KOS


Dagen i dag har ikke vært min dag.
Heldigvis har jeg to skjønne små skapninger som liker å kose med matmor.
De få alltid frem latteren.
Pusekos!

Tidligere i dag var jeg en tur hos Anders hos Klinikk for Alle og fikk osteopatisk behandling for mine mageproblemer. Jeg har blant annet irritabel tarm (IBS).
Han gjorde såkalt visceral manipulasjon for blant annet å redusere spenninger i mageområdet.
Hos meg løsnet det komisk nok ikke bare i magen, men også i skulderområdet. Det er rart hvordan kroppen henger sammen!
Sammen med noen endringer i kostholdet skal jeg ha hovedfokus på å forbedre mageproblemene mine de neste ukene.
Magen min er en stor uløst gåte, så dette kan bli spennende!


Vi er halvveis til helg!
Lillelørdag ble feiret med ekstra kos til dessert.
Ostekake med kirsebær toppet med peanøttsaus.
Jeg serverte i tillegg noen proteinbarbiter og et eple til.
Godt!

Enkel ostekake med bær
Til 1

50 g bær, jeg brukte kirsebær
1 eggehvite
100 g gresk yoghurt, eventuelt kesam
1 ts sukrin+
1/2 ts vaniljepulver
2 ss varmt vann
1 ts gelatinpulver, eventuelt 1/2 plate gelatin

Smelt gelatinen i det varme vannet.
Mos bærene sammen med gresk yoghurt, og tilsett gelatinen.
Stivpisk eggehviten med sukrin og vaniljepulver.
Vend så bærblandingen inn i eggehviten.
Ha massen over i en form. Jeg brukte en kaffekopp som jeg hadde plastfolie i.
Sett kaldt i 1 time.
Nyt.

Peanøttsausen består av peanøttsmør, litt varmt vann og en liten klype salt.
En nydelig kombinasjon. Søtt og salt er uslåelig!

Håper dagen din har vært bra.
Ha en super kveld :grin:

Kristine

25 kommentarer
    1. Maren:
      Tenker du på en vanlig allergitest eller på en IGG-test?
      Jeg har tatt vanlig allergitest, ja. Uten hell.
      Godt du har funnet ut av det 🙂

    2. Hei!
      Har du prøvd å kutte ut alt av melkeprodukter? og tatt intoleransetest? dette hjalp meg utrolig mye, alaldri vært plaget etterpå 🙂

    3. Hei igjen , så svaret ditt nå 🙂 jeg tenkte på behandling for irritabel tarm i denne sammenhengen. Jeg snakker ikke om din effekt – jeg tviler på at du ville løyet om det her på bloggen 🙂 har tillitt til at du skriver positivt når du selv har opplevd effekt. Det var egentlig ikke det jeg tok opp -men med tanke på manglende dokumentasjon på alternativ behanding ( osteopat, kiropraktor.. Akupuntur..osv) så syns jeg det er viktig å fremheve at man ikke kan si at din effekt er pga den gitte behandlingen! Det bør man være tydelig på – for disse behandlingsmetodene har man ikke funnet sterk korrelasjon mellom behandling og effekt- variabler utenfor er ikke godt nok kontrollert. Så placeboeffekten er svært sannsynlig. Og de studiene som utføres har ofte dårlige design… Var bare det jeg påpekte. Som jeg sa i forrige kommentar – det er superflott med effekt – men ikke legg det frem som om det var ene alene pga behandlingens mekanismer..:)

    4. 🙂
      Ja, får i meg masse nok med fiber – spiser masse grønnsaker, korn, litt frø osv.
      Legen tror jeg har sånn “irritabel tarm”, jeg og.

    5. Så utrolig godt at du får behandling som fungerer Kristine 😉 Sliter også selv med denne diagnosen “irritabel tarm”. Heldigvis har jeg en lege som er utrolig dyktig innen ernæring som har hjulpet meg veldig, itillegg har jeg Therese Ødegaard som coach, som også er utrolig dyktig 😉 Nå er et nytt kosthold igang og jeg er super spent på åssen magen reagerer på dette 😉 Foreløbig går det strålende 😉

    6. Hej! I julas gjorde jag ett recept från bloggen som var någonting i stil med pepparkaksbollar. De innehöll bl.a. olika nötter, dadlar och pepparkakskryddor. Jag har försökt att hitta receptet igen men gör inte det. Vore väldigt tacksam om du kunde hjälpa mig med det! 🙂

    7. HElene:
      Har du lest om FOODMAP?
      Dette er en diett laget for IBS. Jeg vil anbefale at du leser deg opp på den. Lykke til 🙂

    8. Karoline:
      Så utrolig bra at du fant noe som fungerte for deg. Det er akkurat dette som er viktig. Finne en behandling som hjelper den enkelte 🙂

    9. Caroline:
      Hei Caroline. Tenker du i forhold til benhinnebetennelsen eller denne behandlingen på magen?
      I forhold til trykkbølgebehandlingen så er det flere studier på dette som viser effekt, nevnte blant annet en studie i mitt forrige innlegg om behandlingen.
      Til behandlingen på magen så har jeg ikke lest på opp på studier enda.

      Jeg går til Klinikk for Alle og får den behandlingen de anbefaler mot mine plager. Jeg kan ikke annet enn å dele min erfaring og det jeg opplever. Uansett hva det gjelder, vil jeg alltid være ærlig med dere. Jeg mottar for eksempel en rekke produkter som jeg prøver ut, og det er svært få av den som ser bloggens lys. Det å være ærlig er viktig for meg.
      Det samme gjelder Klinikk for Alle. Om behandlingen hos ikke fungerer og jeg føler at jeg ikke får noe ut av den, vil jeg skrive det. Dette er min erfaring.

    10. Hei! Jeg lurer på en ting vdr denne behandlingen og andre. Kun av nysgjerrighet:) jeg vet ikke om du er klar over det – men du nevner jo her behandlinger som ikke er evidensbaserte dvs man har ikke evidens for å si at dette fungerer. Dette gjelder svært mange behandlinger som tilbys der ute. Jeg lurer på dine tanker rundt dette- da du jo på en indirekte måte “reklamerer” ovenfor dine lesere. Dersom alternative behandlinger fungere så har vi ikke annet å henge det på enn placeboeffekten – og misforstå meg rett – placeboeffekten er fantastisk og vi skal nyte den 🙂 men – er du bevisst det at du går i bresjen for behandlinger som det ikke finnes dokumentert effekt for ?? Dette er et marked jeg tror lever godt på denne uvitenheten blant mannen i gaten….

    11. Håper du blir bra! 🙂 Blir spennende å høre.
      Sliter selv med mageproblemer. Har veldig treg mage, og det er utrolig kjedelig. Ingenting som fungerer.
      Håper resten av onsdagen din blir bra! 🙂

    12. Jeg var til en alternativ behandling, tror hun egentlig var massør eller noe, hvor hun knadde og maserte magen min. Jeg har hatt mye problemer uten å finne ut hvorfor. Etter 3 behandlinger ble magen min helt bra. Plutselig fungerte fordøyelsen og også sulten og mettet. Lykke til Kristine. Håper på det beste for deg 🙂

    13. Hei:)
      Jeg har akkurat fått vite at jeg har IBS, og lurte litt på hvilke matvarer du reagerer på event. holder deg unna? Jeg sliter med å finne ut av hva det kan være.. he he

    14. Hei! Jeg ble veldig nysgjerrig på denne behandlingen, sliter med magen selv, blir ekkel nesten uansett hva det er jeg putter i meg… kunne du skrever litt mer om dette? Eller bare svart på mail? Eller noe?
      Synes det er spennende å titte på oppskriftene dine, men har ikke mitt eget kjøkken, så får ikke prøvd så mye. Gleder meg til jeg får meg et eget sted!

    15. Håper dere finner ut av hva som er i veien med magen din, og greier å behandle det. Er så kjedelig å ha vondt og være dårlig. God bedring! Og håper du får en finfin onsdag videre. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg