NYE ANBEFALINGER

Forrige uke kom Helsedirektoratet med nye anbefalinger om kosthold, ernæring og fysisk aktivitet.
Disse rådene skal gjøre oss sunnere og friskere.
De nye anbefalingene er laget på grunnlag av Nordic Nutrition Recommendations 2012 –  integrating nutrition and physical activity og rapporten «Kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer» utgitt av Nasjonalt råd for ernæring 2011.
Helheten av kostholdet og det totale fysiske aktivitetsnivået er lagt stor vekt på.
Du kan lese hele rapporten her.

Det er gjort noen få endringer siden de forrige anbefalingene fra 2005.
Blant annet har anbefalingene om fettinnholdet i kosten økt til 25 -40 energiprosent, med 10 -20 en umettede fettsyrer. Fettsyrekvaliteten er også lagt vekt på.
For første gang er det anbefalt å redusere innaktivitet. Barn og unge bør være fysisk aktive minimum 60 minutter daglig av moderat til høy intensitet, mens voksene bør ha minimum 150 minutter med moderat fysisk aktivitet hver uke.

Jeg synes det er veldig positivt at energiprosenten av fettinnholdet i kostholdet er økt. Vi har lenge blitt fortalt at fett er farlig, noe som er langt fra sant. Nå begynner dette å endres.
Likevel synes jeg det er synd at det fortsatt anbefales å velge magre meieriprodukter og å spise mindre mettet fett, og det er leit at de ikke skiller på ulike typer mettet fett. Den forskningen vi har i dag viser at naturlig fett som er ubearbeidet er livsnødvendig for oss og at det har god helseeffekt.

Jeg stiller meg også veldig positiv til rådene om å unngå innaktivitet. Riktignok synes jeg det er merkelig at anbefalingene for voksene er redusert. Vi vet at fysisk aktivitet er viktig både for fysisk og psykisk velvære.

Jeg håper også etterhvert at anbefalingene vil si noe om kvaliteten på matvarene vi velger.
Det er stor forskjell på matvarer som er bearbeide, varmebehandlet og også muligens tilsatt diverse tilsetninger, i forhold til de som er lite prosessert, økologisk og gjerne lokale. En rekke nyere forskning viser at rene og naturlige næringsstoffer har en annen effekt på kroppen en de bearbeidede.

Selv om jeg er uenig i noen av punktene, mener jeg fortsatt at det generelle budskapet som Helsedirektoratet gir er bra.
For Ola Normann, den generelle befolkningen, er er disse anbefalingene bra for folkehelsen.
Problemet er at de færreste følger dem. Det er dessverre kun en liten andel som ser fordelene i å ta vare på sin egen helse.

Mine råde og grunnprinsipper for #HelseGlede er mye grønnsaker, frukt, bær – spis fargerikt, mer nøtter og frø, mer sunt og naturlig fett (for all del, kutt ut margarin), mindre bearbeidede matvarer, mer økologisk, mer fisk, bevegdeg og takk kroppen for at du har muligheten til å være aktiv, smil, le masse og nyt hver dag :grin:  

Kristine

23 kommentarer
    1. Ups, ser at det ikke var Karianne J som hadde skrevet det jeg svarte på, men “anonym”. Sorry 🙂

    2. Karianne J:
      “kanskje mettet fett ikke er farlige for enkelte individer, men det store flertallet av forskningsraporter viser at det, ut i fra et befolkningsperspektiv, er skadelig på sikt.”
      De forskningsraportene du snakker om er observasjonsstudier, altså den typen av dårligst kvalitet. Der har man trukket konklusjoner kun utfra det man ser, men kan IKKE si noe om sammenheng mellom i dette tilfellet mettet fett og helse. Likevell blir dette gjort pga. interessene til legemiddelindustrien og matindustriet – de som har penger til å sette igang forskning på deres premisser.
      De siste årenes forskning som viser at naturlig fett (derav mettet) er positiv, er gjort med såkalte randomiserte kontrollerte studier (RCT), og er “gullstandarden” i forskning som faktisk gjør det mulig å dra sikre konklusjoner. i tillegg til metaanalyser som er en gjennomgang av massevis av studier som tidliere er gjort.
      Så det helsedirektoratet gjør er å stikke hodet i sanden så lenge de klarer. Det er jo litt flaut å plutselig gjøre en helomvending etter å matet befolkningen med at fett er fy 🙂

    3. Ingeborg:
      Jeg er så enig Ingeborg. Og vi ser tydelig at de rådene vi blir gitt nå ikke fungerer. Vi blir stadig sykere og sykere dessverre!

    4. Lovelylillers sunne oppskrifte:
      Det er vel egentlig alltid slik? At de nye rådene som kommer ikke er revolusjonerende men ørlittegrann forbedret.

    5. Anonym:
      Det har vel egentlig ikke vært riktig godt dokumenter at mettet fett er dirkete skadelig.
      Vi har så mye god forskning i dag som viser at det blant annet ikke er noe sammen heng mellom mettet fett og hjerte- karsykdom.
      For all del, jeg har ikke noe enten eller forhold og mener ikke at du utelukkende skal spise mettet fett. Men å påstå at mettet fett er skadelig, vet vi er feil den dag i dag.
      Mettet fett er nødvendig for funksjonen av alle celler i kroppen, men ja, man må tenke på kvaliteten av mettet fett.

      Jeg studerer emnet og den kunnskapen jeg har kommer fra lærebøker, undervisning, en rekke teoribøker og at jeg hele tiden leser studier av alle slag.

      Jeg har full forståelse for at Helsedirektoratet kommer med de anbefalingene de gjør. At de ikke baserer rådene sine på nyere forskning. Det tar tid. Ja, jeg skulle ønske at anbefalingene utviklet seg raskere, du ser bare hvor syke og dårlige vi er blitt av fettfryken, men jeg skjønner også at staten trenger år på å la ny forskning og kunnskap modnes.

    6. Karianne J:
      Takk for hyggelige ord Karianne.
      Klinisk ernæringsfysiolog – da kan du mye. Jeg har selv lyst til å komme meg dit du er i dag 🙂

    7. Som klinisk ernæringsfysiolog stiller jeg meg bak helsedirektoratet men jeg er samtidig helt enig med deg. Vi har så mye god forskning de siste tiårene som viser at mettet fett ikke er farlig men at det er sukkeret som er faren. Jeg har behandlet enormt mange pasienter de siste årene ved å snu om på fettfrykten deres. Helsedirektoratet vil komme etter, det tar dessverre bare mye tid. Det er godt med kostrådgivere som deg som holder seg oppdatert og som sprer sunnhet.

    8. Hei
      Jeg liker bloggen din, men…
      Jeg stiller meg 100% bak helsedirektoratets anbefalinger. De bygger på den trygge, sikre forskningen. Det er det eneste riktige å anbefale på et befolkningsnivå.
      For eksempel: kanskje mettet fett ikke er farlige for enkelte individer, men det store flertallet av forskningsraporter viser at det, ut i fra et befolkningsperspektiv, er skadelig på sikt.
      På hvilket grunnlag gir du dine anbefalinger? Etter å ha lest et par artikler på ymse treningssider? Eller etter å ha samlet kunnskap fra utallige samsvarende og seriøse forskningsresultater, gjennom mange år? Det siste gjør iallefall helsedirektoratet.
      Jeg sier ikke at du tar feil, jeg sier bare at før man går ut og anbefaler det ene eller det andre så bør man være veldig sikker i sin sak, og man bør iallfall være sikker på at det ikke er skadelig.

    9. Det skulle tatt seg ut om Helsedirektoratet skulle komme med nye anbefalinger hver gang ny forskning viste at mettet fett er sunt eller usunt. Heldigvis er de mer seriøse enn som så. Kan du forklare hvorfor du anbefaler å kutte ut margarin?

    10. Syntes det er bra de begynner og forstå at fett ikke er farlig!
      Elsker oppskriftene du legger ut, mye bra som motiverer til en god og sunn livsstil.
      Stå på 🙂

    11. Jeg synes de er bedre,men ikke akkurat revolusjonerende. Med all forskningen som er i dag kunne man gått ut med mer helsefremmende råd. Det virker som de har skrevet rådene for å nå flest folk – ikek nødvendigvis for å få folk sunnest mulig. Pluss for fokus på inaktivitet 😀

    12. å, jeg er så enig med deg!!
      Fett er utrolig viktig i kostern – man ser effekten av det på både hud, hår og negler samt generell helse når man innfører flere fettsyrer i kosten! Bort med margarin og inn med ekte meierismør! 😀 Takk for at du deler viktige opplysninger med leserne – du er flink!

    13. Nå ble jeg glad! Supert at du med alle dine følgere videreformidler dette med at fett, og spesielt mettet fett IKKE er farlig. 🙂 Jeg skjønner heller ikke at de kan fortsette å anbefale magre produkter da ny forskning viser at naturlig fett (fra dyr etc) er positivt for helsen. De mangre produktene er jo bare fylt me vann og spesielle fyllstoffer for å få samme konsistens som de ekte produktene. Disse prod. er ofte dyrere, så det du faktisk gjør er å betale mer for mindre. I tillegg blir du mindre mett og det smaker ikke like godt som de helfete produktene.

    14. Kunne ikke vært mer enig. Bort med vita hjertegod. Inn med natrulig kosthold og hverdagslig aktivitet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg