TRYKKBØLGE

Som en del av dere allerede vet, har jeg konisk benhinnebetennelse.
Dette har jeg hatt i 12 -13 år. Noe som har hindret meg fra å blant annet løpe. Jeg får gruelig vondt i leggene om jeg løper oftere enn en gang annenhver måned.
I dag tok jeg turen til Klinikk for Alle for å få min første behandling på leggene. Les mer om vårt sammarbeid her. Det er på tide å bekjempe benhinnebetennelsen :grin:


Joar Brørs, som er fysioterapeut og akupunktør, møtte meg med et stort smil og tok en full sjekk på legger og føtter.
Deretter var det klart for trykkbølgebehandling.
Jeg hadde på forhånd hørt at trykkbølgene skulle gjøre vondt og små-gruet meg!


Men, hey! Det var langt fra så vondt som forventet – god stemming!
og dobbelt(latter)hake.


Trykkbølgebehandling har god dokumentert effekt på kroniske senebetennelser og brukes blant annet mot benhinnebetennelse, triggerpunkter, runners knee og musearm.
Selve behandlingen går ut på at apparatet, som du ser på bildet, sender mange små slag mot huden. Disse brer seg inn i vevet og setter i gang flere reaksjoner som stimulerer reparasjonsprosessene i dette området i kroppen. Bølgene støtter altså opp kroppens egne selvreparerende evner slik at vevet bygger seg da sterkere.
For benhinnebetennelse regnes det omtrent en behandling i fem uker for å få en ønsket effekt.
Jeg har allerede krysset mine fingre og tær, og håper av hele mitt hjerte at jeg kanskje kan gjenoppta løpingen etterhvert :grin: Takket være team Klinikk for Alle på Høvik.

Etter behandlingen ville jeg aller helst ta meg en løpetur med en gang. Jeg har dårlig tålmodighet! 
Ettersom jeg fikk beskjed om å vente med å løpe til etter at vi har fullført to -tre behandlinger, byttet jeg løpeturen med en gåtur og stretching. Til tross for dårlig vær, er det fortsatt fantastisk å komme seg ut i frisk luft!

Kristine

27 kommentarer
    1. Hei Kristine! Så leit å høre om beinhinnebetennelsen din. Jeg har slitt med det samme helt til jeg startet å gå hos manuellterapaut (høyere utdannelse enn fysioterpauter)Hanne Mette på Magnat medisinske senter på Skøyen. Hun satte tre-fire nåler rett i betennelses”knutene” og vridde rundt helt til de slappet av. Det er en smertefull behandling med fy søren som det fungerte, etter tre ganger var jeg helt symptomfri og kan nyte godt av det med lange løpeturer så ofte jeg selv ønsker. Dette må ikke forveksles med akupunktur men er metode som heter “dry needeling”. Kan ikke si nok godord om behandlingen. Synes absolutt du skal høre om noen på din klinikk kan gjøre dette for deg. Riktig god bedring til deg Kristine!

    2. Hei
      Jeg vil gjøre deg oppmerksom på at det slett ikke er riktig å si at trykkbølgebehandling for beinhinne-betennelse er godt dokumentert. Dette er et eksempel på “cherry-picking”, altså at man velger seg ut vitenskaplige artikler av dårlig kvalitet som viser gode resultater men utelukker andre artikler som gir negativt utfall. Oppsummering av forskning på trykkbølge-behandling viser at det ikke er særlig effektivt på betennelses-liknende tilstander. Både det at du anbefaler behandling som er dårlig dokumentert og skriver at det er godt dokumentert, samt det at du i det hele tatt reklamerer for behandling på en blogg synes jeg er direkte uetisk. At du i tillegg ikke merker at innlegget er sponset og dermed en annonse er direkte ulovlig. Jeg antar at du ikke har noe særlig erfaring/utdanning med å vurdere vitenskaplige artikler og det har nok heller ikke målgruppen din. Derfor bør du absolutt revurdere dette samarbeidet.
      Jeg mener også at alle som leser dette bør merke seg den svært tvilsomme måten “klinikk for alle” opptrer når de rekrutterer unge bloggere til å reklamere for behandling.
      Du har med dette samarbeidet med “klnikk for alle” mistet en leser som har fulgt deg i flere år. Dette er rett og slett for dårlig.

    3. Jeg har også hatt problemer med kronisk beinhinnebetennelsei 7 år , trykkbølge funket ikke på meg. Det gjorde derimot akupunktur, gikk i starten til behandling en gang i kvartalet og er helt kvitt symptomene og smertene. Nå er jeg enda sjeldnere til behandling og hvis jeg kjenner at det kommer er det raskt borte igjen etter ny behandling. Tips om trykkebølgebehandlingen ikke funker for deg, kjedelig å ikke kunne trene som man selv ønsker!

    4. Anbefaler å sjekke ut denne videoen: http://www.mobilitywod.com/2011/06/episode-270-mobrx-for-shin-splints/
      Er så mye man kan gjøre selv for å kvitte seg med smerten. Også: veldig viktig at du ikke lander på hælen når du løper eller hopper, og at du løper med tærene pekende rett frem, men det er vel ganske så kjent 🙂
      En annen video er denne, men da må du være medlem: http://www.mobilitywod.com/2013/08/pro-episode-37-user-request-friday-shin-splints/
      Likte du videoen, er det en serie om løping her:
      http://www.mobilitywod.com/2012/08/rebuilding-your-feet-with-brian-mackenzie/
      http://www.mobilitywod.com/2012/08/rebuilding-the-feet-part-2/
      http://www.mobilitywod.com/2012/03/warm-up-brian-mackenzie-running-warm-up/
      http://www.mobilitywod.com/2011/11/episode-343-stop-walking-like-the-duck-you-arent/

    5. Håper du får orden på beina dine! Hadde selv beinhinnebetennelse for to år siden, og det som hjalp meg var å endre løpssteget mitt. Løper du på forfot eller hælen? Å lande på forfoten er mye mer skånsomt for bena fordi du ikke får det harde støtet som når du lander på leggene. Nå kan jeg løpe en mil uten problemer, det var utenkelig for to år siden. Anbefaler å lese boka “Født til å løpe” av Christopher McDougall! 🙂

    6. Det står jo ganske tydelig vil jeg tørre å påstå… gidd å les. Håper behandlingene hjelper deg, Kristine 🙂

    7. Selv om du har skrevet det i et innlegg at det er sponset, så betyr det ikke at det holder.
      Jeg leser bloggen din titt og ofte, men det betyr ikke at jeg får med meg alle innleggene dine,
      å derfor blir det feil at du kun har sagt i fra det om i et innlegg (nye lesere som klikker seg inn vet jo heller ikke noe om dette da). Fint at du tar til deg tilbakemeldingen! 🙂

    8. Riktige sko iforhold til pronering har jeg alltid vært nøye med siden jeg har jobbet i sportsbutikk, og såler fikk jeg også:) Akkurat det med opptrening av legger kunne jeg nok vært flinkere med, men hadde ikke begynt noe særlig med styrketrening (dansing og arrobic/step) da jeg tok de første rundene med trykkbølgebehandlinger. Plages ikke så mye med leggene lenger siden jeg stort sett trener styrke, spinning og fjellturer + en sjelden løpetur i blandt. Men skal huske på det hvis det blir aktuelt igjen! 🙂

    9. Yvonne:
      Det er 5 behandlinger 5 uker etter hverandre, ikke fem på samme uke 🙂 Det var nok jeg som hadde formulert meg dårlig.

      Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Ha en super dag 🙂

    10. Vilde:
      Flott at det har fungert for deg 🙂
      Har du gjort andre ting i mellomtiden? Effekten skal holde lenger om du tar forhåndsregler. For eksempel trener opp leggene, både forside og bakside, bruker gode sko med god demping og eventuelt få spesiallagede såler.

    11. Lovelyliller.com:
      I dag er jeg litt øm i leggene. Men jeg kan i grunn ikke si noe om det har fungert eller ikke før om fem, seks uker. Krysser fingrende 🙂

    12. helle:
      Jeg har tidligere skrevet at jeg har et samarbeid med Klinikk for Alle og at behandlingene er sponset. Om du leser det jeg linker til i innlegget, står det der. Men det er noe jeg skal ta til etterretning og få frem tidligere. Takk for tilbakemeldingen 🙂

    13. Om man leser om samarbeidet skriver hun jo at det er spons sammarbeid. Men folk flest gidder vel ikke å lese alt. jo mindre tekst jo bedre 😉 har selv behinnebetennelse. blir spennende å høre din mening om behandlingen. Lykke til 🙂

    14. Jeg har også kronisk benhinnebetennelse, og trykkbølgebehandling er faktisk en av tingene som har fungert. Etter en periode med intentiv trykkbehandling, tok det vel rundt 1-2 mnd, også var leggene bra. Det tok altså litt tid før det hjalp, men det hjalp! Benhinnebetennelsen kom tilbake (kronisk..) men forsvant for en periode igjen etter andre runde behandling. Og sånn fortsetter det, hehe! Jeg kan være ganske bra i leggene etter disse behandlingsperiodene i ca 6 mnd 🙂 Lykke til!

    15. håper det virker for deg! Krysser fingre! 🙂 hvor mange uker har du blitt forespeilet at du må ta behandling? (jeg spør fordi jeg fortalte min andre halvdel om behandlingen du tok(han er kiropraktor) og han syns 5 behandlinger i uken hørtes mye ut)
      Ellers må jeg få tilføye at jeg syns det er kjekt å lese bloggen din! Du er en av de få jeg følger med på. Du har noen fantastiske matoppskrifter (og et flott smil forørvrig) 🙂 stå på videre!
      Klem!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg