TRENINGSPRINSIPPER

Viktige stikkord ved trening er spesifisitet, variasjon og progresjon.

Styrketrening er svært effektivt, selv for fettforbrenning, i tillegg vil det stramme opp og gjøre kroppen mer fit. Ikke minst, du blir sterkere og mer funksjonell. 
Hvor mange styrkeøkter som burde trenes, hvordan du deler opp trening og legger opp økten, avhenger av hva som ønskes å oppnås, ditt mål.
Generelt bør styrketrening trenes minimum to ganger i uken.

Varier belastningen, øvelser, repetisjoner og sett på styrketreningen.
Det finnes utallige måter og trene på, og flere hundretalls øvelser. Å variere gjør det både mer motiverende i lengden samt at du får prøvd ut forskjellige øvelser og finner de øvelsene hvor du virkelig får muskelkontakt.

Det er slik at du blir god på det du gjør.
Treningen du utfører skal derfor spesifiseres mot målet ditt og det du ønsker å oppnå.
Vil du løpe maraton på ny rekord, må du legge hovedvekt på løpetrening. Ønsker du å løfte 100 kilo i markløft, er du nødt til å løfte vekter og trene markløft.

Det er også lurt å sette opp en progresjonsplan.
Uten noen form for progresjon i treningen, vil det være vanskelig å oppnå fremgang.
Progresjon kan for eksempel gå ut på å øke vekten du løfter, ta flere repetisjoner, gjøre flere sett eller tilsette flere øvelser.

Lykke til og kjør på:grin:

Kristine

17 kommentarer
    1. Maja:
      Først og fremst burde du spise god mat, og la proteinene komme fra maten din. Om du bruker proteinpulver i baking og lignende er det lite sjans for at det blir for mye. Det skal veldig mye til før det er skadelig.

    2. vilde, oslo:
      Hei Vilde! Nå har det seg sånn at jeg fortsatt har en virusinfeksjon de ikke finner helt ut av, så jeg er fortsatt syk, men jeg prøver å gjøre det beste ut av det selv om jeg er sliten. Og jeg lærer underveis.
      Jeg har vært blant de jentene som har et slik ensformig liv, og, ja, det er trist som et fengsel. Det fine er at man kan komme ut av det, og da oppdager men hvor fantastisk livet faktisk er! 🙂

    3. heisann kristine
      nå ser du bra veldig bra ut, og innleggene dine er så mye mer reflekterete enn tidligere. husker da du så sliten og (sorry) svært stusselig ut (jeg tror dette var da du var syk) huff. jeg får vondt når jeg går forbi slike jenter på gata. det ser virkelig ut som de har tidendes mest triste, kjedelige, ensformige liv, – i et fengsel. hurra for sunnhet innenfra. fin er du!!

    4. Hei! Jeg har et lite spørsmål om styrketrening.. jeg synes nemlig det er så utrolig kjedelig! Men bruker romaskinen de gangene jeg trener på treningsstudio, mens nå om vinteren går det mye i skigåing. Kan man regne disse to treningsformene som “styrke”? La oss si jeg gjennomfører to roøkter i uka, kan jeg da si jeg har gjennomført to styrkeøkter, eller er det bare kondisjon? 🙂 Ha en fin dag videre!

    5. Hei! Jeg har kjøpt meg proteinpulver og bruker det blant annet i baking og når jeg
      skal lage meg noe godt. Jeg drikker det sjeldent som shake, men jeg lurer på om det
      kan bli for mye? Hvis jeg bruker det i baking og som shake og i tillegg spiser questbarer?

    6. Jeg er veldig flink til å variere både rep. og øvelser. Trener hver muskelgruppe ca 2 ganger/uka (bein, skuldre+bryst og rygg) og da tar jeg i tillegg biceps en dag, triceps og mage en av de dagene jeg trener stor muskelgrupper 🙂 merker jeg kan bli støl selv om jeg trener jevnlig, men det at bare bytter på øvelser gjør at man treffer ulike deler av musklene 🙂 syns det funker for meg 🙂
      Nå skal jeg få treningsplan av coach så får se hva skal planer han har for meg da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg