KANELSNURR MUFFINS


Jeg elsker kanelsnurrer, også kalt kanelboller. Kjært barn har mange navn.
Mamma sine nybakte kanelsnurrer bringer mange gode minner fra barndommen. Det er fortsatt en fest hver gang jeg kommer på besøk og får servert hennes herligheter.  
Nå har jeg akkurat laget disse kanelsnurr muffinsene inspirer av overnevnte.
Så utrolig godt!


Jeg er altså tilbake i bakegamet!
Whop, whop!
Nå gleder jeg meg til masse sunn bakst fremover.


Kanelsnurr muffinsene ble utrolig gode og saftige.
Og, ja, som vanlig er de proteinrike, sukkerfrie og glutenfri.
Jeg tipper at disse forsvinner raskt. Jeg har allerede spist tre stykker! Mmmm.

Kanelsnurr muffins

1 boks hvite bønner eller kikerter
1 egg
30 g vaniljeprotein
40 g havremel
50 g eplemos (jeg bruker barnemat) eller most banan
1/2 ts vaniljepulver
2 ss smeltet smør eller kokosolje
3 ss melk eller vann
1/3 ts salt
2 ts sukrin+
1 ts kardemomme
2 ts kanel

Skyll bønner / kikerter godt under kaldt vann. Mos sammen med egget. Her lønner det seg å bruke en stavmikser. En gaffel kan også brukes.
Bland i resten av ingrediensene
Ha røren i 8 muffinsformer.
Stek på 180 grader i 15 minutter.


Jeg har laget en glasur av philadephia ost blandet med sukrinmelis og toppet med en kanelsirup av fibersirup og kanel.
Fantastisk nydelig og smakfullt.
Ha en herlig søndag – spre bakegleden :grin:

Kristine

21 kommentarer
    1. Åse:
      Å, så herlig å høre! Det er så gøy å dele oppskrifter når de blir godt likt av andre 🙂
      Hjertelig takk for tilbakemeldingen 🙂

    2. Jeg lagde disse i går kveld – det var utrolig godt! Mannen og jeg delte broderlig – og alle 8 gikk ned på høykant. Det blir muffins til 5-årsdagen her i huset (i fjor var det stor suksess med bønne-brownien) 🙂 Uten proteinpulver til de små, da..
      Takk for alle gode oppskrifter. Jeg prøver stadig det du legger ut av søtsaker.

    3. Martine:
      Jeg tror det vil fungere å bytte ut kikertene med for eksempel most banan eller gresskarpure. Ta da litt mer mel, ca 10 -15 g ekstra.

    4. Hei, jeg tåler ikke belgfrukter.. Er det noe du kan anbefale at jeg bruker istedenfor? 🙂

    5. Fyy søren!! Disse så bare helt fantastiske ut!! Skulle ønske jeg kunne spist dem, men tåler dessverre ikke så godt belgfrukter.. Får teste ut oppskriften på noen andre 🙂

    6. å tusen takk for svar! 😉 Da skal jeg prøve den nå I kveld<3 Ha en fin søndag videre !

    7. Linda Marie Stuhaug:
      Bønner og kikerter gir omtrent samme konsistens, ja. Resultatet blir jo så saftig 🙂
      Ha en super søndag fine du 🙂

    8. Sara:
      Jeg brukte store hvite bønner. Det ble cirka 200 g avrent.
      Proteinpulveret kan byttes ut med en annen tørrvare som mer havremel, ja 🙂

    9. maren sørum:
      Du kan bytte proteinpulveret med en annen tørrvare, ja.
      Boksen min var cirka 200 g bønner uten vann 🙂

    10. jeg har ikke proteinpulver, kan jeg byte det ut med noe annet? Hvor mange gram bønner der det du broker, blir det en boks på 400 gram, altså 200 gram når du heller av vannet? 🙂

    11. Brukte du hvite bønner eller kikerter? Vet at det ikke har såå mye å si, men tror kikerte boksen er større enn den med bønner i. Og tror du det går an å bytte ut proteinpulver med evntl mer havremel eller noe lignende? Ser nydelig ut!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg