PROGRESSIV LØPING

I dag hadde jeg en super løpetur, såkalt progressiv løping.
Kort fortalt går det ut på at du øker tempoet underveis. Du starter nok så rolig og avslutter hurtig.
I og med at hovedfokuset mitt akkurat nå er å øke farten på min 10 kilometer, anbefales det en lengde på mellom 30 -40 minutter.
Ofte øker man tempoet etter hver kilometer og holder på i totalt 5 kilometer. Det var denne formen jeg brukte.
Dette er en effektiv måte å trene opp kondisjonen på. Hjertepumpen får kjørt seg! I tillegg får du også testet deg mentalt. Løpeturen blir hardere og hardere, og utfordrer psyken din.
Denne økter krever mer restitusjonstid enn vanlige løpeturer.


Spent og gira før jeg tar fart på en ny løpemetode.

Slik så min progressive løpetur ut:
5 min oppvarming, 10 km/t
1 km 11 km/t
1 km 11,5 km/t
1 km 12 km/t
1 km 12,5 km/t
1 km 13 km/t
5 min nedtrapping, 10 km/t

Det er første gangen jeg har hatt en slik løpeøkt.
I begynnelsen tenkte jeg ‘dette blir lett!’, men det forstod jeg fort at det ikke ble. Etter hvert som tempoet økete og bena begynte å bli slitene, kjente jeg det godt både fysisk og psykisk.
For en rus når treningsøkten var ferdig :mrgreen:  Da var jeg fornøyd!
Neste gang skal jeg begynne med en noe raskere fart. Jeg hadde mer inne når økten var over.

Har du prøv denne formen for løpetrening?
Det er absolutt å anbefale. I og med at farten stadig endres, går tiden mye fortere enn en vanlig løpetur!
Ha en god onsdagskveld:grin: 

Kristine

24 kommentarer
    1. Martemor:
      Å løpe på lett stigning på møllen er ikke så skadelig for leggene. Da er det mye verre med asfalt. Men det viktigste er jo å variere 🙂

    2. Kristin:
      Det er viktig å variere treningen, ellers blir man lei, ja. Trening skal jo være gøy 🙂

      Jeg vil anbefale å ha litt stigning. Jeg løper selv alltid med 0,5 stigning, men man kan gjerne ha litt mer om man ønsker det. Det er dette som er best for bena våre 🙂

    3. helle:
      Jeg skjønner ikke helt hva du mener?
      Farten avhenger ikke av skaden. Det er frekvensen, lengden og den totale belastningen over tid som har noe å si.

    4. Håper du passer på å ikke gå for fort frem på løpeøktene dine. Ellers vil det bare resulterer i nye skader. Jeg hadde også tatt mer hensyn til beinhinnen din. Å løpe med 14 km er vel ikke helt ideelt når du har hatt kronsisk beinhinne? Løping krever god tolmodighet, selv om det er lett for å bli for ivrig!

    5. Lager meg alltid et spesielt mål for hver løpetur, enten en bestemt lengde eller tid, slå en rekord i fart eller en distanse eller å løpe intervaller. Dette skal jeg teste neste gang! Takk for tips flinke du 😀

    6. Åååå, den type løping er det lenge siden jeg har benyttet! Blitt så lei kardio i det siste. Har gym på skolen i type 3-4,5 time flere ganger i uka, så når det kommer til egentrening med løping, er det lett å unnskylde at jeg har spilt basketball og løpt etter en ball konstant. Men nå inspirerte du meg, virkelig til å ta opp igjen den treningen! 😀 Takk!
      PS! løper du med stigning? Da jeg løp den før, løp jeg aldri med stigning. Nå løper jeg alltid med stigning, på 2-4% stigning. Hva anbefaler du?

    7. du som sliter med beinhinnene bør vurdere å løpe litt i skog/grus og ikke bare tredemølle:-) føler i alle fall selv at leggene får d litt verre med tredemølle enn ellers!

    8. For en super idé! Kjekt å variere litt utenfor vanlige løpeøkter og intervalltrening. Kan jeg få spørre hvor lang tid hele økten tok til sammen? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg