fajitas de luxe
      Lørdag
      1. Sove litt lenge?
      2. Norsk mysli
      3. Frukt
      4. Pitabrød med fyll + juice/melk
      5. Pizza
      6. Dessert: yoghurtis med bærblanding eller hermetisk frukt
      Søndag
      1. Sove litt lenge?
      2. Norsk mysli
      3. Gulrøtter/kålrot
      4. Sandwich + juice/melk
      5. Saftig torskefilet med poteter, ris eller grønnsaksform
      6. Smoothie

    13. Matprodusenter har sukker i nesten all slags mat, alt fra makrell i tomat til brød, chips og juice… alt mulig, det er farlig å leve og farlig å spise 😉
      Det er vanskelig å slutte å leve med sukker, men det burde kunne gå an for dem med viljestyrke 🙂 Stå på!

    14. Hei, dette var veldig fint og informativt, men kan du skrive ( eller har du skrevet før kanskje) litt om hvilke sukkererstaninger du bruker ? Tusen takk for at du deler all denne spennende kunnskapen med oss:) ha en flotters dag:)

    15. Det er jo søtstoff i proteinpulveret du bruker. Da tar du vel egentlig ikke utfordringen heeelt på strak arm 😛

    16. Jeg klarer meg kjempefint med frukt og grønt som søtt i mitt kosthold! Jeg har vendt meg til det, og synes nå at godteri smaker ALTFOR søtt! Jeg har faktisk sluttet å spise mais, nettopp fordi det blir for søtt. 🙂

    17. Hei, lurte på om du kunne skrive et innlegg om hvilke helsemessige forbedringer du har oppnådd siden du startet opp bloggen din i nov 2009 ? For å være ærlig (men jeg er ingen ekspert) så synes jeg at du nå ser tynnere ut enn på bildet fra innlegget du postet den 291109 ! Så hvilke resultater har du egentlig etter å ha spist så mye næringsrik og proteinrik mat og trent så mye i disse 4 årene ?

    18. Liker utfordringen!! MEN det såg ut som (verfall på bilde her på bloggen) at du spiste en Atkinsbar som måltid før trening. Er ikke den stappet med omtrent alt som er av søtstoff?

    19. All cred til deg! Jeg veit at jeg selv ikke vil klare det, men heier på deg
      i massevis. Du er kjempetøff 😀

    20. kjempeflott innlegg, lærerikt for mange vil jeg tro:) vil bare påpeke en ting: er det ikke å ta litt hardt i når du refererer til marell i tomat som en “sukkerbombe”? d er snakk om 2,9 gram…

    21. kutta ut alt av sukker for et år siden da minstemann fikk allergi og utslett. det var et styr i starten med hva man kunne spise og hva man ikke kunne spise og søtsug men det var verdt det. når er lillegutt tre år og helt allergi og uttslett fri. både jeg og mannen har også mye mer energi, bedre søvn og blodsukkeret er jevnere. lykek til=)

    22. Lykke til 🙂
      Jeg er ikke avhengig av sukker/søtning så jeg inntar det helt greit innimellom uten å ha behov for det 🙂 Sukker får jeg kun via f.eks kaviar, eller andre halvsunne produkter? kaker, brus, godteri og alt holder jeg meg langt unna. Kunstig søtning bruker jeg litt innimellom, men det er også sjelden fordi jeg liker best bær som søtning, noe frukt spiser jeg bart 🙂 Tyggis er vel det eneste jeg er litt avhengig av så det prøver jeg å minimere bruken av 🙂

    23. Nå fikk jeg en blanding av dårlig samvittighet og en aha-opplevelse; jeg kjenner meg så altfor godt igjen i den avhengigheten du beskriver. Jeg drikker (altfor) mye pepsi max og spiser flere proteinbarer daglig. Det er så vanskelig, spesielt mtp proteinbarene, å unngå dem siden jeg bestandig har de tilgjengelig. Nå fikk jeg derimot skikkelig lyst til å bli med deg på denne detoxen – jeg tror kroppen virkelig trenger en pause fra sukkeralkoholene! Kommer du til å skrive innlegg om hvordan dette prosjektet går for deg? Da blir det lettere å kunne motivere seg videre 🙂 Og kommer du til å kutte ut alt av barer, ketsjup o.l. ?

    24. Jeg vil bare si at dette IKKE er ment som noe angrep på deg i det hele tatt, bare for å ytre min mening. Det høres ut som om du tenker litt for drastisk her her og innbiller deg at du har gode grunner for det. JA, det finnes sukker i omtrent alt av matvarer, brød også, som alltid har blitt sett på som sunn husmannskost. Nå sprer du på nettet at makrell i tomat for eksempel, som er sunt (utenom for fitnessutøvere) ikke er bra og alt det der. Det er nettopp fordi folk begynner å tenke ekstremt og på at maten skal være HELT ren, og det blir rett og slett for dumt. Aspartam har også nettopp blitt bevist helt ufarlig, og jeg vet at når man er opptatt av trening og sunn mat og leser alt man kommer over, så er det lett å få et forvrengt bilde av sannheten. Og bloggen din gir virkelig kunnskap og læring og motivasjon, og det er helt greit, folk velger jo selv om de vil lese bloggen din, men akkurat dette syntes jeg ikke du skulle ha lagt ut. Det er så mye bedre med denne sort/hvitt tegningen, om at vanlig husmannskost er sunt og godteri og søtsaker er usunt og bør beholdes til helgene. Mennesker har i lang tid vokst opp med makrell i tomat og brød og syltetøy osv. Og har vært fulle av energi, glede, bra helse og levd lenge. Men igjen, dette er MIN mening. For akkurat som hun over her sa om makrell i tomat, kan man fort ta det litt seriøst, og det kan ødelegge mye. Bare konstruktiv kritikk!

    25. Kristina:
      Det vil jeg tro. Da har du kommet et langt stykke Kristina 🙂 Det å trenge noe eller “må ha” er ikke en god følelse.

    26. Sofia:
      Takk 🙂
      Når man først blir interessert for emnet ernæring, leser studier, bøker, osv, får man mange aha-opplevelser. Ting er virkelig ikke helt slik som vi blir fortalt.

    27. katja:
      Det er et mengde spørsmål. Litt sukker er ikke skadelig i seg selv, men blir det store mengder, er det ikke bra. Da må man se det opp mot kostholdet ellers 🙂

    28. Likte dette innlegge Kristine. Synes flere burde bli bevist på hva de spiser og ikke bare tro på myndighetenes bullshit propaganda 🙂

    29. Det er vanskelig å slutte å spise sukker hver dag hvis man har gjort det lenge, husker selv da jeg la om kostholdet mitt for ovet ett år siden! Men det går ann hvis man holder ut lenge nok og finner alternativ 🙂 Deilig å føle det at man ikke “trenger” melkesjokolade og kjeks hver dag.

    30. Nå ble jeg litt nysgjerrig?er ikke makrell i tomat sunt lengre? Jeg som er så glad i det! Er dette noe du ville ha kuttet ut?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg