ET SUNT FORHOLD TIL MAT

Tenker du noen ganger over hvorfor du spiser?
Hvilket forhold du har til din mat er betydelig for dine spisevaner.
Er maten din venn, din fiende, en trøst i nøden, en nødvendighet?

Vi spiser alle for å overleve.
For noen er mat kun noe grunnlegende fordi kroppen vår er avhengi av næring. For de aller fleste av oss betyr maten noe mer. De fleste mennesker spiser også fordi det er godt, mens noen spiser for å dekke følelsesmessige behov.

Det er viktig å være klar over hvordan du ser på mat og ditt forhold til mat, for å ha et sunt forhold til det.
Mat skal være en gode, ikke en fiende.
Når du begynner å tenke over ditt forhold til mat vil du oppdage at det ikke er enten eller, men at hvordan du ser på mat vil variere ut i fra forskjellige følelser og forskjellige settinger, et både og forhold. Om du er alene, sammen med andre, om du er sammen med en spesiell person, om du er glad, trist, stresset eller irritert, osv. Mye kan ha betydning.

Tenk nøye i gjennom hva mat betyr or deg. Når velger du å spise sunt? Er det noen forhold eller personer som påvirker deg til å spise usunt? Er det situasjoner der du lar vær å spise? Er det noen følelser som gjør at mat blir en redning? Får noen spesiell mat deg til å føle deg bedre eller dårligere?
Noter ned det første som aller deg inn og vær ærlig mot deg selv.
Det å bli kjent med dine automatiske handler er første skritt mot å kunne endre dem.

Mye mer enn det vi tenker over til daglig, styres av det mentale.
Gjennom å bli bevist på dine egne mønstre, kan du gradvis innarbeide nye.
Det er viktig å ha med seg hodet i en prosses hvor man ønsker å forandre livsstil i den sunnere retning eller beholde en sunn hverdag.

En sunn kropp krever ikke bare sunn mat og regelmessig aktivitet.
Den krever vel så mye et sunt legeme med en god mental helse og et hode som henger med på veien.

Kristine 

16 kommentarer
    1. Hanna:
      Så vidt jeg vet får man ikke rekvisisjon fra legen til trykkbølger.
      Det er litt omdiskutert men for de aller fleste har det god effekt.
      Du kan blant annet lese et par studier på det her:
      Shockwave treatment for medial tibial stress syndrome in athletes; a prospective controlled study. Br J Sports Med. 2012 Mar;46(4):253-7. doi: 10.1136/bjsm.2010.081992. Epub 2011 Mar 9.
      Low-energy extracorporeal shock wave therapy as a treatment for medial tibial stress syndrome. Am J Sports Med. 2010 Jan;38(1):125-32. doi: 10.1177/0363546509343804. Epub 2009 Sep 23.

      Det blir et prioriteringsspørsmål.
      Er det verdt å legge noen kroner i 5 slike behandlinger for så å unngå å ha vondt, eller ha vondt? Jeg ville desidert valgt å legge noen kroner ned i en friskere kropp.

    2. Anne:
      Hei Anne. Jeg har vært der du er i dag og har mange etterproblemer etter min spiseforstyrrelse. Blant annet en hjertefeil. Livet er så mye bedre når du er fri. Livet er verdt og leve. Le, smile og føle glede! Kan jeg komme meg ut av det så kan du 🙂
      Jeg driver å prøver å sette sammen et personlig innlegg, men det er veldig vanskelig å skulle formulere seg skriftlig, så jeg bruker litt tid på det.

      God klem til deg <3
      Du kan klare dette!

    3. Linda Marie Stuhaug:
      Du er utrolig sterk <3 Jeg har selv vært der og vet mye om den tankegangen. Alle som har bekjempet en spiseforstyrrelse skal være utrolig stolte av seg selv. Tenk så sterk du er 🙂

    4. For ett herlig innlegg, Kristine! Ordene dine traff meg virkelig – eg innser virkelig kor langt eg er komt dei siste to årene. Sitter per idag igjen med så masse lærdom og erfaring eg ikkje vil være foruten, for det har forma meg og personligheta mi på så mange måter 🙂 Takk for at du deler, ha en strålande Lørdagskveld <3

    5. Hei! Elsker bloggen din!
      Kunne du komt med noen frokost tips? Både noen enkle til ukedager, og noen kanskje litt mer ”avanserte” til helger ol?
      -Tusen takk!

    6. Jeg spiser nok mest fordi jeg er så utrolig glad i mat, og heldigvis har jeg alltid hatt et sunt forhold til det! I det siste har jeg begynt å spise ganske sunt, men det stopper meg absolutt ikke til å kose meg i helgene, og det er jeg veldig glad for 🙂

    7. Jeg spiser fordi jeg er glad i mat. Jeg liker all type mat, men merker at kroppen fungerer best med sunn mat, derfor blir det mest av det 😀 Men ser ikke probleme med å spise annen usunn mat som jeg også liker når jeg har lyst på det 🙂

    8. Bra innlegg. Jeg er for tiden innlagt for anoreksi, og har aldri vært mer motivert for å bli frisk. Tenker jeg skal svare på spørsmålene du stiller, skrive dem ned, og mote meg opp til å vise det til min behandler.
      Lurer også på hva du tenker rundt dette? Jeg skjønner om det blir for personlig, og du ikke ønsker å svare. Men hadde vært interessant å sett dine svar, og eventuelt hvordan du klarer å “kontrollere” det til det “fornuftige” (hvis det gir noen mening).
      Tusen takk. Du motiverer meg.

    9. Tipper at det er sunnest å ikke tenke så mye gjennom matvaner og kosthold, men spise det som smaker godt og det man har lyst på, samt være aktiv. Jo mindre man tenker på mat, jo sunnere er det, tror jeg ihvertfall 🙂

    10. Mmmmm, jeg har alltid vært utrolig glad i mat! Mamma er fra Thailand, og mat er en så utrolig viktig og stor del av kulturen. Det er helt vanlig å ringe til hverandre for å spørre om de har spist middag enda 😀 Og forrige uke skulle vi i en begravelse, det første mamma lurte på var hvordan mat hun skulle lage 🙂

    11. Hei! Jeg tenkte å spørre deg litt ang. den behandlingen du tar for kronisk beinhinnebetennelse.
      Jeg kan helt ærlig ikke jogge mer enn kanskje 1 km max før jeg for vondt,
      det kommer hver eneste gang jeg prøver å jogge. jeg trener ganske mye fra før
      og da også mye bein uten at jeg merker noe til det. Eneste var i hofta da jeg begynte
      å knipe sammen rumpa på toppen under knebøy. Er det slike problemer denne behandlingen
      kan hjelpe mot? Hvis det kan det, hvordan prisklasse ligger dette i og kan jeg snakke med
      fastlegen min om denne type behandling? Elsker å jogge både på tredemølle og
      på tur i fjellet (etter en vei så klart) og er ganske lei av å bare kunne jogge en gang
      av å til fordi jeg får vondt etter så kort tid.

    12. Jeg er fult klar over at jeg er en “følelsesmessig spiser”. Jeg spiser lite når jeg er veldig travel eller stresa fordi jeg ikke engang tenker på mat eller kjenner etter at jeg er sulten. På motsatt side kan jeg goodt kjedespise om jeg ikke har noe annet å gjøre. 🙂 Først og fremst er jo mat drivstoff, men også kos. 🙂

    13. Bra og viktig innlegg dette! Jeg spiser mye bare for å spise, kjedespising rett og slett – det er i perioder bare, men når jeg er inne i en sånn periode går det helt automatisk. Jeg tror alt for mange spiser for mye, mye mer enn det kroppen dems egentlig trenger, så det er viktig å rekleftere litt over hva man faktisk putter i seg og når 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg