YOGA

En god helse handler ikke bare om trening og kosthold. Det handler vel så mye om det mentale. Her er det svært mange som sliter. Vi blir stadig mer deprimert, sliter med kronisk stress, angst og andre psykiske lidelser.
For min del har det mentale aspektet vært noe jeg må jobbe mye med. Jeg er en person som stresser lett. I perioder alt for mye! Dette er hovedgrunnen til at jeg har begynt med yoga.
Jeg har nemlig fått en del spørsmål om hvorfor jeg gjør dette.


Jeg har alltid tenkt at yoga er alt, alt for rolig. Det skjer for lite!
Etterhvert har jeg skjønt at det er akkurat derfor jeg trenger yoga.
Jeg trenger yoga for å lære meg å slappe av i en hektisk hverdag.
Jeg startet også med yoga fordi jeg trenger å få økt fleksibilitet. Jeg er stiv som en stokk! Økt fleksibilitet er viktigere enn folk flest tror. Både for å forhindre skader, men også til hverdagslig bruk.

Yoga handler om sinnet og kroppen. Om å få kontakt med det indre og bli bevist på seg selv.
Ønsket er å samkjøre sinnet med kroppen, og det mentale med det spirituelle. Selve ordet yoga betyr faktisk forening.
Forsking viser at yoga blant kan hjelpe ved leddgikt, depresjon, ADHD og søvnvansker.
Det er også bevist at yoga påvirker immunsystemet, sentralnervesystemet og hjernen vår på en positiv måte.

Foreløpig har jeg ikke bedrevet yoga lenge. Det er likevel noe jeg vil anbefale.
Absolutt alle har godt av yoga!
Det finnes mange forskjellige yogatyper, slik at du kan finne en variant som passer akkurat for deg.
Det er en fantastisk treningsform kombinert med annen trening!

Selv om jeg (enn så lenge) bokstavelig talt suger i yoga, har jeg et mål om å fortsette med to yogaøkter i uken. Jeg må da bli bedre med tiden? Foreløpig må jeg le av meg selv, der jeg liksom forsøker å gjøre disse innviklede øvelsene. Det ser klumsete ut.
Riktignok føler jeg meg lett i kroppen, rolig og avslappet etterpå – en fantastisk følelse!
I tillegg har jeg fått en god vane med å drikke kokosvann etter økten.
Jeg bruker dette kokosvannet som både smaker og gjør godt.
Forsking har vist at kokosvann er en super sportsdrikk. Det inneholder godt med elektrolytter, vitaminer, mineraler og mineraler. En sunn og forfriskende drikk som er helt naturlig.

Er du fan av yoga? :grin: 
Kristine 

32 kommentarer
    1. Kjersti Holthe:
      Jeg er absolutt ingen ekspert på området og kan veldig lite om de forskjellige type yoga. Etter hvert kommer jeg til å oppdatere med hvordan jeg synes det er og fungerer 🙂
      Lykke til med yogaen.

    2. Siri C:
      Jeg har skrevet mange innlegg om dette før. Håper du fant de før du dro på tur og at du fikk handlet mye bra 🙂

    3. Ragnhild:
      Bare 30 -60 min om dagen 5 -7 dager i uken? Vel, jeg synes det er ganske mye og imponerende jeg Ragnhild 🙂

    4. ♥yoga
      Jeg har trent yoga i mange år nå ( alt fra Ashtanga og Bikram til sats og You Tube). Blir mer og mer og mer glad i det for hver økt. Var faktisk på yoga da vannet mitt plutselig gikk 😀 Nå trener jeg yoga 5-7 ganger i uken, hjemme og bare 30-60 min om dagen pga av baby. Det funker nå, men gleder meg veldig til å trene lenger økter igjen 🙂
      Lykke til!!

    5. Jeg prøvde Yoga for lenge siden. Men som du sier, det var litt for lite futt over det. Jeg kjenner meg veldig igjen i en stressende hverdag, kanskje dette er noe for meg likevel! 🙂
      Du, Kristine! Jeg lurte på om du kunne skrive en innlegg om hva du pleir å handle når du er i over grenser på handler. Jeg skal nemlig til Sverige i morgen, på en ordentlig Harrytur og vet de har en del mer utvalg på lett produkter, type funksjonellmat og proteinrike varer. Jeg setter pris på tips! 🙂
      Ønsker deg en stråelende dag! 🙂

    6. Kunne virkelig tenkt meg å prøve Yoga – men har ikke det tilbudet her i nærheten, bor på landet. Har sett på forskjellige videoer på Youtube men føler jeg ikke finner noen “ordentlige”. Kunne du anbefalt noen Yoga videoer som fungerer og er bra? 🙂

    7. Jeg har prøvd yoga én gang, og det var så tungt atte fy. Jeg kommer sikkert til å drive på med det en gang i fremtiden, men akkurat nå er det andre ting som står i huet på meg her 😀

    8. Yoga er helt supert, eelsker det 🙂 Har du lagt til merke til at de dagene hvor du er ekstra stressa eller mye står på, er det vanskeligere å stå ordentlig i stillingene, å være rolig og med kontrollert pust? Er skikkelig interessant, og godt å lære å være mer tilstede i seg selv 🙂 Det gir så mye å gjøre yoga 🙂

    9. Faktisk startet litt lett med yoga heime. Føler eg alltid er inni “gode perioder” når eg driver med det, så skal absolutt fortsette med det 🙂

    10. Jeg har også bestemt meg for å inkludere yoga i treningen min! Av samme grunner som deg; for å bli mer fleksibel og stresse mindre. Jeg har riktignok bare deltatt på én nybegynnertime foreløpig, men jeg skal virkelig gi dette en sjanse – jeg har troen! 😀 Det hadde vært morsomt og nyttig hvis du kunne oppdatert litt på hvordan du synes yoga fungerer, både på bevegeligheten og sinnet 🙂 Samt kanskje skrevet litt om de ulike variantene som finnes?

    11. Jeg elsker yoga, og alt jeg kan, har jeg lært fra en bok, haha! Før jeg begynte med det, var jeg vel det stiveste menneske som fantes, men nå har jeg blitt så myk! Stå på, det tar definitivt ikke lang tid før du merker forskjell 🙂

    12. Elsker yoga – i fjor var favoritttimen min Body balance (blanding av tai chi, yoga og pilates)
      Var alltid på denne på søndagskvelder – så behagelig å rolig etter en hard uke 😀

    13. nei, gjør dessverre ikke det. men kanskje det burde prøves ut 😀
      lurte forresten på om du ville lage noen videoblogger snart?

    14. Gjorde masse yoga som yngre. Har gått på yogakurs i 2 år faktisk og reist til india og gjort det hos en yogi. har dog ikke praktisert det de siste årene.

    15. Fullførte faktisk akkurat en 40 min økt som involverte en 25 min økt med yoga, og det føles både tungt og godt etter at man er ferdig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg