SPØR DE FAGKYNDIGE

Lurer du på hvordan du kan forebygge ryggsmerter, hva en osteopat egentlig er, hva du kan gjøre med et kne som verker når du løper, eller kanskje noe helt annet?

Nå har du muligheten til å spørre de fagkyndige hos Klinikk for Alle :grin:

Terapeutene på Klinikk for Alle på Høvik har bred kompetanse og vil besvare deres spørsmål.
Her har vi Bjørn Terje som er kiropraktor, Kristin er fysioterapeut og kiropraktor, Joar er akupunktør og fysioterapeut, Morten er fysioterapeut og muskelterapeut og Anders er ernæringsfysiolog, muskelterapeut og snart osteopat.
De deler gjerne sin kunnskap med dere.
Spør i vei i kommentarfeltet!

Svarene vil bli besvart i et eget innlegg til uken.
Legg gjerne igjen mailadressen din. Om ikke alle spørsmålene blir besvart i innlegget, skal vi prøve å få svart alle på mail.

Da tar jeg helg.
Det er fredag! Weeee…. 
Jeg og PØ har datenight i kveld. Vi skal en tur på latter og ut å spise. En herlig fredagskveld!
Håper dere alle får en fantastisk helg :grin:

Kristine  

42 kommentarer
    1. Hei!
      Lurer på om og evt hva dere anbefaler av alternative behandlinger mot mageproblemer, noe ala det Kristine har (IBS)?
      På forhånd tusen takk for svar 🙂

    2. Hei!
      I 2006 ble jeg operert for ruptur på fremre korsbånd samt menisk i høyre kne. Etter operasjonen fungerte kneet bra en liten periode, men ble aldri helt bra. Det går litt opp og ned med hvor mye vondt jeg har, men i perioder hvor jeg trener mye kan det feks være kjempevondt å gå ned trappa. I tillegg knaser det ekstremt mye inni kneet (det gjør det forsåvidt i begge knær). Smerten sitter forran i kneet (kjennes litt ut som det gjorde rett før jeg røk korsbåndet). Har oppsøkt lege et par ganger, og får kun beskjed om at det er overbelastning og at jeg må ta det rolig et par uker. Dette har liten effekt, og det føles ganske nytteløst å gå til legen. Hva kan dette være? Og finnes det noe jeg kan gjøre for å forebygge/bedre tilstanden?
      På forhånd tusen takk for svar 🙂

    3. Heisann!
      For 3 år sidan fekk eg eit brudd i bekken-beinet mitt på venstre sida. Det tok nokre månedar før eg klarte å gå uten krykker, men så kom eg meg fort på plass igjen. For ca 1 og 1/2 år sida begynte eg å trene meir og meir, og eg er spesielt glad i å springe! Problemet er at eg får veldig vondt i venste kne dersom eg spring langt – noen gongar går det over med ein gong, medan det andre gongar kan vare i fleire dagar. Det er veldig vanskelig å beskriva smerten, og så varierer den veldig frå gong til gong.
      Eg kan og få veldig vondt i hofta. Tidlegare i år fekk eg så vondt at eg nesten ikkje klarte å gå.. Dette varierer veldig! Det kan plutselig komme og vare nokre dagar, så kjenner eg det ikkje i det heile tatt, og så kjem det tilbake i periodar – enten i fleire dagar, eller berre i nokre timar etter eg har trent.
      No har eg tatt både røntgen og MR for å sjekke om det kan vera noko, men dei finn ingenting.
      Det er derfor veldig vanskelig for meg å veta kva eg kan gjera for å ikkje få smerte..
      Eg elsker å springe, og vil helst gjera det i det uendelige – så sett stor pris på svar, tips og hjelp 🙂

    4. Jeg sliter både med beinhinnebetennelse og smerter rett under og på innsiden av kneet. Beinhinnebetennelsen vet jeg kommer av mye løping. Jeg har teipet beinhinnen når jeg går/løper og det fungerer, men den siste tiden har jeg fått utslag bare av at jeg går i litt godt tempo til og fra bussen. Jeg heller litt innover med begge føttene og skal til vanlig bruke såler for å bygge opp. Dårlig til dette til hverdags, men bruker de alltid når jeg trener styrke og går/løper. Kneet har jeg tidligere hatt slimposebetennelse under kneet og har i ettertid slitt med smerter i kneet under løping og beintrening (markløft, knebøy, bulgarske utfall og lignende øvelser).
      Lurer derfor på om det er noe råd til hvordan jeg kan forebygge dette eller hvordan type behandling som kan hjelpe? Iser ned kneet og bruker knestøtte både under løping og styrketrening, samt at jeg teiper beinhinnen.
      Utrolig bra at dere har åpent for spørsmål ang. dette 🙂

    5. Jeg er 26 år og er stort sett frisk og rask. Men det klikker en del i kneet mitt. Det kommer oftest under knebøy eller andre øvelser som går over kneleddet. Har dere noen ide om hva det kan være og om det kan være noe jeg kan trene opp? Takk.

    6. Det dere driver med er egentlig alternativ medisin, bortsett fra fyrsioterapi. Hva tenker dere om det? Er det fortsatt god behandling?

    7. Hei! Sliter en del med at hofta ofte føles stiv og kan lage “klikke” lyder når jeg løper. Er 17år og godt trent, så har dere noen tips o.l?
      Under løpeturer får jeg også ofte vondt i skuldrene. Jeg har funnet ut at jeg nesten har overbelastet dem, og at de små musklene som holder skuldra på plass er for svake (holder på med opptrening). Kan dette ha en sammenheng med smerten i skuldra på joggeturene? (Smerten er lik hold/sting/luftsmerter) Mange hilsener fra fast leser <3

    8. Jeg lurer egntlig på om menneskekroppen er skapt for å ikke ha vondt etterhvert som man blir eldre? Kan man bli gammel og fortsatt ha en kropp som ikke verker? I så fall hvordan gjør vi det da? 🙂

    9. Hei! Så gøy da. Jeg lurer litt på i forhold til en vond rygg som jeg har hatt siden jeg var 18. Spiller mye volleyball og trener styrke. Har en litt ekstra stor svai i korsryggen. Det sies jeg har overbelastning i ryggen. Jeg gjør nesten daglig core øvelser og tøyer min stive muskulatur. Lurer litt på hva som anbefales, og ikke minst øvelser som anbefales?? Jeg har tidligere gjort øvelser i slynger, men jeg har fått beskjed om at det kanskje blir for tungt for meg og at jeg da bare jobber med den ytre muskulaturen, isteden for den indre core muskulaturen.. Det er så frustrerende at jeg aldri blir god i den ryggen. Vet snart ikke hva jeg skal gjøre ..

    10. Aurora:
      Jeg synes det er trist at du synes at dette er reklame.
      Verken jeg eller Klinikk for Alle tjener noe på dette. Det er rett og slett ment som en gest til dere som jeg / vi håpet dere ville like.

    11. Jeg er en 24 år kvinne som nettopp har fått skoliose med utglidning til høyre side i T-regionen. Hvilke øvelser bør jeg begynne med og hvor ofte? Nå trener jeg 6-7 ganger i uken løping, styrke og svømming. Er det noen former for aktivitet jeg bør holde meg unna? Takk for svar 🙂

    12. Lurer også på hva som er spesielt med klinilk for alle og hva som er deres visjon?

    13. Hva er forskjellen på en fysioterapeut, en muskelterapeut, en kiropraktor, en osteopat og en muskelterapeut?

    14. Jeg er ganske sikker på at jeg har noe bekken/hofte ujevnheter. Når jeg feks setter meg i knebøy plasserer jeg det venstre benet ofte litt foran det høyre. Med en gang jeg retter opp i det slik at begge er plassert på samme linje så ser jeg at venstre siden av rumpa/bekken kommer nærmere gulvet enn høyre. Slet en periode for flere måneder siden med at jeg fikk vondt i vesntre kne av knebøy, men nå har jeg jobbet mye med teknikk så får heldigvis ikke vondt lenger. Likevel ser jeg at bekkenet ikke er symmetrisk og lurer på om det hindrer meg i å bli sterkere i knebøy. Er det noe en kiropraktor eller fysioterapeut kan hjelpe meg med? :/

    15. Hva er de beste tipsene til å øke bevegelighet? Er det hensiktsmessig å drive egne økter for tøying av ledd og muskler? Eller er f.eks. yoga og pilates bedre?
      Jeg sliter med løperkne som kommer og går. Hva er best for knærne av løpesko med eller uten demping når det kommer til å løpe på hardt underlag?

    16. Hei 🙂
      Jeg har i det siste slitt med (noe jeg tror er) smerter i akilessenen. Har løpt en god del tidligere, men har trappet ned (og kuttet det helt ut i det siste) da jeg trodde det var dette som utløste smertene. Jeg er aktiv ellers med spinning og styrketrening. Etter ca 2 mnd uten løping er det fremdeles ikke helt bra, og jeg kjenner smertene fremdeles (spesielt om morgenen). Lurer på hvilken behandling som kan være mest effektiv for meg, og hva som anbefales?

    17. Hei!
      Er en 17 år gammel jente som går idrett-vidergående, har plutselig begynt å slite med høyre hofte, vet ikke hva jeg skal gjør eller ikke gjør. Driver derfor å trener akuratt sånn jeg alltid har gjort. Vurdere å gå til fysioterapeut snart.

    18. Hva tenker dere om fettsyrebalanse test? Funker de og er de nyttige? Jeg vet de kan tas hos Hexenberg blant annet.

    19. Wow, for en super mulighet!
      Hei! Jeg er en 21 år gammel jente som elsker styrketrening. Jeg har hatt en prolaps i korsryggen nå i flere år, og har mistanke om at jeg har en i nakken også(dette er derimot ikke undersøkt). Det jeg lurer på, er om det finnes noen øvelser jeg kan gjøre for å gjøre smertene mindre? Smertene oppstår mest når jeg står og går lenge av gangen, spesielt på hardt underlag, eller det kan komme akutt hvis jeg bøyer meg ned.
      Jeg har studentøkonomi, så dyre behandlingsmetoder er dessverre ikke helt aktuelt for øyeblikket. Dersom det allikevel er kun det som virker, så må jeg bare få gjort det.
      Håper på svar!
      Hilsen Helene

    20. Ser Marie nevner IGG test. Er de egentlig reelle eller hva er deres syn? Lurer også på hva dere mener om aspartam og annet sukkerfritt?

    21. Jeg tok en blodprøve (IGG?) som ble testet hos Lab1. Svarene på den var at jeg hadde allergi med verdier på 3 og 4 av 6 på hvete, rug, spelt og havre, men ikke bygg. Jeg antok at det var gluten, men inneholder ikke bygg gluten? Så tok jeg en blodprøve hos legen der det ble testet for vanlig cøliaki. Den sa at jeg ikke var allerrgisk, så jeg er litt forvirret. Er også usikker på om det egentlig er gluten jeg ikke tåler, men jeg vet jo at det finnes flere “typer” glutenallergi. Hadde blitt veldig glad for svar hvis noen kan noe om dette! 🙂

    22. Jeg har nettopp begynt på lavkarbo. Hvordan gjør jeg det best? Eller har du andre tips for en god ommlegging. Jeg vil motiveres til å holde det livet ut =)

    23. Lurer på hvordan man forebygger smerter i nedre del av korsryggen/på halebeinet? Mistenker at det oppstår pga inaktivitet i akkurat dette området, og spesielt ved sitting. Så lenge jeg trener, går eller løper kjenner jeg nemlig ingenting. Men etter én dags inaktivitet merkes det fort.

    24. Syns det er mye skjult reklame om dagen for “Klinik for alle”
      Ellers bra blogg!

    25. Hei
      De siste ukene har jeg hatt vondt i korsryggen. Er ikke vondt i en spesifikk posisjon, men det verker bare nederst i korsryggen. I skrivende stund verker det når jeg ligger horisontalt.
      Har vært hos Kiropraktor flere ganger, men har ikke følt at det har hjulpet noe særlig. Har også tatt meg treningsfri i ca.2 uker hvor det ble gradvis bedre, men når jeg begynte å trene igjen så kom det tilbake.
      Hva tror du det kan være og er det noe jeg kan gjøre selv for at det skal bli bedre? Noen øvelser for eksempel? Og kan jeg gjøre øvesler for “leg curl” “benpress” utfall osv så lenge jeg holder meg unna “knebøy” og “markløft”? Hva med løping og sykling?
      Vil jo helst ikke ha alt for lang pause fra treningen heller.
      Jente, 20

    26. Hei
      Jeg har slitt med betennelse i knærne de siste 2-3 ukene. (går 3 ganger i uken til fysio
      og kiropraktor hvor jeg får massasje og nåler). Jeg merker bedring men vet jeg må ta
      det rolig fremover. Hva er den mest skånsomme måten å begynne ‘opptreningen’
      av beina igjen (så betennelsen ikke blusser opp). Betennelsen har mest sannsynlig kommet
      pga at jeg har ryggproblemer og at det over tid har blitt en overbelastning.
      Tenker i forhold til sykling, ellipse og svømming feks. (men også styrke).

    27. Spenennde:-)
      Jeg lurte på om det er noen øvelser jeg kan gjøre hjemme for benhinnebetennelse?

    28. Hei!
      Jeg er ei 16 år gammel jente som elsker styrketrening!
      Når jeg tar øvelser som markløft kjenner jeg vondt nederst i korsryggen noen
      dager senere.
      Det gjør såpass vondt at jeg ikke får bøyd meg, og noen ganger
      gjør det vondt uten at jeg beveger meg.. Jeg lurer på hva dette kan være,
      og hvordan jeg kan hindre at det skjer?

    29. de to nederste ryggskivene mine gnisser mot hverandre, og det er så vooondt! noen ganger er det og slik at det bli helt akkutt vondt. (etter jeg har trent, vært bøyd lenge, danset og lignende) kan bare bøye meg to cm frem ca. er det noen øvelser jeg kan gjøre for å bli kvitt dette? og hva kan det være at jeg får akutt vondt? det går over etter to dager, så er det som vanlig, at jeg har mindre smerter, og klarer å bøye meg.

    30. hei! jeg er en 22 år gammel jente som har operert venstre kne 3 ganger.
      to ganger for rekonstruksjon av fremre korsbånd og en gang for menisk. Jeg har etter hvert inngrep vært flink med opptrening og følgt legens og fysioterapuatens råd. Det er nå to år siden sist operasjon og føler det bare blir dårligere og dårligere. Jeg driver ikke idrett og har heller ikke løpt siden min første operasjon. Jeg trener mye spinning, går turer i fjellet og litt styrke. Kan ikke skjønne hva jeg gjør galt ? Det knekker og knirker også veldig mye, hva kommer dette av ?

    31. Hærlig! Jeg fåt vondt i begge kne ved beintrening, ofte er ett værst om gangen. Det værste er leg extentions i maskin. Da får jeg “garantert” vondt/verk etterpå. Kjennes ut som musklene er sterkere enn det knærne er. Får vondt mest under på sidene, men også over og rett under kneskålen. Gode tips, hva dette egentlig er og hva jeg kan gjøre mottas med takk!

    32. 1) Hva er deres forhold til skumruller? Er dette noe dere anbefaler? Og for hva?
      2) Er det farlig å knekke opp ryggen selv, eller at andre ufaglærte gjør det?
      Med å knekke opp selv, mener jeg: (1) sitte på en stol med hendene over hodet, og bøye overkroppen bakover over stolryggen, (2) rulle ryggen på massasjerulle, (3) ligger på ryggen, løfte venstre ben til kne i 90 grader, vippe ben mot høyre og overkroppen mot venstre.
      Knekke opp av andre: personen presser knokene på hver side av ryggen, mens jeg ligger på magen. Mens jeg puster ut og slapper av, så presser personen rolig ned til det ev. knekker. Dette er i brystrygg området, og ikke oppe ved nakken.
      3) Gått hos kiropraktor over lengre tid/flere måneder, noen ganger Intensivt med 2 ganger i uken, 3-4 uker på rad. Følte ikke det hjalp. Låsningene kan komme tilbake allerede neste dag.Og jeg opplever det
      som mer smertefullt i perioden ryggen låser seg (1 ukes tid), enn om jeg bare går med låsningene der. Er osteopati noe som kan hjelpe i stedet? I såfall hvorfor?
      Håper på svar 🙂

    33. Hei! Jeg har smerter på framsiden av høyre hofte. Det blir verre ved aktivitet. Jeg har vært til en fysioterapaut, men han fant ikke ut noe. Jeg har også tatt røngten, men de var fine. Smertene startet etter en periode med mye trening for over to år siden. Har gått på kortisolkur, men det fungerte ikke. Håper på svar:-)

    34. Ønsker tips til helhetlig helbreding av bekkenvondter etter graviditet 🙂 topp initiativ!

    35. Jeg har kronisk beinhinnebetennelse. Det skifter på hvor vondt det er, så jeg lytter til bena mtp løping. Finnes det noen øvelser/tøyninger/massasje jeg kan gjøre selv for å motvirke dette? Evt valg av sko? Jeg har forsøkt både fysioterapeut og lokalbehandling med kremer etc, men nå har jeg lyst til å prøve å se hva jeg kan gjøre selv. Og vær så snill å ikke si at jeg skal slutte å løpe…

    36. Jeg har et spørsmål ang. skulderleddet.. Jeg har i minst 5 år unngått å trene noe særlig styrke for skuldre pga. høyreskulderen har lagd kneppelyd og i tillegg blitt vond av de fleste øvelser (spesielt press-øvelser). Det siste året har jeg blitt flinkt til å utføre dynamisk oppvarming før alle styrkeøktene, noe som har bedret skulderen nok til at jeg trener de nå, men høyre skulderen har fremdeles ikke vært 100%. Etter at jeg begynte å gjøre oppvarmingsøvelser for rotatorcuffen har høyre skulder vært mye mer medgjørlig og jeg trener skuldrene aktivt nå. Innimellom kjenner jeg det litt, men ikke noe konkret smerte i utførelse eller etter. Derimot så føles det som at skulderen blir litt stram i leddet, jeg føler for å presse skulderen bakover, som om det er noe som drar den frem. I skrivende stund trente jeg skuldre i går og merker at jeg ømmer litt på øvre del av det stedet jeg tror heter den laterale delen av deltoid. Pr i dag knepper det mer om jeg strekker armene rett ut til siden og hever de som i sidehev, enn under for eks. skulderpress (hvor jeg passer på å skyve albuene frem og holder ca. skulderbreddes avstand).
      Så spørsmålet er: Hva kan dette være? Burde jeg sjekke det opp? Er det noe rehab/prehab øvelser jeg kan gjøre i tillegg til rotatorcuffen som kan gi bedring?

    37. Hei! jeg er ei 16 år treningsglad jente som lurer på noe. jeg trener styrke på bein 1-2 ganger i uken, og har rettet teknikken min fra PT, men allikevel har jeg nå i ca. to mnd hatt vondt i kneene! jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer, men lurer nå: Bør jeg gå til osteopat å få det sjekket? jeg vil gjerne kunne leve av idretten min, men er redd for skader, hva skal jeg gjøre?

    38. Og kan du forklare hva som er greia med sånn magebehandling som Kristine får?

    39. Hei!
      Det å ha dårlige ledd ligger i familien, og det er spesielt anklene og knærne som er verst.
      Når jeg løper hører jeg stadig klikkeleder fra leddene, og det bruker ofte å bli litt vondt i kneet om jeg holder på for lenge.
      Har dere noen råd for hva jeg kan gjøre for å forhindre/bedre dette?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg