FETTSYRETEST


Som jeg allerede har fortalt dere, tok jeg en fettsyretest  som jeg bestilte her før påsken.
Dere ønsket å høre mer. Her kommer resultatet mitt :grin:

Jeg ser på denne testen som en spennende måte å se hvordan jeg ligger ann og om det eventuelt er noe jeg burde gjøre med kostholdet for å få en enda bedre fettsyrebalanse.
Klinisk praksis viser at vi  får i oss mye mer omega-6 enn omega-3. Evolusjonært sett skal fettsyrebalansen, altså balansen mellom omega-6-fettsryen AA og omega-3-fettsyren EPA, være mellom 1:1 og cirka 2:1 av omega-6 og omega-3.
En god fettsyrebalanse gjør blant annet at kroppen restituere seg bedre, den tåler påkjenninger bedre og tåler høyere fysiske belastninger, betennelser leges og våre kognitive evner økes.


Testen er veldig enkel.
Du stikker deg i fingeren med lansetten og påfører et par bloddråper på papiret som følger ved.
Deretter legger du papiret i en beskyttelsespose.
Blodprøven sendes til Tyskland. Etter 1 -2 uker før svaret kommer.
Når svarene kommer har du muligheten til å bestille en gjennomgang av resultatene med  Anne Lene fra Hjernefabrikken. Denne gjennomgangen koster ingenting om man kjøper olje, men om man kun ønsker en samtale koster det noen kroner.
Hun tilbyr også kostholdskonsultasjoner om man trenger videre hjelp for å optimere sin fysiske og mentale helse.


Selv spiser jeg i grunn sunt. Likevel vet jeg at det er mange faktorer som gjør at jeg muligens ikke spiser så sunt som jeg tror. For eksempel inneholder mye av det svinekjøttet og kyllingen vi spiser mye omega-6, fordi disse dyrene er foret med soya. I tillegg er en rekke av omega-3-tilskuddene som fines på markedet lite gode produkter og gir en dårlig mengde og kvalitet av omega3.
En sterk ubalanse mellom disse fettsyrene ses i forbindelse med flere ugunstige helseproblemer som redusert immunforsvar, økt betennelse i kroppen, redusert stoffskifte og negativ effekt på hjernen.

Når jeg så svarene på min fettsyre test, sa ikke disse tallene meg stort annet enn om det var bra eller dårlig.
Jeg fikk derfor en gjennomgang av testresultatene på Skype. Det var derfor både lærerikt og interessant at Anne Lene forklarte prøvesvarene for meg

Mine testresultater var generelt veldig bra.
Min omega-3-indeks var innenfor det normale og mitt omega-6 og -3 forhold var på 2,9 : 1, altså som er litt over det anbefalte mellom 1 : 1 og 1 : 2.
Testen viste også flere ting. Blant annet at jeg kan øke inntaket av flerumettet fett, da min fleksibilitet i cellemembranen var litt dårlig. 0,8 mens det anbefalte er 1 : 1. Cellemembranen var består hovedsakelig av fett og kolesterol. Om du får for mye av en type fett, kan membranen bli mer eller mindre fleksibel enn hva som er optimalt. Cellemembranen har en rekke kanaler for nærings- og avfallstransport. Om membranen blir mer fleksibel slipper flere stoffer igjennom membranen. Det motsatte skjer om du har for mye mettet fett i membranen, slik det er for min del, da vil færre stoffer slippe igjennom.
En annen ting som jeg også synes var svært interessant, var da Anne Lene spurte hvordan det var med blodsukkeret mitt. Det kunne nesten se om som om jeg var pre-diabetes! Dette er noe jeg akkurat ble klar over og fikk vite før påsken. Kroppen min er rett og slett dårlig på å omdanne glukose. Dette er vist noe som er nok så vanlig hos personer som tidligere har hatt spiseforstyrrelse. Det skyldes ikke at jeg spiser usunt, men at jeg ikke har behandlet kroppen bra.

Jeg skal gjøre noen endringer og tenker så å ta en ny fettsyretesten igjen om et halvt års tid.
Det er selvfølgelig variasjoner fra person til person. Derfor er det viktig å tenke på hvordan man føler seg og har det, og jobbe med forbedringer ut ifra dette og ikke kun et testresultat.

Kristine

25 kommentarer
    1. Maja:
      Nå er jeg ikke ferdig med alle testene hos legen enda og skal ikke si noe hundre prosent. Jeg lever fortsatt i troen på et ‘nei’-svar.

    2. Linda Marie Stuhaug:
      Var det en slik IGG-test du tok?
      Det er ikke greit med denne magen altså, den skaper mye problemer! Håper du finner ut av deg. God klem <3

    3. karoline:
      Hva tenker du på med kilder? Prøver hos legen.
      Det er flere ting som er merkelig med meg for tiden, så det er en mulighet, men de er ikke sikre enda. Men det kan se slik ut, ja. Da synes jeg det var fascinerende at fettsyretesten så det også.

      Jeg har ikke klart å finne noen gode studier på sammenhengen mellom spisefortyrrelse og diabetes og spurte derfor legen. Som han sa, de er ikke helt sikre enda og vet ikke helt mekanismene bak. Trolig er det fordi vi spiser så begrenset, både mat og mengde og / eller overspiser. Blodsukkeret blir veldig ustabilt samtidig som opptaket fra tarmen blir feil.
      Men dette er det spekulasjoner rundt, slik at jeg kan ikke si det hundre prosent.

    4. Thea:
      Det stemmer Thea. Du har helt riktig 🙂
      Det er også slik at det er spesifikasjoner i testen. Du skal ikke spise fisk eller ta tilskudd et par dager i forveien.

    5. Mari:
      Har du lest teksten over.
      Som jeg skrev, er dette noe jeg fikk vite for noen uker siden. Hos legen.
      Altså viste jeg det før fettsyretesten.
      Jeg skjønner heller ikke hva du mener med skeptiker. Det er legen som har påvist at blodsukkeret mitt ikke er normalt. Det som fasinerte meg var at fettsyretesten også reagerte på det.

      Så du trenger ikke å være frekk i munnen din verken meg eller andre lesere 🙂

    6. “Det kunne nesten se som om jeg var pre-diabetes”, Sofia. Hun er ikke i ferd med å få sukkersyke, og det bør uansett kontrolleres av en lege.
      Tåpelig kommentar, Sofia.

    7. tåpelig kommentar Mari. Hvordan kan man være sunn og frisk nok om man er i ferdig med å få sukkersuke?

    8. Påstod ikke du at du er “skeptiker”? Dette er vel verken en del av medisinfaget eller offentlig helsevesen. Humbug, tipper jeg. Du er helt sikkert sunn og frisk nok.

    9. Hei, Kan du si noe mer om hva det vil si å være pre-diabetes? Hvordan “forebygger” man videre? Det ser jo ut som du allerede spiser ganske så sunt mener jeg 😉 Jeg har også slitt med spiseforstyrrelse, og har lest at dette kan være en mulig bivirkning, men vet ikke hvordan man evt skal forholde seg til det. Hva kommer du til å gjøre mht dette? Er det reverserbart?

    10. Så spennende Kristine! En slik test skal jeg også ta i nærmere fremtid. Det er heldigvis bedre fettsyrebalanse i økolgisk og/eller vilt kjøtt som har spist gress 🙂
      Lovelyliller: SAN måler vel de røde blodcellene og det tar normalt ca 6 uker å inkorporere og erstatte fettsyrene i cellemembranen slik at et høyt inntak på kort sikt vil ikke slå ut så voldsomt på en slik test 😉 (Korriger meg om jeg tar feil Kristine)

    11. Alltid spennende med slike tester. Blodet er vell bare et tillstandsbilde her og nå. Skulle tro at om jeg drakk mye tran/spiste fet fisk noen dager før en slik test at jeg ville få resultater som var annerledes enn om jeg ellers aldri spiste omega 3?

    12. Interessant. Har du noen kilder på dette med prediabetes, eller kan du eventuelt gi mer informasjon om dette? Kan man gjøre noe med det, og mener du at du er i risikogruppen for å utvikle diabetes type 2 på grunn av spiseforstyrrelsen, selv om du spiser sunt og trener?

    13. Så utrulig interessant og spennande!
      Dette er noke eg garantert til teste meg for – men ikkje med det første 🙂
      Eg har nettopp fått svar på intoleransetesten min og mest sannsynlig bakgrunnen for mine mageproblem gjennom fleire år… Du husker kanskje eg nevnte det for deg med tanke på meir fett i kostholdet? 🙂 Vell – eg har påvist blant anna melkeintoleranse og må derfor legge om heile kostholdet mitt. No krysser eg fingrane for en sammarbeidsvillig mage framover 🙂

    14. fjellgeitbundingen:
      Det er jeg enig. God helse handler vel så mye om det mentale som det man spiser og aktivitet. Det handler jo om en total balanse og å nyte livet 🙂

    15. Ja, så må man bare ha i bakhodet det at man ikke skal bli for opphengt. Det som er sunt i dag, trenger ikke være like sunt i framtida (kommer jo an på forskning) Men spennende er det. Men god helse handler om å være avslappet og glad også 🙂

    16. Så spennende. også gøy å se at du faktisk ikke har perfekt resultat selv om du er sunn 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg