FETTSYREBALANSE

Som dere alle vet synes jeg det er utrolig spennende med ernæring.
Spesielt interessant synes jeg det er med fettsyrer, og da essensielle fettsyrer. Faktisk skrev jeg semesteroppgaven min omega3 fettsyrer!
De essensielle fettsyrene består av omega6; linolsyre, og omega 3; alfalinolensyre. Disse er vi er avhengige av å få gjennom kostholdet.

Da jeg kom over denne fettsyrebalansetesten ble jeg nysgjerrig.
Etter å ha undersøkt en del fant jeg ut at både Erik Hexenberg og Dag Viljen Poleszynski, to personer som jeg anser som svært dyktige og kunnskapsrike, anbefaler denne testen.
Jeg måtte prøve den!


I dag morges tok jeg fettsyreanalysen.
Blodprøven sendes til Tyskland og det tar derfor 1 -2 uker før svaret kommer. Da skal jeg få en gjennomgang av svarene mine av Anne Lene fra Hjernefabrikken.
Nå er jeg spent! 

Jeg ser på denne testen som en spennende måte å se hvordan jeg ligger ann og om det eventuelt er noe jeg burde gjøre med kostholdet mitt for å få en enda bedre fettsyrebalanse.
Forskning viser at vi i dag får i oss mye mer omega6 enn omega3. Evolusjonært sett skal fettsyrebalansen være 1:1 eller 2:1 av omega6 og omega3.
En god fettsyrebalanse gjør blant annet at kroppen restituere seg bedre, den tåler påkjenninger bedre og tåler høyere fysiske belastninger, betennelser leges og våre kognitive evner økes.   

Jeg skal fortelle dere mer når testresultatene kommer.
Har du tatt en slik test?

Kristine

16 kommentarer
    1. marieboe:
      Ettersom jeg har fortsatt det, får man ikke det, nei. Men jeg vil tro at det vil være mulig om noen år 😉

    2. Hei Kristine 😉 Lenge siden! Får man aldri vite fettsyrebalansen av vanlige blodprøver hos legen? Det er jo alltid snakk om hvor viktig det er med omega3, så rart at det ikke er mer fokus på å teste om man faktisk har nok! Spennende å finne ut 🙂

    3. Linda Marie Stuhaug:
      Du tar blodprøven selv og sender den til laboratoriet, så du kan ta testen uansett hvor du bor 😉 Hehe…
      Det blir spennende å se hvordan jeg har det innvendig 😉

    4. marie, oslo:
      Jeg har nevnt det så vidt over. Omega6 skaper inflammasjoner og om man har en ubalanse her er det sett sammen med en rekke sykdommer.

    5. jeg tok faktisk en sånn test for et års tid siden. jeg hadde en del betennelser og utslett. etter at jeg fikk svaren og endret kostholdet mitt er jeg blitt mye bedre og fungerer i hverdagen igjen. du spiser sunnere enn det jeg gjorde så jeg vil tro resultatene dine er bedre enn mine. lykke til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg